مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

پاسخگو

شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷ ب.ظ

 1- اینکه گفته شده اگر عمدا قبل از امام یا مدتی پس از امام افعال نماز را انجام دهید معصیت کرده است یعنی چقدر زودتر یا دیرتر بخونه تبعیت نکرده؟


مثلا اگه امام از سجده پاشد وداره تشهد میخونه ولی ماموم در حال سجده عمدا باقی بمونه نمازش فرادا میشه؟


2- آیا تبعیت نکرده باعث فردی شدن نماز میشه یا فقط معصیت کرده ؟

آیت الله خامنه ای ج1) معناى تبعیت واضح است و همین که جلو نیافتد، صدق مى‌کند اما بَعدیّت تابع صدق عرفى است. 

ج2) اگر در دو رکن پشت سرهم از امام جلو یا عقب بیفتد بنا بر احتیاط واجب باید نماز را تمام کند و دوباره بخواند اگر چه بعید نیست نمازش صحیح باشد و فرادا شود.

آیت الله مکارم شیرازی :  در مورد انجام اعمال قبل از امام در صورتیکه مثل رکوع و سجود

 باشد باید برگردد و اگر برنگردد نماز او اشکال دارد.  و توجه داشته باشید که مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمی بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادی رکوع در اینجا نماز را باطل نمی کند، ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.

آیت الله فاضل لنکرانی : .1به مقداری که عرفا تاخیر گفته می شود مثلا امام به سجده برود و کمی دیرتر از امام به سجده  یا رکوع برود همین طور امام برای رکعت بعدی بلند شود و ماموم مشغول تشهد خواندن باشد . هرمقداری که عرفا تاخیر گفته شود و عمدا باشد تاخیر گفته می شود. اگر . عمدا غیر از ذکر نماز؛کارهاى دیگر آن مانند رکوع و سجود را با امام یا کمى بعد از امام بجا آورد ؛ معصیت است.

2. نماز فرادی نمی شود.لیکن اگر عمداً پیش از امام یا با تأخیر زیاد بعد از امام انجام دهد معصیت کرده و احتیاطواجب آن است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

 آیت الله سیستانی : مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده مى‏شود ، کارهاى دیگر آن مانند رکوع و سجود را با امام ، یا کمى بعد از امام بجا آورد ، و اگر عمداً پیش از امام یا مدتى بعد از امام به نحوى که متابعت صدق نکند انجام دهد ، جماعتش باطل مى‏شود ، ولى اگر به وظیفه منفرد عمل نماید نمازش صحیح است.

آیت الله وحید خراسانی : مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده مى شود ، کارهاى دیگر آن را مانند رکوع و سجود با امام یا کمى بعد از امام به جا آورد ، و اگر عمداً پیش از امام یا مدّتى بعد از امام انجام دهد ، جماعتش باطل مى شود ، ولى اگر به وظیفه منفرد عمل نموده نمازش صحیح است.

ـ   اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد ، چنانچه امام در رکوع باشد باید به رکوع برگردد و با امام سر بردارد ، و در این صورت زیاد شدن رکوع نماز را باطل نمى کند ، ولى اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع امام برسد امام سر بردارد ، نمازش باطل است.

ـ   اگر اشتباهاً سر بردارد و ببیند امام در سجده است ، باید به سجده برگردد ، و چنانچه در هر دو سجده این اتّفاق بیفتد ، براى زیاد شدن دو سجده نماز باطل نمى شود.

ـ   کسى که اشتباهاً پیش از امام سر از سجده برداشته ، هرگاه به سجده برگردد و هنوز به سجده نرسیده امام سر بردارد ، نمازش صحیح است ، ولى اگر در هر دو سجده این اتّفاق بیفتد ، نمازش باطل است.

ـ   اگر اشتباهاً سر از رکوع یا سجده بردارد ، و سهواً یا به خیال این که به امام نمى رسد به رکوع یا سجده نرود ، جماعت و نمازش صحیح است.

ـ   اگر سر از سجده بردارد و ببیند امام در سجده است ، چنانچه به خیال این که سجده اوّل امام است ، به قصد این که با امام سجده کند ، به سجده رود و بفهمد سجده دوم امام بوده ، سجده دوم او حساب مى شود ، و اگر به خیال این که سجده دوم امام است به سجده رود و بفهمد سجده اوّل امام بوده ، باید به قصد این که با امام سجده کند تمام کند ، و دوباره با امام به سجده رود ، و در هر دو صورت احتیاط مستحبّ آن است که بعد از تمام کردن نماز به جماعت دوباره هم بخواند.

ـ   اگر سهواً پیش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر سر بردارد به مقدارى از قرائت امام مى رسد ، چنانچه سر بردارد و با امام به رکوع رود نماز و جماعتش صحیح است ، و اگر عمداً برنگردد ، صحّت نمازش محلّ اشکال است.

ـ   اگر سهواً پیش از امام به رکوع رود و طورى باشد که اگر برگردد به چیزى از قرائت امام نمى رسد ، اگر به قصد متابعت امام سر بردارد و با امام به رکوع رود ، جماعت و نمازش صحیح است ، و اگر صبر کند تا امام به او برسد ، نمازش صحیح و جماعتش محلّ اشکال است.

ـ   اگر سهواً پیش از امام به سجده رود و به قصد متابعت امام سر بردارد و با امام به سجده رود ، جماعت و نمازش صحیح است ، و اگر صبر کند تا امام به او برسد نمازش صحیح و جماعتش محلّ اشکال است.

ـ   اگر امام در رکعتى که قنوت ندارد اشتباهاً قنوت بخواند ، یا در رکعتى که تشهّد ندارد اشتباهاً مشغول خواندن تشهّد شود ، مأموم نباید قنوت و تشهّد را بخواند ، ولى نمى تواند پیش از امام به رکوع رود یا پیش از امام قیام کند ، بلکه باید صبر کند تا قنوت و تشهّد امام تمام شود و بقیّه نماز را با او بخواند.

 

  • .......

نظرات  (۱)

زیبا....
پارت چاپ ... دیدنش ضرر نداره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی