مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

سوال: چرا امیرالمومنین (علیه السلام) که شیر خدا بود و در قلعه خیبر را با یک دست بلند کرد، در ماجرای شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) از همسرش دفاع نکرد؟

نقد و بررسی:

یکى از مهمترین شبهاتى که وهابی‌ها با تحریک احساسات مردم، به منظور انکار قضیه هجوم عمر بن خطاب (لعنت الله علیه) و کتک زدن فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مطرح مى‌کنند، این است که چرا امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همسرش دفاع نکرد؟ مگر نه این که او اسد الله الغالب و شجاع‌ترین فرد زمان خود بود و... 

پاسخ: مطابق آیه 6 سوره مبارکه احزاب

"النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ"

(پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است)

یکی از شوونات نبی حفظ جان ایشان می باشد. جان حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت به جان همه مردم ارجحیت دارد، به طوری که اگر جان حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در معرض خطر قرار می گرفت و کسی بود که جانش را فدای جان حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کند بر حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  واجب است که حفظ جان کند. مواردی همچون:

1- در شب لیله المبیت که کفار قصد ترور حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  را داشتند، حضرت علی (علیه السلام) در بستر حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  خوابیدند.

2- در جنگ ها هیچگاه حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  در خط مقدم نبودند.

3- در جنگ احد که مسلمانان شکست خورده و فرار کردند، امیرالمومنین (علیه السلام) از معدود افرادی بودند که به تنهایی ماندند و از جان حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  محافظت کردند و در این راه ده ها زخم بر بدنشان وارد شد.

تمامی موارد بالا مصادیق بارزی از وجوب حفظ جان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  می باشد.

از طرف دیگر خداوند در آیه 55 سوره مبارکه مائده

"إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَ هُمْ رَکِعُونَ‏"

(جز این نیست که ولى شما خداست و رسول او و آنان که ایمان آورده اند، همان ایمان آورندگانى که اقامه نماز و اداى زکات مى کنند در حالى که در رکوع نمازند)

ولی و صاحب امر را خدا، رسول خدا و آنان که ایمان آورده اند بیان می کند که مصداق کسانی که ایمان آورده اند در این آیه امامان معصوم (علیهم السلام) می باشند.

پس همانطور که مطابق آیه 6 سوره احزاب حفظ جان حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  لازم و واجب است، حفظ جان امام معصوم (علیهم السلام) نیز واجب است و دیگرا باید جانشان را فدای جان امام معصوم نمایند و اینکه:

1- با وجود دلاوری های بسیار در جنگ های زمان حضرت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) توسط حضرت علی (علیه السلام)، آن حضرت در جنگ های جمل، صفین و نهروان که در زمان امامت ایشان بود در خط مقدم حاضر نشدند.

2- در روز عاشورا ابتدا اصحاب و خانواده امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسیدند و در نهایت امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسیدند.

نیز بر همین منوال بود.

پس اگر جان امیرالمومنین (علیه السلام) در خطر بود و کسی بود که جانش را برای حفظ جان امیرالمومنین (علیه السلام) در معرض خطر قرار دهد، باید امیرالمومنین (علیه السلام) حفظ جان کند.

حضرت زهرا (سلام الله علیه) سرباز فدایی ولایت بود و بنابر دستور خداوند،جان خود را فدای دفاع ازو حفظ جان امام خویش نمود .

بنابراین این سوال که "چرا حضرت علی (علیه السلام) از همسرش دفاع نکرد؟" از پایه و اساس غلط است و بر طبق آیات قرآن کریم که در بالا به آن اشاره شد، حضرت زهرا (سلام الله علیه) باید از حضرت علی (علیه السلام) دفاع می کردند که این کار را هم به نحو احسن انجام دادند.

  • .......

 چرا حضرت علی علیه السلام در آن صحنه(زدن فاطمة الزهرا ) هیچ واکنشی از خود نشان نداد ؟

حضرت امیر علیه السلام در ماجرای جانسوز حمله عمر به حضرت زهرا سلام الله علیها از خود واکنش نشان داده است ؛ ظاهرا این شبهه گران دروغگو حتی کتب خودشان را هم مطالعه نکرده اند که گرفتار این اشتباه فاحش شده اند, ما برای نمونه به دو مورد از منابعی که این واقعه را ذکر کرده اند(از اهل سنت و شیعه) اشاره می کنیم:آلوسى مفسر مشهور اهل تسنن مى‌نویسد: أنه لما یجب على غضب عمر وأضرم النار بباب على وأحرقه ودخل فاستقبلته فاطمة وصاحت یا أبتاه ویا رسول الله فرفع عمر السیف وهو فى غمده فوجأ به جنبها المبارک ورفع السوط فضرب به ضرعها فصاحت یا أبتاه فأخذ على بتلابیب عمر وهزه ووجأ أنفه ورقبته؛ عمر عصبانی شد و درب خانه علی را به آتش کشید و داخل خانه شد، فاطمه سلام الله علیها به طرف عمر آمد و فریاد زد: «یا ابتاه، یا رسول الله»! عمر شمشیرش را که در غلاف بود بلند کرد و به پهلوى فاطمه زد، تازیانه را بلند کرد و بر بازوى فاطمه زد، فریاد زد: « یا ابتاه » (با مشاهده این ماجرا) علی (ع) ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به شدت کشید و بر زمین زد و بر بینى و گردنش کوبید(الآلوسی البغدادی، العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود (متوفای1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج3، ص124، ناشر: دار إحیاء التراث العربی –بیروت. )آلوسى این روایت را بدون هیچ حاشیه و نقدى نقل کرده و رد نکرده است که حکایت از پذیرفتن آن دارد.
سلیم بن قیس نیز می نویسد: با مشاهده ی این جریان( جسارت عمر)، ناگهان علی(ع) از جا بلند شد و یقه ی عمر را گرفت و او رامحکم کشید و بر زمینزد و به بینی و گردنش کوبید و خواست او را بُکشد....،که فرمایش پیامبر و وصیت او را به یاد آورد و فرمود: قسم به خدائی که محمّدرا به پیامبری ارج نهاده است، ای پسر صهاک (منظور عمر است) اگر نبود کتابیاز طرف خدا و نیز عهدی که با رسول الله(ص) کرده، می فهمیدی که نمی توانیداخل خانه ی من شوی!
در اینجا، عمر از دست علی آزاد شد و از مردم کمک خواست.( سلیم در کتاب اسرار آلمحمد(ص) فصل چهارم، صفحه 32(

چرا حضرت علی (ع) سه تن از فرزندان خویش را به نامهای ابوبکر ، عمر ، عثمان نامگذاری کرد ؟

اولاً : این نامها آن زمان مرسوم بود، ابن حجر عسقلانی در الإصابة نام 21 نفر از صحابه را میآورد که اسم آنها عمر و 26 نفر عثمان و سه نفر ابوبکر بوده .
ثانیاً : نام برخی از اصحاب ائمه (ع) ، یزید بن حاتم ، یزید بن عبد الملک ، یزید بن عمر بن طلحه و ... . آیا آنها به خاطر علاقه به یزید بن معاویه ، بود؟ .
ثالثاً : ابوبکر که کنیه یکی از فرزندان علی (ع) هست ، نام او محمد بوده. )التنبیه والاشراف ص 297، الارشاد ج 1 ص 354 . )و حضرت به خاطر علاقه خود به عثمان بن مظعون ، نام فرزندش را عثمان گذاشت. )مقاتل الطالبیین ، ص 55 و تقریب المعارف ، ص 294. )
و عمر بن الخطاب به دلیل خشونت ذاتی که داشته ، نام فرزند علی (ع) را همنام خود قرار داد وکان عمر بن الخطاب سمّى عمر بن علیّ بإسمه . )أنساب الأشراف ج 1 ص 192، تهذیب التهذیب ج 7 ص 427. )هم چنین نام تعدادی از مسلمانان را نیز تغییر داد. (اسدالغابة ج 3 ص 284، طبقات ج 6 ص 76 ، الاصابة ج 5 ص472. )
رابعاً : اگر نامگذاری نشانه روابط خوب هست ، چرا خلفاء هیچ کدام از فرزندان خود را علی وحسن و حسین (ع) نامگذاری نکردند.
http://www.vahabiat.porsemani.ir/conten

  • .......