مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • .......

شگفتی های قرآن

(1)پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: برای قرآن ظاهری و باطنی است، ظاهر آن حکم و باطن آن علم است. ظاهر آن زیبا و دل ‏انــگــیــز و باطن آن ژرف و عمیق است. آن را نجومی، و بر نجوم آن نجومی است.
در تفسیر عیاشی، ج 1، ص 3 به جای نجوم، به معنی ستارگان و دسیسه ‏ها، تخوم به معنی مرزها و حدود آمده است.
شگفتی‏ های آن از شماره بیرون است و غرایب و عجایب آن کهنه نمی ‏شود، در آن چراغ های هدایت و مشعل های حکمت است ...
اصول کافی، ج 2، ص 599
(2) پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: قرآن را درست بخوانید و در جستجوی شگفتی های آن باشید.
بحار الانوار، ج 92، ص 109
(3) امام سجاد علیه السّلام فرمود:
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست ، و چنان قرار ده ... تا فهم شگفتی های قرآن را نصیب دل هـــای مـــــــا گردانی.
صحیفه ی سجّادیه، دعای 42
(4) امام حسین علیه السّلام فرمود: کتاب خدای ، عزّوجل ، دارای چهار بخش است : عبارت ظاهر ، اشاره، لطایف و حقایق.
عبارت ظاهر برای عوام ، اشارت برای خواص ، لطایف برای اولیا و حقائق برای انبیاء است.
بحار الانوار، ج 92، ص 20
(5) امام صادق علیه السّلام فرمود: قرآن را تأویلی است که بعضی از آن آمده و بعضی هنوز نیامده است، پس چـــون تأویل در زمـــان امـامی از امامان واقع شود ، امام آن زمان ، آن را خواهد دانست.
بحار الانوار، ج 92، ص 20

و شگفتی اعراب جاهلیت از قرآن

عرب جاهلی از جهاتی درباره قرآن انگشت تعجب به دندان میگرفت و در حیرت عمیق فرو میرفت و آن جهات عبارتند از:
1- او با ذوق سرشار خود دریافت که زیبایی لفظ و شیوایی اسلوب و همآهنگی آیات، کاملا بی سابقه است و سیمای ظاهری آن نه مانند شعر است زیرا فاقد وزن و قافیه است، علاوه بر این در آن تخیلات شعری وجود ندارد و نه مانند نثر است که از هر نوع قید خالی و دور باشد بلکه دارای انسجام و فواصل خاصی است که او را از دایره نثر معروف بیرون برده است.
2- قرآن مطالی را عرضه میدارد که هیچگاه در قصاید و خطبههای عرب وجود نداشته است و هرگز به دنبال توصیف خرابه و خانه معشوقه و شوق دیدار دوستان و بیان خصوصیات شتر و اسب نیست و محتویات آن از غزل سرایی و مدح افراد و یا رثا و بیان مصائب اشخاص پیراسته است. درباره زن و عیش و نوش و کوچیدن کاروان و باده و ساغر سخن نمیگوید و هرگز بسان شاعران در محدوده خاصی بحث نمیکند. این کتاب درباره خدا و صفات و سرآغاز و سرانجام بشر و زندگی امتهای دیرینه که بر اثر طغیان گرفتار خشم الهی گردیدهاند و ... سخن میگوید:
3- قرآن با الفاظی زیبا، از معانی کاملا متناسب بدون اینکه لفظ را فدای معنی و یا معنی را فدای لفظ نماید، با سبکی کاملا ممتاز و زیبا تعبیر میکند.
4- هرگاه شاعری و یا نویسندهای عبارتی یاداستانی را تکرار کند، لطف و زیبایی کلام، بر اثر تکرار از بین میرود ولی قرآن گاهی با عباراتی فشرده و موجز و گاهی مبسوط و گسترده، از سرگذشت پیامبر یا از صفات مبدأ وخصوصیات معاد به طور مکرر سخن میگوید و هرگز لطمهای بر لطافت و زیبایی او وارد نمیگردد.
5- در میان خطابه خطیبیان و قصاید شعرا گاهی جملهها و ابیاتی درخشندگی خاصی پیدا کرده، خودنمایی میکنند چه از میان اشعار یک قصیده و یا جملههای یک خطابه، چند بیت و جملهای ارزش هنری و شعری دارند و باقیمانده آنها مبتذل و پیش پا افتاده میباشد. اما قرآن با آن گسترش، تمام آیات آن در سطح عالی و خارق العاده قرار دارد. کافی است که در این باره نظری به داستان یوسف که در سورهای به طور مبسوط بیان شده است بیفکنیم میبینیم که تمام آیات آن در درجه اعلای فصاحت و بلاغت قرار دارد.
6- این کتاب معانی بسیار بزرگ را در قالب الفاظی کوتاه ریخته و به طرز بدیعی بیان میکند کافی است در این باره آیه الکرسی و آیات آغاز سوره حدید را ملاحظه بنماییم در این آیه و در آیات آغاز سوره حدید یک جهان حقایق فلسفی و معارف عقلی بیان شده است که عظمت و گسترش معانی و ایجاز جملهها اعجاب افراد را بر میانگیزد.
7- این کتاب میکوشد بشر را با آفرینش و اسرار جهان و فضایل اخلاقی و رذایل نفسانی و حلال و حرام آشنا سازد و پیوسته میخواهد که او را معتقد سازد که مرگ پایان زندگی نیست. خطیبان و بلیغان عرب معاصر تحت تأثیر برتری اسلوب و زیبایی ظاهر و شیرینی بیان و رسایی تعبیر و بداعت و ابتکار معانی و عظمت مفاهیم آن قرار گرفته و حیرت و بهت خاصی بر افکار و اندیشههای آنان سایه افکنده بود و آنچه که آنان از اعجاب قرآن درک میکردند همین بود و بس. اگر پس از مرور زمان دانشمندان اسلام به جهات دیگری از اعجاز قرآن پی بردند و اعجاز آن را از جهات مختلفی ثابت نمودهاند، مطلبی است صحیح و استوار ولی این جهات برای عرب معاصر قرآن مطرح نبوده و عقل و فکر و اندیشه آنان به آن نمیرسید.

http://qpsh.ir/

  • .......

  • .......
منابر وعظ/ گفتاری از آیت الله مظاهری در باب «توبه» و استحقاق بهشت:

بعد از بخشش گناهان انسان حقی برعهده خداوند پیدا می‌کند که او را نجات دهد

بر اساس گواهی قرآن کریم، تردیدی وجود ندارد که توبه، انسان را به بهشت رهنمون می‌کند. حتی اگر فرد، گناهان بسیار بزرگی مرتکب شده یا بسیار به خودش و دیگران ظلم کرده باشد، باید یقین داشته باشد که در صورت توبه حقیقی، جایگاه ابدی او بهشت خواهد بود. زیرا ذات باری‌تعالی به توبه‌کننده، وعده بهشت داده است و هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد کرد.
 حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری باتوجه به آیات فراوانی که در قرآن کریم درباره «توبه» این عمل محبوب خداوند آمده است، گفتاری پیرامون توبه و آثار اخروی آن بیان داشتند و ضمن اشاره به آثار معنوی توبه، بشارت بهشت را هدیه خداوند به توبه‌کنندگان برشمردند. گزیده ای مفید از این سخنرانی در ادامه می آید:
 
 
توبه، عذاب جهنّم را‌ از آدمی دور می‌کند و او را مستحقّ بهشت و نعیم الهی می‌گرداند. انسانی که با کردار زشت خویش، جهنّم و عذاب آن را بر خویش واجب گردانیده است، با توبه واقعی می‌تواند اذن ورود به بهشت بگیرد و از نعمت های آن بهره‌مند شود.
 
 
آیات متعددی از قرآن شریف، جایگاه آدمی را پس از توبه، بهشت می‌داند و اوصاف ترغیب کننده‌ای نیز برای توبه‌کنندگان برشمرده است:
 
 
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسی‏ رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ یُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ‌ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ(۱)؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، به سوى خداوند توبه کنید. توبه‌‏اى خالصانه. امید است پروردگارتان گناهان شما را بزداید و شما را به باغ‌هایى که از زیر (درختان‏) آن جویبارها روان است، درآورد»
 
 
بر اساس گواهی قرآن کریم، تردیدی وجود ندارد که توبه، انسان را به بهشت رهنمون می‌کند. حتی اگر فرد، گناهان بسیار بزرگی مرتکب شده یا بسیار به خودش و دیگران ظلم کرده باشد، باید یقین داشته باشد که در صورت توبه حقیقی، جایگاه ابدی او بهشت خواهد بود. زیرا ذات باری‌تعالی به توبه‌کننده، وعده بهشت داده است و هرگز از وعده خود تخلّف نخواهد کرد:
 
 
«وَ الَّذینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ‌یُصِرُّوا عَلی‏ ما فَعَلُوا وَ هُمْ یَعْلَمُون أُولئِکَ جَزاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ نِعْمَ أَجْرُ الْعامِلینَ(۲)؛ و آنان که چون کار زشتى انجام دهند و یا بر خود ستم کنند، خدا را به یاد آرند و براى گناهان خود آمرزش خواهند- و کیست جز خداوند که گناهان را ببخشد؟- و بر آنچه کرده‌اند در حالى که مى‏‌دانند اصرار نمى‏‌ورزند، آن‌ها پاداش‌شان آمرزشى است از جانب پروردگارشان و بهشت‏هایى که از زیر آن‌ها نهرها جارى است، جاودانه در آن باشند و خوب پاداشى است پاداش این عمل‏‌کنندگان» 
 
 
در واقع می‌توان گفت بعد از آن‌که گناهان بخشیده شود و انسان طاهر گردد، حقی برعهده خداوند پیدا می‌کند که او را نجات دهد: «کَذلِکَ حَقًّا عَلَیْنا نُنْجِ الْمُؤْمنین؛(۳) همین‌گونه بر ما حق است که مؤمنان را رهایی بخشیم»
 
---------------------------------
[۱] سوره تحریم، آیه ۸

[۲] سوره آل‌عمران، آیه ۱۳۵

[۳] سوره یونس، آیه ۱۰۳
  • .......
چگونه در زمان روزه داری تشنه نشویم؟

در طول روزه‌داری باید از ورزش‌های سخت و معرق پرهیز کرد چون باعث بروز کم‌آبی شدید در بدن می‌شود.

جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان

یک متخصص طب سنتی گفت: انجام برخی از اقدامات در ایام روزه‌داری باعث می‌شود تا روزه‌داران تشنگی کمتری احساس کنند.

غلامرضا کردافشاری گفت: یکی از مسائلی که روزه‌داران با آن مواجه می‌شوند، کم‌آبی و تشنگی است که گرمای هوا، آن را تشدید می‌کند؛ این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که کم‌آبی باعث اختلال در وضعیت آب و الکترولیت‌ها در بدن شده و سلامتی را به مخاطره می‌اندازد. وی گفت: یکی از اقداماتی که روزه‌داران باید به آن توجه کنند این است که آب را در بین وعده‌های غذایی مصرف نکنند چون باعث بروز نفخ و اختلال در هضم غذا می‌شود همچنین در وعده افطار و سحر از غذاهای نشاسته‌دار کمتر مصرف کنند چون این غذاها برای هضم به آب زیادی احتیاج دارند.

این متخصص طب سنتی گفت: مصرف آب یخ شاید در ظاهر باعث رفع تشنگی شود اما تشنگی را بیشتر می‌کند. کردافشاری گفت: از خوابیدن بلافاصله پس از خوردن غذا در وعده سحر مخصوصاً اگر غذا با طبع گرم باشد باید پرهیز کرد.
وی ادامه داد: در طول روزه‌داری باید از ورزش‌های سخت و معرق پرهیز کرد چون باعث بروز کم‌آبی شدید در بدن می‌شود. وی تصریح کرد: در ماه رمضان در طول روز از حمام‌های بسیار داغ مثل سونا باید دوری کرد چون تعریق در این حمام‌ها باعث بروز کم‌آبی می‌شود. وی افزود: برای رفع تشنگی پس از افطار نیز آب سرد را باید به یکباره نباید نوشید بلکه با مزه مزه کردن به آرامی نوشیده شود چون به یکباره خوردن آن، حرارت بدن را از بین نمی‌برد.
وی گفت: همچنین افرادی که از داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند باید زمان مصرف آن را پس از افطار قرار دهند و در وعده سحر تا جایی که امکان دارد از آن استفاده نکنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : فارس

  • .......
اشتباه خطرناک زنانه در ماه رمضان!

برخی خانم ها در ماه رمضان از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند.

یک متخصص زنان و زایمان درباره عوارض استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری از سوی بسیاری از خانم‌ها در ماه رمضان با هدف به تعویق انداختن قاعدگی گفت: قرص‌های پیشگیری از بارداری حتی در شرایطی که با دوز معمول و با هدف پیشگیری و به صورت دوره‌ای مصرف می‌شود، خطراتی دارد که گاه سلامت و حتی حیات فرد را به طور جدی به خطر می‌اندازد. در نتیجه قبل از شروع مصرف این قرص‌ها با هدف به تعویق انداختن عادت ماهانه حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و هیچ‌گاه خودسرانه اقدام به خریداری و مصرف این قرص‌ها نکنید.

دکتر آمنه لاهوتی افزود: از عوارض مهم این قرص‌ها می‌توان به احتمال لخته‌شدن خون در رگ‌ها و ورود به ریه و انسداد رگ‌های ریه (آمبولی ریه) اشاره کرد که یکی ازخطرناک‌ترین و مرگبارترین عوارض این قرص‌هاست. از دیگر عوارض این قرص‌ها نیز می‌توان به افزایش فشارخون، آسیب کبدی، سردرد، تهوع و استفراغ، لکه‌بینی، افسردگی و تغییرات خلق و خو و ایجاد لکه‌های پوستی اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از عوارض مهم این قرص‌ها این است که به علت طولانی کردن زمان بدون خونریزی، ممکن است خونریزی بعداز قطع مصرف قرص شدید و آزاردهنده باشد.

وی با تاکید بر این که ترکیبات خوراکی جلوگیری از بارداری داروهای هورمونی را شامل می‌شود که با سرکوب کردن عملکرد تخمدان مانع تخمک‌گذاری می‌شود، ادامه داد: خونریزی ماهانه حاصل تغییرات دوره‌ای هورمون‌های زنانه است. این هورمون‌ها با ریتم مشخصی از تخمدان‌ها ترشح و باعث رشد و افزایش ضخامت دیواره داخلی حفره رحم (اندومتر) می‌شود و زمانی که دو هفته بعد از تخمک‌گذاری این هورمون‌ها کاهش می‌یابد حمایت هورمونی از اندومتر کاهش می‌یابد و با ریزش این بافت خونریزی ایجاد می‌شود.

 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین
  • .......