مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است


با ارسال نامه سرگشاده‌ به شیخ الازهر مطرح شد؛

پاسخ حکیمانه و مستدل آیت الله مکارم درباره ازدواج موقت

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند احمد الطیب، شیخ الأزهر به مکتب اهل بیت(ع) در موضوع ازدواج موقت، نامه سرگشاده‌ای صادر کرد.

به گزارش رجانیوز به نقل از خبرنگاران جوان، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند شیخ الأزهر، دکتر «احمد الطیب» به مکتب اهل بیت(ع) در موضوع ازدواج موقت نامه سرگشاده ای صادر کرد که متن نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
فاضل ارجمند، برادر دکتر احمد الطیب
شیخ الأزهر شریف(دامت تأییداته)
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

امیدوارم که در سلامتی و تندرستی به سر ببرید و خداوند در انجام واجبات مقدس در خدمت به دین و امت اسلامی پشتیبان و حامی شما باشد؛ چرا که خداوند شنوا و اجابت کننده است!

 

ما همیشه تلاش‌های سازنده شما در راستای تحکیم روابط برادرانه میان قشرهای مختلف امت اسلامی را ستوده‌ایم؛ چرا که این تلاش‌ها، تلاش‌هایی مبارک برای از بین بردن شکاف در ساختار استوار و مستحکم امت اسلامی است، و با این اقدامات به کسانی که قصد سوئی نسبت به اسلام دارند مجالی نمی­ دهد!

تاریخ، مواضع شجاعانه و حکیمانه شما در مقابله با تلاش‌های بنیاد شکست خورده وهابیت جهت تسلط بر الأزهر شریف و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف شوم خود را ثبت خواهد کرد.

این مواضع شما برای همیشه به عنوان کارنامه ای درخشان و پر تلألو در تاریخ الأزهر شریف باقی خواهد ماند.

 

برادر بزرگوار! خبرگزاری­ ها نطق تلویزیونی شما در رابطه با موضوع ازدواج موقت را پخش کردند، من صریح می­ گویم که این سخنان هم موجبات شگفتی بنده را فراهم ساخت و هم باعث نارضایتی و ناراحتی بنده گردید؛ زیرا این زبان و ادبیات سخن گفتن را در جنابعالی سراغ نداشتیم. سخنان شما تند و تحریک کننده بود. حال آنکه شما از گذشته تا کنون، همواره خواهان میانه روی، رعایت انصاف و تکیه بر منطق برتر بوده اید!

سخنرانی شما در تلویزیون مصر، به مثابه هجمه ای تند و سنگین به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در موضوع ازدواج موقت بود. بلکه در این سخنان به تمام مفتی­ های اهل تسنن که قصد داشتند بر اساس این موضع فتوا بدهند نیز حمله شده است؛ چرا که شما صدور اینگونه فتواها را خیانت دانسته اید، و این برخورد عجیبی است که مطلقا در تاریخ فقه اسلامی سابقه ندارد! «ابن عباس» -همان­طور که مشهور است- به جایز بودن آن (ازدواج موقت) فتوا می­ داد، آیا به نظر شما درست است که به آن برچسب خیانت بچسبانید؟ آیا در این اقدام، تهمت زدن و انکار حقیقت نهفته نیست؟!

 

لازم است –در این رابطه- توجه شریفتان را به نکات زیر جلب نماییم:

۱- ازدواج موقت وسیله­ ای برای سوء استفاده هوس­بازان و همجنس بازان نیست! به همین دلیل در پرسش­ هایی که از ما مطرح می شود ما فتوا داده ایم که ازدواج موقت تنها در صورتی جایز است که ضرورت ایجاب کند، مثلا زمانی که فرد از خانواده اش دور است و بیم آن می­رود که اگر از این حکم یاری نجوید، در دام فسق و فجور گرفتار آید، یا اینکه فردی مجرد است و با وجود نیاز مبرم جنسی، امکان ازدواج دائم برای او فراهم نیست! بر این اساس اگر ازدواج موقت را ازدواج ضرورت بنامیم، به خطا نرفته ایم!

روایاتی که در این موضوع از اهل بیت (علیهم السلام) به دست ما رسیده است، بر این مطلب دلالت دارد.

 

۲- در پایین شواهدی از شخصیت­ های برجسته اهل سنت در مورد آرای «ابن عباس» ذکر می کنیم، این شواهد حاوی اشارات مهم و پرمغزی است که شاید تصویر مشهور در ذهن عموم فقها نسبت به گفتمان ازدواج موقت را بشکند:

«الزیعلی» در کتاب «تبیین الحقائق» در شرح این جمله (و بطل نکاح المتعه/ ازدواج موقت باطل اعلام شده است) صریحا می­ گوید:

«مالک گفته است: ازدواج موقت جایز است؛ زیرا امری شرعی است پس باید به عنوان یک حکم باقی بماند تا اینکه ناسخی برای آن پیدا شود. حکم به حلّیت توسط ابن عباس در مورد این مسأله مشهور است و بسیاری از صحابه یمنی و مکی وی نیز در این مسأله از او تبعیت کرده­اند.

 

در این زمینه، به این آیه قرآن استناد شده است: "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ" (و زنانی را که متعه می‏ کنید مهر آنها را، واجب است بپردازید). «عطاء» به نقل از «جابر» می­­ گوید که ما در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) و ابوبکر و نیمی از دوران خلافت عمر حکم ازدواج موقت را اجرا می­ کردیم، سپس بنا به گفته­ی «ابوسعید الخدری»، «عمر» مردم را از این کار بازداشت، ولی شیعه همچنان به این حکم معتقد است».[۱]

 

«ابن رشد» در کتاب «بدایة المجتهد» گفته است: «بیشتر صحابه و فقهای تمامی کشورها، این حکم را حرام دانسته اند. حکم به حلّیت توسط ابن عباس در این زمینه مشهور است و صحابه مکی و یمنی وی نیز در این حکم از او تبعیت نموده اند، و نقل کرده اند که «ابن عباس» در سخنان خود به این آیه: "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ"، و این عبارت "إلی أجل مسمی" استناد می نمود، از «ابن عباس» نقل شده است که گفت: حکم ازدواج موقت جز رحمت و مهربانی از سوی خداوند _ عز وجل _ نیست، که با این حکم به امت محمد(صلی الله علیه و سلم) ترحّم نموده است، و اگر «عمر» مردم را از این حکم نهی نمی­ کرد کسی جز شقی مجبور به زنا نمی­ گردید».[۲]

 

«الثعلبی» در کتاب «الکشف و البیان» آورده است: «... گفتم: جز عمران بن الحصین، عبدالله بن عباس و برخی از شاگردانش و گروهی از اهل بیت کسی ازدواج موقت را جایز نمی­داند».

سپس در مورد ازدواج موقت می­ گوید: «در مورد این آیه اختلاف نظر ایجاد شد که محکم است یا منسوخ؟ ابن عباس گفت: این آیه محکم است و حکم به جواز ازدواج موقت داد».[۳]

 

«الزرقانی» در شرح خود بر «الموطاء» می­ نویسد: «در ادامه این سخن خود (جز رافضی ها بقیه مخالف هستند) می­ گوید که گروهی از صحابه مانند جابر، ابن مسعود، ابوسعید، معاویه، اسماء بنت ابوبکر، ابن عباس، عمرو بن الحویرث، سلمه و نیز گروهی از تابعین، حکم ازدواج موقت را جایز دانسته اند. در مورد اینکه آیا ابن عباس نظر خود را به حرمت این حکم تغییر داده است یا نه، اختلاف نظر ایجاد شده بود که «ابن عبد البر» گفت، شاگردان مکی و یمنی وی این مسأله را حلال می دانند».[۴]

 

«ابن حزم» در «المحلّی» می­ گوید: «حلال شمردن این حکم پس از رسول خدا(صلی الله علیه و سلم) توسط برخی از سلف (رضی الله عنهم) اثبات شده است. این افراد که برخی از صحابه(رضی الله عنهم) نیز به شمار می­ روند، عبارتند از: أسماء بنت ابوبکر صدیق، جابر­ بن عبدالله، ابن مسعود، ابن عباس، معاویة بن ابی سفیان، عمرو بن حریث، ابوسعید الخدری، سلمه، معبد ابنا أمیة بن خلف...»[۵]

 

«ابن تیمیه» در «مجموع الفتاوی» آورده است: «ازدواج موقت در مقایسه با ازدواج دائم از سه جنبه بهتر است... دومین دلیل این است که، ابن عباس و گروهی از سلف این کار را جایز می­ دانند». [۶]

 

«السرخسی» در «المبسوط» می­ گوید: « مسأله ازدواج موقت ... ما این مسأله را باطل می­ دانیم، ولی «مالک بن أنس» بر اساس نظر ابن عباس(رضی الله عنه) آن را جایز می داند».[۷]

 

این شواهد و مطالب، نظر «ابن عباس» و گروهی از صحابه، تابعین و فقهای اهل تسنن را نشان می­ دهد، آیا با توجه به این مطالب درست است که هرکس فتوای جایز بودن ازدواج موقت را صادر کند او را بدان توصیفات زشت و زننده بخوانیم؟!!!

 

۳- در سخنان­تان گفتید: «... این مسأله ازدواج موقت است، و عقدی که با این قصد خوانده شود بنا بر اجماع اهل سنت باطل است...».

شما در این عبارت ادعای اجماع نموده اید، حال آنکه ادعای اجماع با این سبک و سیاق و پس از ادله ای که در بالا ارائه شد، خالی از تکلّف و آمیختگی با اظهار نظرهای شخصی نیست؛ یکی از علمای شما نیز به این مطلب اشاره کرده است و می­ گوید: «حرام دانستن این مسأله از سوی فقهای اهل سنت حالتی شبه اجماع دارد، می­ گوییم: شبه اجماع؛ زیرا نقل شده است که ابن عباس(رضی الله عنه) این مسأله را جایز می داند، همچنین بیشتر شاگردانش مانند، عطاء و طاووس و ابن جریح نیز حکم به جواز آن داده اند... .

 

... ابوبکر نیز در مورد این مسأله، نظری متفاوت ]با نظر شما[ دارد؛ او گفته است: ازدواج موقت مکروه است و نه حرام؛ زیرا «ابن منصور» از «احمد» در این مسأله سؤال کرد و او در پاسخ گفت: اجتناب از آن نزد من پسندیده تر است و گفت: ظاهر این سخن دلالت بر کراهت ازدواج موقت دارد نه حرام بودن آن...». [۸]

 

این است وضعیت آن اجماعی که ادعا شده است! سبک و سیاق فقه اقتضا می­ کند که گفته شود: قول مشهور نزد علمای اهل سنت بر حرمت این مسأله است!

سپس اظهار داشته اید: [شیعه دوازده امامی با اهل سنت به مخالفت برخاسته اند و ازدواج موقت را مباح شمرده اند، و بر اساس روایاتی که در دست دارند و برداشت شخصی از برخی آیات قرآن بنا بر این عقیده عمل کرده­اند، ولی علمای اهل تسنن سخن آنان را رد و تکذیب کرده اند، در این رابطه دکتر «علی حسب الله» در پاسخ به آنان (شیعه) می­ گوید: «هرگاه خواستید عقیده خود را توجیه کنید، به قرآن استناد نکنید؛ زیرا در قرآن حتی یک کلمه هم وجود ندارد که نشان بدهد این ازدواج مباح است...»].

 

نکته قابل توجه در اینجا این است که شما به اجماع تمام اهل سنت بر بطلان ازدواج موقت تأکید کرده­ اید، و این را دلیلی برای خود قرار داده اید، حال آنکه از یک نکته غفلت نموده اید، تمامی ائمه اهل بیت به جایز بودن ازدواج موقت فتوا داده اند، و فقهای آنان نیز همگی این مسأله را جایز دانسته اند، بر این اساس: آیا به نظر شما درست است که بدون در نظر گرفتن اجماع دوم، اجماع اول را معیار قرار داد؟ با اینکه شما در مصاحبه با شبکه «النیل» اظهار داشتید که پیرو نظر شیخ مغفور «محمود شلتوت» مذهب امامی به عنوان پنجمین مذهب شمرده می­ شود، و انتقال از دیگر مذاهب به این مذهب اشکالی ندارد، و این انتقال همانند انتقال از مذهب مالکی به شافعی صحیح است!

 

دلیل نادیده گرفتن و انکار اجماع دوم چیست؟!

و بدتر از آن، این سخن شماست: «علمای اهل سنت سخن آنان (شیعه) را رد و تکذیب نموده اند» و در ادامه آن، اظهارات دکتر «علی حسب الله» را آورده اید!

این سخن، سخنی عجیب است؛ زیرا صرف ادعایی بیش نیست! و از کی تا حالا علمای مسلمان ادعا را به عنوان دلیل در احتجاجات پذیرفته اند؟ این تنها یک سخنرانی است که به هیچ دلیل و برهانی تکیه و استناد ندارد، و در نتیجه نه ثمره ای دارد و نه دردی را دوا می­ کند!

 

علاوه بر آنچه گفته شد، مطلبی نیز از عمر بن الخطاب مشهور است که گفت:« ... در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) دو متعه وجود داشت که من از آن دو نهی می کنم و کسی که آن را انجام دهد مجازات می­ کنم: متعه زنان و متعه حج ...». [۹]

 

ما در اینجا سخن «عبدالله بن عمر» در مورد متعه حج را آنگونه که در «سنن الترمذی» آمده است، نقل می­ کنیم:

«...ابن شهاب به نقل از سالم بن عبدالله و او به نقل از مردی شامی می­ گوید، شنیدم مردی شامی از عبدالله بن عمر در مورد متعه حج می پرسد، عبدالله در پاسخ گفت: حلال است، مرد شامی گفت: پدرت از آن نهی کرده بود، عبدالله پاسخ داد: اگر پدر من آن را حرام کرده باشد و پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) آن را وضع کرده باشد، به نظر تو باید دستور پدر من اجرا شود یا دستور رسول خدا؟ مرد پاسخ داد: دستور رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، و عبدالله گفت: این حکم را رسول خدا وضع نموده است».

«الألبانی» منبع این حدیث را صحیح می داند.

 

ما نیز در متعه زنان از دستور پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) پیروی می­ کنیم و دستور عمر را همانند فرزندش عبدالله به کناری می­ نهیم!

و باید بگوییم که در موضع عبدالله بن عمر نسبت به رأی پدرش دلیل واضح و آشکاری نهفته است؛ زیرا تأکید می­ کند که تصمیم ممنوعیت این دو متعه تصمیمی بود که عمر شخصا انجام داد، و بیانگر نظر رسول خدا در این دو مسأله نیست، همان­طور که «عمر» خودش نیز قبلا بر این مطلب تأکید کرده بود. بر خلاف آنچه که فخر رازی و امثال او در این رابطه ادعا می کنند. در نتیجه تلاش­ های «فخر» و هم قطارانش در توجیه این کار «عمر» بی نتیجه مانده است! [۱۰]

 

شایان ذکر است که «عبدالله بن عمر» با این اظهارات خود ابهام­زدایی نموده است؛ و از امری بی­ نهایت مهم پرده برداشته است. امری مبنی بر اینکه در مسأله حرام دانستن متعتین، این گروه، به بهانه نسخ آیه­ و روایات منسوب به پیامبر و همچنین ادعای اجماع بر این حکم را مستمسکی برای توجیه موضع «عمر» نسبت به این مسأله قرار دادند. در حقیقت آنان اصل را به شخص دادند و برای میراث و سنن اسلام نقشی فرعی و حاشیه ای قائل شدند. حتی از این میراث در راستای دفاع از شخص خلیفه «عمر»، استفاده نمودند.

به نظر می­رسد که این شیوه یک رویکرد دائم و همیشگی در ادبیات این طیف بوده است. رویکردی که متاسفانه بسیارخطرناک است!

 

۴- تصویری که شما از ازدواج متعه در احکام شیعه ارائه می­ دهید تصویری ناقص، تحریف شده و ناهمگون است، که با آنچه لزوم رعایت امانت علمی در نقل قول نظر افراد اقتضا می­ کند، همخوانی ندارد! اجازه بدهید تا صریح با شما سخن بگویم، شما در این مورد با زبان سیاستمداران سخن گفته اید! حال آنکه در ابتدای تصدی امامت الأزهر در کنفرانس گفتگوی ادیان در واشنگتن وعده دادید که: «اختلاف میان ما و شیعه مانند اختلاف میان من به عنوان یک سنی مالکی با یک سنی حنفی است... و ما بر این مطلب تأکید می­ کنیم و به آن پایبند هستیم و از ورود این مسائل به بازی­های سیاسی ممانعت بعمل می­ آوریم» پس چه شد که از آن سخنان روی برگردانید؟

امیدواریم که اوضاع و احوال به مجرای طبیعی خود برگردد، و با زبان مورد پذیرش علما سخن بگوییم، و در مسائل مهم و اساسی امت به اصول گفتمان سازنده پایبند باشیم!

شما در مورد ازدواج موقت گفته اید: «ازدواج موقت عبارت است از یک دیدار موقت میان زن و مرد که تنها با هدف ارضای شهوت صورت می­ گیرد...».

 

هدف از ازدواج موقت تنها ارضای شهوت نیست، بلکه یک نیاز عاطفی مبرم نیز وجود دارد که شاید اهمیت آن از خاموش ساختن آتش شهوت کمتر نباشد! در بالا گفتیم که این ازدواج مختص شرایط اضطراری است؛ یعنی کسانی که تحت فشار شدید و کشنده جنسی هستند به گونه ای که اگر از این امر اجتناب کنند، ممکن است تا مرز جنون پیش بروند! بنابراین اگر هدف از ازدواج موقت برطرف کردن مشکل جنسی میلیون ها زن و مرد باشد خود برای شرعی بودن این هدف کفایت می­ کند!

 

۵- در سخنرانی شما آمده است: «... کدام زن آزاده ای است که این خواری را بپذیرد؟ آیا این کار به معنای فروش جسمش به یک مشت پول نیست؟ تفاوت او با فاحشه ها چیست؟! ...».

 

بسیار متأسفم. آیا ازدواج موقت در صدر اسلام و زمانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) دستور آن را صادر کردند، خفت و خواری برای زن آزاده به شمار می­رفت و به معنای فروختن جسم او بود و آیا زن آزاده فاحشه محسوب می­ شد؟! این مسأله در حال حاضر نیز اینگونه است. بنابراین، ازدواج موقت یک نیاز مبرم از سوی دو طرف عقد است که آنها را وامی­دارد تا به محض اراده، عقدی را جاری سازند که به موجب آن هر کدام از آن دو برای مدتی از یکدیگر بهره مند شوند. در ازدواج دائم نیز شرایط اینگونه است! اندوه من نسبت به اینکه حکم خدا با این اوصاف توصیف می­ شود فراوان است و پایانی ندارد، هرچند که فرض کنیم این حکم منسوخ است!

 

ازدواج موقت همان ازدواج دائم است، و تنها برخی شروط آن مستثنی شده است. این مسأله هم امر عجیبی نیست، برخی از فقهای اهل سنت ازدواج مسیار (ازدواج در مسافرت) را مشروع می دانند. در این ازدواج پرداخت نفقه به زن و تأمین مسکن وی استثنا شده است، و فقهای اهل سنت با آزادی کامل در این مورد فتوا صادر کرده­اند و هیچ کس آنان را به موجب این فتوا متهم به خیانت ننموده است! چه فرقی میان این دو وجود دارد؟

 

اما در مورد بحث آرامش، مودت و مهربانی ای که در سخنان شما آمده است باید بگویم، این موارد حکمت ازدواج محسوب می­ شود، و حکم ازدواج بر مدار آن نمی­ گردد؛ چرا که عدم حصول آن در ازدواج دائم نیز منجر به ابطال این ازدواج نمی­ شود. علاوه بر اینکه گاهی اوقات تمامی این موارد در ازدواج موقت نیز محقق می شود؛ زیرا این ازدواج برای یک روز و دو روز نیست؛ بلکه گاهی عقد برای چند ماه یا چند سال نیز جاری می­ گردد، و بر این اساس، امکان تحقق آرامش، مودت و مهربانی در ازدواج موقت نیز وجود دارد. بنابراین، این موارد دلیل مناسبی برای تکذیب مشروعیت ازدواج موقت فراهم نمی­ سازد.

 

۶- از جمله مواردی که در سخنرانی شما ذکر شده عبارتند از: «الأزهر معتقد است: ازدواج موقت حرام و همانند فحشا است».

آیا درست است که الأزهر شریف، فتوای یکی از مذاهب پنج­گانه ای که به رسمیت می­ شناسد را فتوایی ملازم با فحشا توصیف نماید؟!

در «صحیح مسلم» آمده است که پیامبر خدا سه بار به «عام اوطاس» جواز ازدواج موقت داد... . [۱۱]

آیا _ العیاذ بالله _ پیامبر مجوز فحشا صادر کرده است؟!

 

«جابربن عبدالله» در حدیثی که در «صحیح مسلم» نیز آمده، گفته است:

«ما در زمان پیامبر، ابوبکر و عمر حکم ازدواج متعه(موقت) را اجرا می­ کردیم».[۱۲]

همچنین در صحیح مسلم به نقل از وی(جابر) آمده است: «ما در زمان پیامبر و ابوبکر حکم ازدواج متعه را انجام می دادیم، تا اینکه «عمر» در قضیه «عمرو بن حریث» مردم را از اجرای این حکم نهی کرد...». [۱۳]

آیا جابر بن عبدالله و دیگر صحابه مرتکب فحشا می­ شدند؟!

 

عجیب این است که پس از این همه بزرگنمایی و تکذیب در راستای حرام بودن ازدواج موقت، فقهای اهل تسنن گفتند: « علی رغم بطلان این مسأله، احکامی بر آن مترتب می­ شود که عبارت است از:

۱- در ازدواج موقت، طلاق بر زن واقع نمی­ شود و ایلاء، ظهار و لعانی نیز وجود ندارد. در این ازدواج طرفین از یکدیگر ارث نمی­برند، و برای هیچکدام از آنها حکم احصان ثابت نمی­ شود، و همچنین برای کسی که سه بار زنش را طلاق داده باشد، ازدواج موقت با آن زن مباح نیست.

 

۲- در ازدواج موقت تا زمانی که مرد اقدام به دخول نکرده است، حقوقی از قبیل مهریه، متعه و نفقه بر عهده او قرار نمی گیرد، و اگر دخول صورت گرفت زن از حق مهرالمثل برخوردار می شود. و اینکه در مذهب شافعی و سخنی منسوب به «احمد» و در نقلی از مذهب مالکی از مهر مسمّی نام برده شده­ است بدان دلیل است که قید زمان در تعیین مقدار مهریه تأثیر دارد. نظر حنفیه بر این است که اگر به زن دخول شود، در صورتی که مهر مسمّی وجود داشته باشد، از میان مهر مسمّی و مهر المثل، هر کدام که کمتر است به او تعلق می گیرد و اگر مهر مسمّی وجود نداشته باشد، مهر المثل به او تعلق می­گیرد حالا می خواهد هر چه قدر باشد. اما مالکیه و حنابله بر این اعتقادند که با دخول، مهر المسمّی برای او ثابت می شود و این نظر اللخمی مالکی است.

 

۳- اگر زن در جریان ازدواج موقت صاحب فرزند شود، نسب آن فرزند به واطئ برمی گردد، چه آن مرد این ازدواج را ازدواجی درست بداند یا نه؛ زیرا او در شرایط شبه عقد قرار دارد و زن با او هم­بستر گردیده است. مدت زمان معتبر برای تعیین نسب از زمان دخول محاسبه می­شود، و فتوای حنفی­ ها بر این اساس استوار است.

 

۴- در ازدواج موقت نیز، پس از دخول، همان محرمیت­ هایی که در ازدواج دائم بین زن و مرد و والدین و فرزندانشان بوجود می آید، حاصل می شود.

 

۵- کسی که اقدام به ازدواج موقت نماید چه زن و چه مرد، محکوم به حد نمی‌شود؛ زیرا حدود در صورت وجود شبهه برداشته می­شود (الحدود تُدرأ بالشبهات). شبهه در اینجا همان مسأله اختلافی بودن حکم این نوع ازدواج است، لذا اگر کسی با علم به اینکه این کار حرام است مرتکب آن شود، تعزیر می‌شود؛ چرا که مرتکب معصیت شده است. اما حد و کفاره ای بر او ثابت نمی‌شود. [۱۴]

 

در پایان، بار دیگر این مطلب را تکرار و تأکید می‌کنیم که ازدواج موقت، پاسخی در جهت ارضای جنون جنسی و گرایشات جنون آمیز سرکش نیست، بلکه _ بر اساس مکتب اهل بیت (علیهم السلام) _ راه حلی است که خداوند برای درمان مشکلات موجود در جوامع بشری تعیین نموده است، _ این راه درمان، از روایات اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) به دست می­ آید- این مسأله در دایره موارد اضطراری جای دارد و نه در دایره توهمات گناه آلود و آمیخته به فسق و فجور.

 

مطلب بعد این است که شما از دختران و پسران درخواست نموده اید که بپرسند چه کسی فتوای مباح بودن ازدواج موقت را صادر نموده است: «بپرسید چه کسی حکم مباح بودن ازدواج موقت را صادر نموده است، از او بپرسید آیا این حکم را برای دختر خودت می­ پسندی؟ زمانی که نپذیرفت به او بگویید: در مورد دختران مسلمان نیز تقوای الهی پیشه کن...».

 

اولا: پیامبر خدا که پایه و اساس این حکم را بنیان نهاد نسبت به این پرسش و این توبیخ شایسته‌تر است!

دوما: همان‌طور که گفتیم ازدواج موقت برای موارد اضطراری در نظر گرفته شده است، و بدین معنی نیست که هرکس در این زمینه فتوا دهد مبتلای به این مسأله است؛ زیرا او در جایگاهی نیست که او را با این سؤالات مؤاخذه نماییم! البته اگر هدف از این سؤالات ایجاد مشکل و به حرج انداختن کسی که این فتوا را داده است نباشد!

 

علاوه بر این‌ها، گمان نمی‌نم سبک و سیاق تحریک و جوسازی روشی پسندیده و مثمر ثمری در بررسی مسائل فقهی موجود باشد!

به همین دلیل، شایسته است که اینگونه مسائل جدی و مهم در مراکز علمی - پژوهشی و از طریق مباحثات علمی و منطقی متقن و به دور از هرگونه تعصب مذهبی بررسی شود، سپس نسبت به درستی یا نادرستی آن حکم شود، نه اینکه با زبانی تحریک آمیز و خشم آلود در رسانه‌ها مطرح شود و مورد سوء استفاده افرادی قرار گیرد که چشم دیدن هیچ خیر و خوبی برای اسلام و مسلمانان را ندارند!

 

ما امیدواریم که همگی _ در این شرایط سخت و دشواری که امت اسلامی را دردمند ساخته است _ برای خاموش ساختن تریبون‌هایی که بر آتش فتنه مذهبی و انتشار نفرت و کینه می‌دمند تلاش کنیم و از شما اخبار نیکو و طیب همانند نامتان (طیب) بشنویم که اتحاد و انسجام را درپی داشته باشد و اختلاف و تفرقه را کنار بزند! و خداوند و پیامبرش و مسلمانان شریف را خشنود سازد، همان‌طور که قبلا نیز اینگونه اظهارات را از زبان شما شنیدیم، و برای جنابعالی عاقبت بخیری و عمری طولانی همراه با تندرستی آرزومندیم!

در پناه خدا باشید

والسلام علیکم ورحمة الله
برادر شما ناصر مکارم شیرازی

  • .......

  • .......

یک معلم بازنشسته مسن به دیدن پسرش به آمریکا رفت

پسر یک نشان کوچک روی یقه کت او نصب کرد

 و گفت:

 حالا تنها هم میتوانی بیرون بروی


پدر هرجا میرفت احترام میدید

هنگامی که پیاده عبورمیکرد از خیابان،ماشین ها به احترامش می ایستادند

در فروشگاه ها و مغازه ها برایش صندلی میگذاشتند . 

می دانید روی نشان چه نوشته بود؟ 

فقط یک جمله ؛

من یک معلم بازنشسته هستم

  • .......

 در صدر اسلام افراد شاخصی بودند که نزد خداوند جایگاه ویژه‌ای داشتند تا جایی که پیامبرگرامی اسلام(ص) بر پیکر یکی از این شهدای والامقام به جای پنج تکبیر، 70 مرتبه تکبیر خواند و او حضرت حمزه، عموی پیامبر گرامی اسلام(ص) بود.
 
امیرالمؤمنین(ع) در نامه تندی که به معاویه می‌نویسد، به این واقعه اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «آنچه مى‌‏گویم براى آگاهاندن تو نیست، بلکه براى یادآورى نعمت‏‌هاى خدا مى‌گویم؛ آیا نمى‏‌بینى جمعى از مهاجر و انصار در راه خدا به شهادت رسیدند و هر کدام داراى فضیلتى بودند، اما آنگاه که شهید ما «حمزه» شربت شهادت نوشید، او را سیدالشهدا خواندند و پیامبر(ص) در نماز بر پیکر او به جاى پنج تکبیر، هفتاد تکبیر گفت.» (نامه28 نهج‌البلاغه)
 
متن حدیث:
أَ لاَ تَرَى غَیْرَ مُخْبِرٍ لَکَ وَ لَکِنْ بِنِعْمَهِ اَللَّهِ أُحَدِّثُ أَنَّ قَوْماً اُسْتُشْهِدُوا فِی سَبِیلِ اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلْمُهَاجِرِینَ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ لِکُلٍّ فَضْلٌ حَتَّى إِذَا اُسْتُشْهِدَ شَهِیدُنَا قِیلَ سَیِّدُ اَلشُّهَدَاءِ وَ خَصَّهُ رَسُولُ اَللَّهِ ص بِسَبْعِینَ تَکْبِیرَهً عِنْدَ صَلاَتِهِ عَلَیْ
  • .......

  • .......

به گزارش رجانیوز آیت‌الله ابراهیم امینی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با  تسنیم با اشاره به انتشار نامه دروغ منتسب به او به مقام معظم رهبری، گفت: من به هر طریق که توانستم و ممکن بود این نامه را تکذیب کردم؛ از مسئولان هم خواستم تا عوامل انتشار این نامه دروغ را شناسایی کنند چرا که این توطئه علیه بنده بود و از اساس صحت نداشت.

 

وی با بیان اینکه، دشمن نمی‌‌تواند رابطه خوب علما با مقام معظم رهبری را تحمل کند و به همین دلیل علیه این رابطه خوب دست به دروغ و توطئه می‌زند، تصریح کرد: به نظر من، رهبری حضرت آقا بسیار خوب بوده است. من همان ارداتی که قبلاً به آیت‌الله خامنه‌ای داشتم دوچندانش را الان دارم.

 

آیت‌الله امینی با بیان اینکه "من مطیع مقام معظم رهبری بوده و هستم"، گفت: هرچه زمان می‌گذرد، لیاقت حضرت آیت‌الله خامنه ای برای رهبری نظام‌اسلامی بیش از پیش ثابت می‌شود چرا که ایشان به درستی نظام اسلامی را از بحران‌ها و مشکلات عبور داده است.

  • .......

  • .......

«غانم الدوسری»، معارض مشهور عربستانی در یکی از افشاگری های خود می نویسد که طی سفر محمد بن سلمان به جزایر مالدیو در سال ۲۰۱۵ میلادی وی برای یک شب خوشگذرانی خود ۸ میلیون دلار هزینه کرده است.

سرویس جهان مشرق - خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) صبح روز چهارشنبه با انتشار خبری اعلام کرد، «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه این کشور در فرمانی جدید با برکناری «محمد بن نایف»، وزیر کشور و ولی‌ عهد عربستان سعودی «محمد بن سلمان»، پسرش  و وزیر دفاع و جانشین ولی عهد عربستان را به جای وی منصوب کرد.

بر اساس فرمان ملک سلمان، محمد بن نایف علاوه بر ولایت عهدی، از مناصب دیگرش مانند وزارت کشور و معاونت ریاست شورای وزیران نیز برکنار شد.

«مجتهد» افشاگر معروف سعودی در توئیتر خود این اقدام سلمان را «کودتای بن سلمان» خواند و نوشت که به زودی سلمان به نفع پسرش از قدرت کناره ‌گیری خواهد کرد.

درباره محمد بن سلمان که از زمان مرگ «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه سابق عربستان و به قدرت رسیدن سلمان چه می دانیم، مطلب زیر تلاش دارد، نگاهی به زوایای نادیده و مخفی زندگی محمد بن سلمان بیاندازد.

 نمایی از داخل یکی از کاخ های محمد بن سلمان

- با نفوذترین شخصیت در خاندان سعودی

از محمد بن سلمان در حال حاضر به عنوان با نفوذترین شخصیت در خاندان سعودی یاد می شود. وی علاوه بر تصدی منصب وزارت دفاع و نایب رئیسی مجلس وزیران عربستان سعودی، ریاست شورای اداره کننده شرکت نفتی «آرامکو»، بزرگ ترین شرکت نفتی عربستان سعودی را برعهده دارد و از بن سلمان به عنوان حاکم مطلق بر سیاست های داخلی و خارجی عربستان یاد می شود و ملک سلمان حرف شنوی خاصی از وی دارد، به گونه ای که پیشنهادات و نظرات وی را بدون اندکی تامل می پذیرد.

وی که متولد ۳۱ أوت ۱۹۸۵ میلادی می باشد، پس از فراغت از تحصیل با مدرک حقوق، چندین شرکت تجاری و اقتصادی را تاسیس کرد و از سال ۲۰۰۷ وارد دنیای سیاست و تصدی مناصب سیاسی شد، تا اینکه هم اکنون به سمت ولی عهدی عربستان سعودی منصوب شده و به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» از اختیاراتی برخوردار است که تاکنون هیچ یک از اعضای خاندان سعودی از این اختیارات برخوردار نبوده اند.

خرید کاخ ۳۰۰ میلیون ریال سعودی برای همسرش

چندی پیش محمد بن سلمان از خزینه بیت المال اقدام به خرید کاخی برای همسرش به قیمت ۳۰۰ میلیون ریال سعودی در منطقه «النخیل» شهر «ریاض» کرد، نکته مهم اینجا بود که این کاخ از آن «عبدالله بن مشبب»، دوستان شاهزاده «سلطان بن عبد العزیز»، ولی عهد اسبق عربستان سعودی بود و در حالی که ارزش آن بیش از ۱۵۰ میلیون ریال سعودی برآورد شده بود، اما بن سلمان به عنوان پاداش دوران خدمتش، آن را به دو برابر ارزش واقعی اش برای همسرش خریداری کرد.

شیخ صالح بن فوزان

برگزاری مناقصیه و خرید املاک دولت

از سوی دیگر، برملا شده یکی از مهمترین شگردهای محمد بن سلمان در سال های اخیر جهت سرقت املاک کشور، برگزاری مناقصه های متعدد با هم دستی وزیر دستگاه قضایی و وزیر شهرها و روستاها و وزیر دارایی است و در حالی که دلیل برگزاری این مناقصه ها بهانه هایی مانند کمک به کسر بودجه عمومی کشور و فروش اراضی به قیمت های بسیار ناچیز و بی ارزش بوده، معارضان عربستانی بر ملا کردند که در پس تمام این مناقصه و املاک خریداری شده، بن سلمان قرار دارد و وزیر دفاع سعودی به این جهت «ولید الصمعانی»، وزیر دستگاه قضایی عربستان را به عنوان یکی از هم دستان خود در این امر برگزید تا روند اجرایی و اقدامات حقوقی و قانونی لازم در این زمینه را دنبال کند، به ویژه موضوع پرداخت بهای این اراضی و صدور چک های آنها که البته هیچ گاه پرداختی در قبال آنها صورت نمی گیرد.

گفتنی است، «ولید الصمعانی»، وزیر دستگاه قضایی عربستان سعودی زمانی وکیل شرکت های شخصی بن سلمان و مشاور و رایزن شرعی محمد بن سلمان نیز تلقی می شد.

دیدار بن سلمان و مفتی عربستان برای ارام کردن نارضایتی مردمی

دخالت در امور کشور و دادن رشوه های کلان

گفته می شود، محمد بن سلمان حتی پیش از بر کناری محمد بن نایف به عنوان ولی عهد و وزیر کشور عربستان سعودی، در امور داخلی وزارت کشور و ولی عهدی که مربوط به حوزه کاری بن نایف می شده، نیز دخالت های بسیاری داشته است و برای اینکه زمینه پذیرش بر کناری محمد بن نایف از ولی عهدی و انتصاب خود به این سمت را هموار سازد، اقدام به پرداخت چک هایی به مبالغ گزاف و کلان به مشایخ وهابی «آل شیخ» و دیگر مفتی های وهابی سعودی از جمله شیخ «صالح بن فوزان»، از مهم ترین فقه های در خدمت آل سعود که بن نایف در وی نفوذ بسیار داشت، به عنوان رشوه و حق السکوت نمود.

دیدار شخصی بن سلمان با شیخ صالح بن فوزان

ارزش یکی از این چک ها ۲۵ میلیون ریال سعودی عنوان شده که به محمد بن سلمان طی دیدار شخصی اش با شیخ صالح بن فوزان، آن را به وی پرداخت کرده است.

 حضور خوانندگان معروف امریکایی در یکی از [شن های شبانه محمد بن سلمان

رسوایی های اخلاقی محمد بن سلمان

حضور شکیرا در یکی از حشن های شبانه محمد بن سلمان

بالطبع سخن گفتن از رسوایی های اخلاقی محمد بن سلمان از حوصله این مقال خارج است، به همین دلیل به مهم ترین آنها اشاره می کنیم، «غانم الدوسری»، معارض مشهور عربستانی در یکی از افشاگری های خود می نویسد که طی سفر محمد بن سلمان به جزایر مالدیو در سال ۲۰۱۵ میلادی وی برای یک شب خوشگذرانی خود ۸ میلیون دلار هزینه کرده است و طی آن از شماری از خواننده های معروف غربی از جمله «شکیرا» نمود، این در حالی است که رسوایی اخلاقی وی با «کیم کارداشیان»، ستاره آمریکایی هالیوود در سال ۲۰۱۴ و اینکه به خاطر یک شب بودن با وی پیشنهاد یک میلیون دلار را داده بود، بر کسی پوشیده نیست و البته ناگفته نماند، پس از رسیدن بن سلمان به وزارت دفاع و جانشین ولی عهدی این مبلغ به ۱۰ میلیون دلار افزایش یافت، اما گویا این ستاره هالیوود به ۱۰ میلیون دلار نیز رضایت نداده بود، لذا بن سلمان مبلغ را تا ۲۰ میلیون دلار افزایش داده بود.

 رسوایی محمد بن سلمان با کیم کارداشیان

مهندس و طراح ایده پرداخت مالیات

هزینه کرد ۸ میلیون دلاری برای یکی از جشن های شبانه محمد بن سلمان

از محمد بن سلمان به عنوان مهندس و طراح ایده پرداخت مالیات توسط شهروندان عربستانی و کاهش حقوق کارمندان دستگاه های حکومتی یاد شده است، این در حالی است که ۹۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت عربستان به عنوان های مختلف به جیب شاهزادگان سعودی می رود و از این درآمد تنها ۱۰ درصد عاید مردم عربستانی می شود که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی معارضان این کشور ۳۰ درصد آنها زیر خط فقر قرار دارند و در زباله ها به دنبال یافتن یک لقمه نان جهت سیر کردن شکم خود و خانواده هایشان هستند.

این موضوع موجب اعتراض های بسیاری در میان شهروندان عربستانی شده بود، به همین دلیل محمد بن سلمان از بیم اعتراض های مردمی به سراغ مفتی عربستان رفته و از وی درخواست آرام کردن نارضایتی مردمی را می کند.

اسناد شرکت صنایع شیشه طویق

رسوایی تملک معادن تیماء

به گفته «غانم الدوسری»، معارض عربستانی مقیم لندن که محمد بن سلمان را «دزد» و «سارق» می داند و معروف است که وی را «خرس گنده» توصیف می کند، در یکی از افشا گری های خود می گوید که «خرس گنده» ملک سلمان مالک شرکت صنایع شیشه به نام «طویق» است. بن سلمان برای تامین مواد اولیه این شرکت دو وزارت نفت و منابع معدنی عربستان را وادار کرد، مجوز بهره برداری از معادن «سیلیس» استان «تیماء» را به مدت ۳۰ سال برای وی صادر کنند، به همین منظور سه مجوز صادر شده است که موجب مجوز اول اجازه بهره برداری از معادن سلیس منطقه به مساحت  ۴۷ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۹۸۴ متر مربع و  مجوز دوم بهره برداری از معادن سلیس منطقه به مساحت  ۱۶ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۵۱ متر مربع را به شرکت بن سلمان داده و در عمل بن سلمان بهره برداری از معادن سیلیس استان تیماء را به انحصار خود در آورده است.

برگزاری جشن های غیر مذهبی

کنسرت نغمه های فرهنگی با حضور خوانندگان معروف کشورهای عربی خلیج فارس

کنسرت گفت و گوی موسیقی با حضور خوانندگان معروف کشورهای عربی خلیج فارس

در حالی که زنان در عربستان سعودی با محدودیت های بسیاری مواجه هستند و از سوی دیگر مردم این کشور در تنگناهای شدید اقتصادی به سر می برند و از لحاظ مذهبی به ظاهر هیئتی معروف به هئیت امر به معروف و نهی از منکر در خصوصی ترین امور شهروندان این کشور به بهانه اجرای شریعت دخالت می کند، محمد بن سلمان اقدام به افتتاح کافه هایی با نوازندگان زن مانند کافه «لالونا» در شهر «ریاض»، پایتخت عربستان و برگزاری جشن هایی به عناوین و نام های مختلف همچون «گفت و گوی موسیقی» و «نغمه های فرهنگی» با حضور نوازندگان و خوانندگان معروف عرب حاشیه خلیج فارس می کند که در آنها نه نشانی از اجرای شریعت وجود دارد و نه حضور هیئت امر به معروف؛ حتی برای اولین بار و با حضور عموم اجازه برگزاری کنسرت موسیقی «جاز» در فرهنگی «ملک فهد» را می دهد.

برگزاری کنسرت جاز در مرکز فرهنگی ملک فهد

افتتاح کافه لالونا ایی با نوازندگان زن در شهر ریاض

تصاحب با زور و اجبار

نقل است که محمد بن سلمان دست روی زمینی در خیابان «العلیا العام» در حوالی مرکز تجاری «الهرم» ریاض گذاشت که از آن خاندان «العلیان» بود، به همین منظور با «بن مهنا»، رئیس دادگاه ریاض تماس گرفت و از وی خواست چکی با مبلغی که مشخص کرده بود، به عنوان بهای زمین صادر کند و با دادن آن به خاندان «العلیان» اصطلاحا آن را از آنها خریداری کند.

المهنا به خواست بن سلمان چک را صادر کرد و برای خرید زمین نزد خاندان «العلیان» رفت، اما هرچه پافشاری کرد، آنها راضی به فروش زمین نشدند، محمد بن سلمان وقتی از موضوع مطلع شد، پاکتی را برای خاندان «العلیان» فرستاد که در آن دو گلوله گذاشته شده بود و نامه ای کوتاه با این مضمون که در صورت عدم موافقت با فروش زمین با زور گلوله مجبور به این معامله خواهید شد.

افشاگری های ترکی آل شیخ

«ترکی آل الشیخ» از جمله نزدیک ترین افراد به محمد بن سلمان است، به گونه ای که به صندوق اسرار بن سلمان مشهور شده است. نقل است تا قبل از انتصاب به سمت ولی عهدی، یکی از مهم ترین وظایف وی جاسوسی برای بن سلمان نزد ملک سلمان است. او وظیفه دارد، لحظه به لحظه وضعیت شاه سعودی را زیر نظر داشته باشد و تمام فعالیت ها و اقدامات و تصمیم گیری ها و دیدارهایش را به بن سلمان گزارش دهد، در حالی که همه از میزان علاقه و وابستگی شاه سعودی به پسرش محمد آگاه هستند.

یکی از عجیب ترین خواسته های بن سلمان از ترکی آل الشیخ ذکر نامش ذیل ترانه های خواننده عراقی «کاظم الساهر» و «راشد الماجد»،‌ خواننده سعودی بحرینی الاصل و «محمد عبده»،‌ خواننده سعودی است تا در نشست های خانوادگی و دوستانه ادعا کند که وی سراینده ترانه های این خوانندگان بوده است.

همچنین محمد بن سلمان، ترکی آل الشیخ را موظف به خرید زمینی به ارزش ۴۵ میلیون ریال در منطقه «الدرعیه» و تبدیل آن به ییلاق و استراحتگاهی برای تفریحات غیر اخلاقی خود کرده بود، البته با این پیش شرط که در صورت رسوایی و برملا شدن تفریحات مورد نظرش وی باید مسئولیت تمام افتضاحات بن سلمان را می بایست برعهده بگیرد و سپر بلای وی شود.

عشق به بازی پوکر

بنابر اخبار درز یافته به رسانه ها، «پوکر» یکی از بازی هایی است که محمد بن سلمان علاقه بی حد و حصری به آن دارد، به گونه ای که گفته شده، وی ۶ ساعت از روز خود را به این بازی مشغول است که روزانه یک میلیون ریال سعودی برای وی هزینه در بردارد. همچنین مشغول بودن بن سلمان به این بازی موجب شده، او از رسیدگی به بسیاری از امور محوله از جمله حضور در وزارت دفاع و دیوان سلطنتی باز بماند، لذا انجام وظایف این دو نهاد حکومتی را به «مساعد العیبان» و «عصام بن سعید» محول کرده بود.

غارت جمعیت های خیریه

خودرو بن سلمان در پارکینگ کاخ محمد بن سلمان

معروف است که محمد بن سلمان همانند پدرش و دیگر اعضای خاندان سعودی تبحر خاصی غارت و چپاول منابع و ثروت های کشور عربستان دارد، به گونه ای که جمعیت های خیریه نیز از غارت ها و سرقت های وی در امان نمانده اند، به ویژه دو جمعیت خیریه «الإسکان الخیری» و «البر»، اما برای اینکه اتهامی متوجه وی نشود، برخی شخصیت ها و افراد نزدیک به خود را سپر بلای دزدی ها و چپاول هایش کرد و چون نیروهای امنیتی به این موضوع پی بردند، به گمان اینکه مورد تشویق و تقدیر جانشین ولی عهد قرار خواهند گرفت، موضوع را به وی اطلاع دادند تا در کمال ناباوری شاهد برکناری خود از سمت هایشان باشند و هنگامی که به وی اطلاع دادند که آنها همچنان پیگیر قضیه هستند و به برکناری خود معترض هستند، به اتهامات واهی آنها را روانه زندان یا به اتهام دیوانه بودن در تیمارستان بستری کرد.

نکته جالب آن است که افرادی که بن سلمان آنها را در غارت ها و چپاول هایش سپر بلای خود کرده بود، مدتی بعد به نام وی دست به سرقت های کلان از جمله ۱۳ میلیون ریال در یک معامله زدند، آنها درحالی طرح ها و پروژه های بن سلمان را اجرا می کنند که هیچ گاه هزینه واقعی آنها را به وی اعلام نمی کنند، به عنوان مثال درحالی که هزینه واقعی ساخت برج «الوقف» ۵۲ میلیون ریال بیشتر نبود، رقم اعلام شده به بن سلمان ۶۴ میلیون ریال بود.

خرید یکی از جزایر مالدیو، یک فروند هواپیما و یک قایق

یکی از اماکن اقامت شاه سعودی و پسرش در جزایر مالدیو

درباره اسراف و ریخت و پاش های محمد بن سلمان نقل است که وی درحالی اقدام به خرید جزیره ای برای خود در کشور «مالدیو» کرده است که به دلیل کاهش بهای نفت و کسر بودجه شدید حکومت عربستان سیاست های اقتصادی ریاضتی را بر مردم این کشور تحمیل کرده و مالیات ها را افزایش داده است.

در این خصوص شاهزاده «سعود بن سیف النصر»، یکی از صدها نواده «سعود بن عبد العزیز»، بنیانگذار پادشاهی سعودی افشا کرد که محمد بن سلمان طی سفرش به جزایر مالدیو اقدام به خرید یک جزیره به ارزش ۱۳۳۰ میلیارد ریال سعودی با تمام امکانات رفاهی از جمله یک تفرج گاه و تفریح گاه و قایقی برای خود از حساب خزانه داری دیوان سلطنتی ملک سلمان جمعا به ارزش ۴ میلیارد ریال عربستان سعودی کرده است.

سعود بن سیف النصر با بیان اینکه این یکی از هزاران بریز و بپاش ها و اسراف های محمد بن سلمان است، می افزاید: قایقی که محمد بن سلمان خریداری کرده، آن قدر بزرگ است که نمی تواند، در سواحل نیس فرانسه جایی که دیگر قایق های سرمایه داران دنیا لنگر انداخته و توقف کرده، لنگر بیاندازد و توقف کند.

 تصاویری از سیرین، قایق شخصی محمد بن سلمان

وی با توضیح اینکه نام این قایق «سیرین» است و هم اکنون در سواحل اسپانیا لنگر انداخته و محمد بن سلمان هنگام سفر به اروپا از آن برای سفرهای دریایی اش به شهرهای ماربیا و کن و مونته کارلو و نیس استفاده می کند، می افزاید: محمد بن سلمان و محمد بن نایف در این ریخت  و پاش ها با هم مسابقه گذاشته اند، چون پس از این خریدهای بن سلمان، بن نایف اقدام به خرید قصر برلسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا به ارزش ۲ ملیار ریال سعودی نمود.

بن سلمان این قایق را که ۱۳۳ متر طول و دارای ۱۲ اتاق خواب و سالن های پذیرایی و همایش، ۳ استخر، یک اتاق شیشه ای زیر آب و محل فرود آمدن بالگرد می باشد و ظرفیت پذیرایی از ۲۴ نفر را دارد، از یک میلیاردر روس به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار معادل حدود ۲ میلیارد ریال سغودی خریداری کرده بود.

این در حالی است که وی پیش از آنکه بودجه کشور در اختیارش قرار گیرد، اقدام به خرید قایقی کوچک تر به طول ۸۰ متر و ارزش ۱۰۰ میلیون دلار کرده بود.

به نوشته مجتهد هزینه نگهداری این دو قایق در صورت عدم استفاده ماهیانه ۱۲ میلیون دلار و در صورت استفاده ماهیانه ۲۰ میلیون دلار است که بالطبع از بودجه وزارت دفاع عربستان پرداخت می شود.

هم چنین کاربران عربستانی فضای مجازی اقدام به انتشار تصاویری از هواپیمای اختصاصی محمد بن سلمان در فضای مجازی کردند که هم چون هواپیمای اختصاصی سرهنگ «معمر قذافی»، دیکتاتور معدوم لیبی طراحی شده بود و اتاق های خواب و نشیمن و سالن همایش و غیره است.

بنای کاخی مجلل در مغرب

کشور مغرب یکی از مقاصد شاهزادگان و شاهان سعودی برای گذران تعطیلات است. در این راستا، مجتهد افشا کرده است که محمد بن سلمان دستور بنای کاخی بسیار با شکوه برای خود در شهر «طنجه» مغرب را صادر کرده که برآورد اولیه هزینه ساخت آن بیش از یک میلیارد ریال سعودی بوده است.

به گفته مجتهد، محمد بن سلمان به این جهت شهر طنجه را برای بنای کاخش انتخاب کرده است، چون در مغرب به شهر فساد و کانون مفاسد معروف است.

  • .......

  • .......