- ۱ نظر
- ۲۶ اسفند ۹۷ ، ۱۰:۴۸
💦 آیت الله العظمی بهجت(ره)
جهت دعا این امور لازم است:
1⃣ ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق تبارکوتعالی؛
2⃣ اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، که تقریباً به منزله توبه یا ملازم آن است؛
3⃣ صلوات بر محمد و آلمحمد علیهمالسلام، که وسیله و واسطه فیض هستند؛
4⃣ بکا و گریه، و اگر نشد تباکی، ولو خیلی مختصر.
و بعد از اینها درخواست حاجت کند.
✅ که در این صورت، برآورده شدن حاجت برو و برگرد ندارد. البته اگر این مطالب در سجده باشد، مناسبتر است. و تأثیر بکا در این میان به جایی میرسد که در عمل اُمداوود و نیز در قنوت وتر آمده است:
🌷«فَإِن ذلِک عَلامَةُ الْإِجابَةِ؛ این نشانه مستجابشدن [دعا] است».
و در اذن دخول ائمه اطهار علیهمالسلام نیز وارد شده است:
🌹«فَهُوَ عَلامَةُ [الْقَبوُلِ وَ] الإذْنِ؛ این علامت اذن [دخول و قبولی] است»؛ یعنی راه تکوینی است به خدا، و ارتباط با غیب است، البته برای کسی که این مطالب را باور کند.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۴۳.
امروزه بسیاری از جوانان با گسترش شبکههای مجازی و اجتماعی، به راحتی ارتباطات گستردهتری با جوامع و فرهنگهای دیگر کشورها پیدا کردهاند و بالطبع در این نوع ارتباطات که بده و بستانهای فرهنگی نیز اتفاق میافتد، موقعیت جوانان را در شناخت و فهم ارزشها و هنجارهای درست، سختتر و گاهاً پیچیدهتر نیز کرده است و در مواردی، نفوذ فرهنگی هم باعث شده تا برخیها به هنجارهای متضاد با فرهنگ جامعه خودشان متمایل شوند؛ یک روز شلوار پاره و روز دیگر شوار کوتاه، یک روز آرایش به سبک ایتالیایی و روز دیگر به سبکهای آلمانی، زمانی مانتوی کوتاه و زمانی دیگر مانتو جلوباز مد میشوند.
اگر از همه کسانی که از چنین مدهایی تبعیت کرده و رفتار، منش و سبک پوشش خود را براساس آخرین مد رایج درمیآورند، بپرسید که چرا چنین لباس یا آرایشی را انتخاب کردهاید؟ نمیتوانید پاسخ درخور و قانع کنندهای از آنان دریافت کنید، جز اینکه «خب این لباس یا آرایش، قشنگه یا مد شده»!
گرچه اینگونه پاسخهای داده شده، به نظر سطحی میآیند، ولی بنا به تحلیل روانشناختی، این نوع گرایشها در افراد، نوعی از تنوع طلبی، نوجویی، به روز بودن و تعلق به گروه را نشان میدهد و تاحدودی هم طبیعی و بهنجار تفسیر میشود.
امّا سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا مد و مدگرایی، میتواند پیامدهای مثبتی هم به دنبال داشته باشد؟
درجواب باید گفت که نه تنها مد و مدگرایی، پدیدهای پسندیده و ارزشمند است، بلکه میتواند به افراد جامعه، نشاط و طراوت نیز بدهد؛ چرا که زیبایی طلبی از ویژگیهای خاص رفتاری در همه انسانها به ویژه جوانان است.
امّا از دیدگاه کارشناسان و جامعهشناسان، مدگرایان به سه دسته تقسیم قابل تقسیم هستند؛
دسته اول؛ افرادی هستند که آگاهانه و به صورت حرفهای پوشش و پیرایش خود را براساس الگوهای بهنجار و مناسب انتخاب میکنند و میدانند که باید به دنبال کدام نوع پوشش یا آرایش بروند که با هنجار و ارزشهای جامعه خود متعارض نباشد.
دسته دوم، به نوعی هنجارشکنان و افراد مانکن صفتی هستند که از ناتوی فرهنگی دستمزد میگیرند تا برخلاف ارزشها و هنجارهای جامعه حرکت کنند. آنها مانکنهای زندهای هستند که در کوچه و خیابان و مهمانیها و... بر عرضه مدهای روز که غالبا هنجارشکنانه و ضد ارزش هستند میپردازند و در نهایت دسته سوم هم زنان و مردانی هستند که باتصور زیبا شدن از نظر پوشش و آرایش از گروههای اول و دوم پیروی میکنند.
شکی نیست که نقش تخریبی گروه دوم در رواج مدهای ساختارشکنانه بسیار بالاست و میتواند آسیب جدی به فضای جامعه بزند؛ همچنانکه اخیرا در یک مراسم شوی لباسی که به صورت زنده در صفحه برگزار کنندگان منتشر شد، شاهد پرفورمنسهای عجیبی از زنان بودیم که با لباسهای عجیب! (البته شک دارم که اسم لباس را بتوان روی آنها گذاشت) و نوع آرایش نامتعارفی به اسم هنر ظاهر شدهاند و در حال حرکت میان بازدید کنندگان بودند؛ مراسمی که نه به صورت مخفیانه یا در پستو، بلکه آزادانه و پر سر و صدا و با پوششهای مجازی برگزار شد؛ شوی لباسی که واقعاً مصداق بارز توهین به زنان بود.
آنچه امروز، پدیده مد و مدگرایی را به چالش برای جامعه تبدیل کرده است، عدم مدیریت و سیاست گذاری درست آن توسط برخی از عناصر فرهنگی خودی است و گرنه اصل این پدیده به ظاهر چالش برانگیز نه تنها بد نیست، بلکه میتواند یک فرصت فرهنگی برای جامعه باشد. متاسفانه در دورهای از اوایل انقلاب، نسبت به این پدیده مد، نگاه انتقادی صِرف و غیرکارشناسی شکل گرفت و تقریبا باعث شد این فرصت فرهنگی به یک ضد فرهنگ تبدیل شود.
البته اگر تاریخ چند ساله انقلاب را از این منظر ورق بزنیم، مشاهده میکنیم که در دورهای، شاهد ظهور درست این پدیده در جامعه بودیم؛ همان زمانی که تفکر و بینش انقلابی و بسیجی وار باعث شد تا نوع پوشش و مدل مو و رفتار خاص بسیجیها به عنوان یک الگو و معرف یک گروه در سطح جامعه فراگیر شود. آن مقطع، به خوبی از ظرفیت مد برای فرهنگ سازی و بارورسازی ارزشها در جامعه استفاده شد، ولی صد حیف که بعد از پایان دوران دفاع مقدس، نتوانستیم از ظرفیت به وجود آمده، استفاده درست و کافی را ببریم.
گرچه امروزه قدرت نمایی ناتوی فرهنگی در این عرصه به وضوح قابل مشاهده است، ولی به صورت جسته و گریخته میبینیم گروهی از جوانان خوش ذوق و با سلیقه، اقدام به تولید لباسهایی با تصاویر شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهدای هستهای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کردهاند که بسیار قابل تحسین است، امّا به دلیل عدم مدیریت و نبود سیاستگذاری درست که وظیفه اصلی عناصر فرهنگی است، شاید این حرکت هم به نتیجه لازم نرسد.
به نظر می رسد لازم است که مسئولان فرهنگی دراین زمینه با یک نگاه صحیح عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به تدوین سیاستهای کلان و شاخصهای سنجش آن اقدام کنند و در نهایت طرح عملیاتی این پدیده را در اختیار عناصر فرهنگی جامعه قرار دهند.
با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید :
گروه سیاسی-رجانیوز: حجّتالاسلام سیّد محمود نبویان، نماینده سابق تهران در گفتوگو با فارس، تمدید ۴ ماهه مهلت FATF به ایران را بسیار معنادار دانست و در مقدمه گفتوگو گفت: آمریکا، اسرائیل و سایرینی که دشمن مستقیم ایران هستند، عضو FATF هستند و همواره بهدنبال این هستند که بهانه دستشان بیاید و ما را تحریم کنند.
تمدید ۴ ماهه مهلت ایران برای پیوستن به FATF معنادار است
وی ادامه داد: نکته بعد این است که مهلتی که قبلاً به ما داده بودند تا لوایح مرتبط با FATF را تصویب کنیم، چند روز قبل به پایان رسید. من از دوستانی که میگویند اگر به FATF نپیوندیم، منجر به تحریمهای جدید میشود، این سوال را میپرسم که حال که مهلت ما تمام شد، چرا دشمنان ایران از این بهانه استفاده نکردند و ایران را تحریم نکردند؟
نبویان با بیان اینکه از خرداد ۹۵ که دولت روحانی پیوستن به FATF را امضاء کرده، مدام به ایران مهلت میدهند و چندماه چندماه فرصت ایران را تمدید میکنند، تصریح کرد: سوال این است که مگر آنها به دنبال تحریم ما نیستند؟! پس چرا برای هفتمین یا هشتمین بار، مجدداً مهلت پیوستن ایران را تمدید کردند و چرا بهانه نگرفتند تا ایران را تحریم کنند؟
با FATF نه تحریمی میآید و نه تحریمی میرود
نماینده سابق مجلس در پاسخ گفت: جواب این است که اصلاً با FATF نه تحریمی میآید و نه تحریمی میرود. ملّت ایران توجه کنند؛ طبق خود بیانیه FATF، اگر ایران به تمام تعهداتش عمل کند، مطلقا تحریمی برداشته نمیشود.
نبویان با بیان اینکه در برجام، حداقل روی کاغذ نوشته بودند که تحریمها برداشته میشود، اما عمل نکردند، تصریح کرد: در FATF حتی روی کاغذ هم بحث تحریم مطرح نیست؛ متن بیانیه است که؛ اگر ایران تمام تعهداتش را انجام دهد، FATF گامهای بعدی را در نظر خواهد گرفت. هیچجا نیامده که تحریم را برمیداریم.
وی در همین زمینه یادآور شد: از آقای ظریف پرسیدند که آیا با پیوستن به FATF تحریمها برداشته میشود؟ گفت که معلوم نیست؛ تضمین نمیدهیم.
شرکتهای اروپایی به خاطر تحریمهای ثانویه از ایران رفتند نه FATF
نبویان تصریح کرد: یک بانک مهم اروپایی که با ما رابطه ندارند را بیاورید که بهانهاش این باشد که چون ایران، همه خواستههای FATF را برآورده نکرده، ما با آن همکاری نمیکنیم. شرکتهای اروپایی مثل «شل» و «پژو» و از ایران رفتهاند؛ اما هیچکدام این استدلال را نیاوردهاند که چون ایران CFT را قبول نکرده، ما رفتهایم.
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه علت عدم همکاری بانکها و شرکتهای بزرگ با ایران، تحریمهای ثانویه آمریکاست، افزود: این بانکها از تحریمهای آمریکا میترسند و هیچ ربطی به FATF ندارد.
نبویان با طرح این سوال که آمریکا و اروپاییها از بهانه FATF به دنبال چه چیزی هستند، گفت: اقتدار ملت ایران سه چیز بود؛ نخست بحث هستهای که با برجام خدشهدار شد، سپس قدرت منطقهای ایران و بعد امنیت ایران که قرار است با FATF از بین بروند.
FATF امنیت ایران را نشانه رفته است؛ در بیانیه FATF اسم حاج قاسم بهعنوان تروریست آمده
وی خاطرنشان کرد: زمستان ۹۴ قانون مبارز با تروریسم را در مجلس مصوب کردیم و در تبصره ۲ ماده ۱ آوردیم که مردمی که دارند برای استقلال خودشان و ضد اشغالگری میجنگند، تروریست نیستند؛ از جمله مردم فلسطین، مردم لبنان، مردم سوریه، عراق و یمن.
نبویان ادامه داد: غربیها صریحاً گفتند آنچه تصویب کردهاید به درد ما نمیخورد و بروید تعریفتان را از تروریست عوض کنید. اتفاقاً این سری هم که تمدید کردند، باز همین را خواستند. خب ما اگر تعریفمان را عوض کنیم، چه کسی تروریست میشود؟ حماس و فلسطین و جهاد و سایر ملتهای مقاوم منطقه. بعد چه کسی مدافع تروریست است؟ ملت ایران و حاج قاسم سلیمانی.
وی با بیان اینکه اسم حاج قاسم سلیمانی در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، گفت: همچنین دهها بار اسم وی در لیست SDN آمریکا آمده و گفته شده که این فرد تحت تحریم ما است؛ چون مدافع تروریستها است.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: دولت ما برای تامین نظر غربیها لایحهای به مجلس داد و مجلس هم متأسفانه تصویب کرد. حالا «مجمع» باید حواسش جمع باشد. در بیانیه عمومی FATF آمده که ایران حامی تروریست است و اسم حاج قاسم را هم آورده است. بعد آقایان رفتند تعهد دادهاند که اموال اینها مصادره شود و قانوناً مصوب شود که اینها مجرم هستند.
برجام اقتصاد را نابود کرد؛ FATF امنیت را نابود میکند
نبویان گفت: بر اساس FATF اگر دادگاهی در آمریکا، آلمان، انگلیس یا هر کشوری دیگر، حاج قاسم را محکوم نکرد، به نفع ما تمام میشود؛ امّا اگر محکوم کرد، ایران باید نهایت همکاری قضایی را با دادگاهای آنها داشته باشد. آنها گفتهاند که اگر دادگاهی حاج قاسم را مجرم اعلام کرد، باید او را تحویل دهید؛ آقایان هم تعهد دادهاند و پذیرفتهاند.
وی با بیان اینکه غربیها از FATF اصلاً به دنبال تحریم نیستند، تصریح کرد: آنها به دنبال زدنِ منطقه و امنیت ما هستند. ممکن است کسانی بگویند که ما حاج قاسم را تحویل نمیدهیم؛ اما او و مدافعان حرم را به خاک خودمان برمیگردانیم و در همینجا از آنها محافظت میکنیم.
نبویان ادامه داد: اگر حاجقاسم و مدافعان امنیت را به خاک خودمان برگردانیم، معنایش این است که به جای اینکه با تروریستها در عراق و سوریه مبارزه کنیم، باید در اهواز و تهران و در مجلس و سیستان و بلوچستان و در چابهار با آنها بجنگیم؛ یعنی ناامن کردن کل کشور.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام نابودکننده اقتصاد شده، تصریح کرد: FATF هم قرار است به نابودی امنیت بیانجامد. بنابراین فلسفه تمدید مهلت ایران روشن شد؛ بدین نحو که اصلاً بحث تحریم مطرح نیست و امنیت ما را نشانه رفته است.
حامیان FATF تبعات امنیتی آن را نیز بپذیرند
نبویان تصریح کرد: دولتیها، مجلسیها و سایر آقایانی که موافق تصویب لوایح مرتبط با FATF هستند باید هزینه امنیتی که بعداً خواهیم پرداخت را بهعهده بگیرند. مردم بدانند که پیوستن ما به FATF تحریمی را برنخواهد داشت و مملکت را بهسمت ناامنی پیش خواهند برد. افرادی که دفاع میکنند باید پاسخگوی این موضوع در افکار عمومی هم باشند.
نماینده سابق مجلس در پاسخ به این ادعا که چین و روسیه هم همکاری با ایران را منوط به پیوستن به FATF دانستهاند، گفت: اولاً معلوم نیست که افرادی که این ادعا را مطرح میکنند راست بگویند. ثانیاً عین همین توجیهات را در مجلس نسبت به برجام مطرح میکردند؛ اینکه اگر برجام تصویب نشود وضع ما بدتر میشود، نمیتوان نفت را فروخت و...
نبویان ادامه داد: نکته بعد اینکه چین و روسیه برای ما تعیین تکلیف نمیکنند. موقعیت ما با چین و روسیه فرق میکند. ما تبدیل به گروه ویژه شدهایم و گزارشگر حقوق بشر برای ما میآید؛ ما تحت تحریمها هستیم.
مگر چین و روسیه در سالهای اخیر با ما مشکلی داشتهاند؟!
وی با بیان اینکه حتی اگر چین و روسیه هم چنین چیزی گفته باشند، راهحل خودش را دارد، گفت: راهحل این است که قانون داخلیاش را تصویب کنیم. مقام معظّم رهبری هم همین را گفتند و درست هم همین است. ضمن اینکه ما در ارتباط با پولشویی و مبارزه با تروریسم قانون داخلی تصویب کردهایم.
نبویان با تأکید بر اهمیت استقلال کشور گفت: سازمان منافقین که ۱۷ هزار مردم ما را به شهادت رساندند، میشوند ضد تروریست نام میگیرند و دیپلماتهای ما به خاطر اینکه به اینها چپ نگاه کردهند احضار میشوند و دستگیر میشوند.
وی ادامه داد: آیا پنج ماه یا یکسال و یا پنج سال پیش، چین و روسیه با ما مشکلی داشتند؟ یکسال پیش که رئیس جمهور چین به کشور ما آمد، چرا قراردادهای زیادی را با او امضاء نکردیم؟ روسها چند بار گفتهاند ما اقلام کشاورزی را نیاز داریم؛چون اروپا ما را تحریم کرده است؟
راه حل اقتصاد خروج دلار از گردونه است نه پیوستن به FATF
نماینده سابق مجلس با بیان اینکه راه حل مشکلات کشور، برجام و پیوستن به FATF نیست، تصریح کرد: راه حل این است که وقتی مشکل ما دلار است، چرا روحانی و ظریف، کشور را از گردونه دلار خارج نمیکنند؟ چین اعلام کرده که حاضر هستم رابطه دوجانبه پولی داشته باشیم. آقایان بگویند چرا با چین رابطه نداریم؟ اصلاً ما دلار را برای چه میخواهیم؟ مشکل ما در تحریم این است که متکی به دلار هستیم.
نبویان خاطرنشان کرد: کشور چین با ۳۰ کشور رابطه دوجانبه پولی دارد.
کمیاب شدن «پوشک» و «گوشت» چه ربطی به FATF دارد؟!
وی، جلوگیری از واردات بیرویه را یک راهحل دیگر در ارتباط با مشکلات دانست و گفت: وقتی مدیریت درستی ندارید و یک زمان پوشک کمیاب میشود و یک وقت دیگر گوشت، چرا مشکلات را به موضوعاتی چون FATF مرتبط میکنید؟
نماینده سابق مجلس، خروج گوسفندهای ماده از کشور را مایه تاسف دانست و گفت: با این وضع، یکی دو سال دیگر ملّت ایران تمام گوشت مورد نیاز خود را باید وارد کند.
نبویان با اشاره به ناکارآمدیهای دولت گفت: این دولت یا نمیخواهد و یا نمیتواند؛ درواقع دولت، اصلاً این کاره نیست و متأسفانه آقای روحانی و وزرا نمیتوانند کشور را اداره کنند. باید به آنها گفت که اگر شما خراب نکنید و دست سوءاستفادهکنندگان را کوتاه کنید، این مشکلات پیش نمیآید.
وی ادامه داد: آیا این وضع گرانی و صف گوشت، در شأن ملّت ایران است؟ شما میگویید چند برابر گوشت وارد کردهایم، گوشتها کجاست؟ دولت این وسط چکاره است؟ شما دلارها را گرفتهاید تقسیم کردهاید؛ ۱۸ میلیارد دلار را ظرف یکماه بانک مرکزی هدر داد. محاکمه آقای عراقچی چه شد؟اینها چه ربطی به تحریم دارد؟ سکهها را به کسانی دادهاید؟ آقای روحانی اینها را حل کند و کارخانههای تعطیلشده را راه بیاندازد؛ بنابراین مشکل در درون کشور است.
کانال تلگرامی دلنوشته های یک عراقی با انتشار تصویری به مناسبت سالگرد وفات شیخ مرتضی انصاری نوشت:
شیخ مرتضی انصاری از نوادگان جابر انصاری صحابه پیامبر گرامی واز مراجع وعلمای بزرگ دزفول که سالها مقیم نجف اشرف بودند.
ایشان مؤلف دو کتاب بسیار معروف حوزه علمیه رسائل ومکاسب هستند.
شیخ مرتضی انصاری مانند چنین روزهایی یعنی ۱۷ جمادی ثانی ۱۲۸۱ قمری در نجف اشرف وفات یافتند وقبر ایشان در جوار باب القبله حرم مطهر حضرت امیر المومنین علیه السلام میباشد.
شیخ انصاری و احترام به مادر*
بمناسبت سالگرد وفات شیخ مرتضی انصاری این خاطره را نقل میکنم:
شیخ عادت داشت که در بازگشت از جلسه تدریس، نخست نزد مادرش میرفت و برای به دست آوردن دل او، با وی سخن میگفت. هم چنین از حکایتهای مردم پیشین و زندگی آنان میپرسید و مزاح میکرد تا مادر را بخنداند، سپس به اتاق عبادت و مطالعه میرفت.
مادر شیخ از زنان عابد بود، به گونهای که نافلههای شب را تا هنگام مرگ ترک نکرد و شیخ، سحرها نخست مقدمات نماز شب مادر را فراهم مینمود، حتی آب وضویش را در صورت نیاز، گرم میکرد، سپس خود به نماز میایستاد.