مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

۱۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است




  • .......



💦 آیت الله العظمی بهجت(ره)

 

جهت دعا این امور لازم است:


1⃣ ثنا و تعظیم و تمجید ساحت مقدس حضرت حق تبارک‌وتعالی؛

2⃣ اقرار به گناهان و اظهار ندامت از آن، که تقریباً به منزله توبه یا ملازم آن است؛

3⃣ صلوات بر محمد و آل‌محمد علیهم‌السلام، که وسیله و واسطه فیض هستند؛

4⃣ بکا و گریه، و اگر نشد تباکی، ولو خیلی مختصر.


و بعد از اینها درخواست حاجت کند.


✅ که در این صورت، برآورده شدن حاجت برو و برگرد ندارد. البته اگر این مطالب در سجده باشد، مناسب‌تر است. و تأثیر بکا در این میان به جایی می‌رسد که در عمل اُم‌داوود و نیز در قنوت وتر آمده است: 


🌷«فَإِن ذلِک عَلامَةُ الْإِجابَةِ؛ این نشانه مستجاب‌شدن [دعا] است».


و در اذن دخول ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز وارد شده است: 


🌹«فَهُوَ عَلامَةُ [الْقَبوُلِ وَ] الإذْنِ؛ این علامت اذن [دخول و قبولی] است»؛ یعنی راه تکوینی است به خدا، و ارتباط با غیب است، البته برای کسی که این مطالب را باور کند.


📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۴۳.

 


  • .......

امروزه بسیاری از جوانان با گسترش شبکه‌های مجازی و اجتماعی، به راحتی ارتباطات گسترده‌تری با جوامع و فرهنگ‌های دیگر کشورها پیدا کرده‌اند و بالطبع در این نوع ارتباطات که بده و بستان‌های فرهنگی نیز اتفاق می‌افتد، موقعیت جوانان را در شناخت و فهم ارزش‌ها و هنجارهای درست، سخت‌تر و گاهاً پیچیده‌تر نیز کرده است و در مواردی، نفوذ فرهنگی هم باعث شده تا برخی‌‌ها به هنجارهای متضاد با فرهنگ جامعه خودشان متمایل شوند؛ یک روز شلوار پاره و روز دیگر شوار کوتاه، یک روز آرایش به سبک ایتالیایی و روز دیگر به سبک‌های آلمانی، زمانی مانتوی کوتاه و زمانی دیگر مانتو جلوباز مد می‌شوند.

اگر از همه کسانی که از چنین مدهایی تبعیت کرده و رفتار، منش و سبک پوشش خود را براساس آخرین مد رایج درمی‌آورند، بپرسید که چرا چنین لباس یا آرایشی را انتخاب کرده‌اید؟ نمی‌توانید پاسخ درخور و قانع کننده‌ای از آنان دریافت کنید، جز اینکه «خب این لباس یا آرایش، قشنگه یا مد شده»!

گرچه اینگونه پاسخ‌های داده شده، به نظر سطحی می‌آیند، ولی بنا به تحلیل روانشناختی، این نوع گرایش‌ها در افراد، نوعی از تنوع طلبی، نوجویی، به روز بودن و تعلق به گروه را نشان می‌دهد و تاحدودی هم طبیعی و بهنجار تفسیر می‌شود.

امّا سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا مد و مدگرایی، می‌تواند پیامدهای مثبتی هم به دنبال داشته باشد؟

درجواب باید گفت که نه تنها مد و مدگرایی، پدیده‌ای پسندیده و ارزشمند است، بلکه می‌تواند به افراد جامعه، نشاط و طراوت نیز بدهد؛ چرا که زیبایی طلبی از ویژگی‌های خاص رفتاری در همه انسان‌ها به ویژه جوانان است.

امّا از دیدگاه کارشناسان و جامعه‌شناسان، مدگرایان به سه دسته تقسیم قابل تقسیم هستند؛

دسته اول؛ افرادی هستند که آگاهانه و به صورت حرفه‌ای پوشش و پیرایش خود را براساس الگوهای بهنجار و مناسب انتخاب می‌کنند و می‌دانند که باید به دنبال کدام نوع پوشش یا آرایش بروند که با هنجار و ارزش‌های جامعه خود متعارض نباشد.

دسته دوم، به نوعی هنجارشکنان و افراد مانکن صفتی هستند که از ناتوی فرهنگی دستمزد می‌گیرند تا برخلاف ارزش‌ها و هنجارهای جامعه حرکت کنند. آن‌ها مانکن‌های زنده‌ای هستند که در کوچه و خیابان و مهمانی‌ها و... بر عرضه مدهای روز که غالبا هنجارشکنانه و ضد ارزش هستند می‌پردازند و در نهایت دسته سوم هم زنان و مردانی هستند که باتصور زیبا شدن از نظر پوشش و آرایش از گروه‌های اول و دوم پیروی می‌کنند.

شکی نیست که نقش تخریبی گروه دوم در رواج مدهای ساختارشکنانه بسیار بالاست و می‌تواند آسیب جدی به فضای جامعه بزند؛ همچنانکه اخیرا در یک مراسم شوی لباسی که به صورت زنده در صفحه برگزار کنندگان منتشر شد، شاهد پرفورمنس‌های عجیبی از زنان بودیم که با لباس‌های عجیب! (البته شک دارم که اسم لباس را بتوان روی آن‌ها گذاشت) و نوع آرایش نامتعارفی به اسم هنر ظاهر شده‌اند و در حال حرکت میان بازدید کنندگان بودند؛ مراسمی که نه به صورت مخفیانه یا در پستو، بلکه آزادانه و پر سر و صدا و با پوشش‌های مجازی برگزار شد؛ شوی لباسی که واقعاً مصداق بارز توهین به زنان بود.

دریافتی//نگاهی گذرا به مد و آسیب شناسی آن در جامعه ایران

آنچه امروز، پدیده مد و مدگرایی را به چالش برای جامعه تبدیل کرده است، عدم مدیریت و سیاست گذاری درست آن توسط برخی از عناصر فرهنگی خودی است و گرنه اصل این پدیده به ظاهر چالش برانگیز نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند یک فرصت فرهنگی برای جامعه باشد. متاسفانه در دوره‌ای از اوایل انقلاب، نسبت به این پدیده مد، نگاه انتقادی صِرف و غیرکارشناسی شکل گرفت و تقریبا باعث شد این فرصت فرهنگی به یک ضد فرهنگ تبدیل شود.

البته اگر تاریخ چند ساله انقلاب را از این منظر ورق بزنیم، مشاهده می‌کنیم که در دوره‌ای، شاهد ظهور درست این پدیده در جامعه بودیم؛ همان زمانی که تفکر و بینش انقلابی و بسیجی وار باعث شد تا نوع پوشش و مدل مو و رفتار خاص بسیجی‌ها به عنوان یک الگو و معرف یک گروه در سطح جامعه فراگیر شود. آن مقطع، به خوبی از ظرفیت مد برای فرهنگ سازی و بارورسازی ارزش‌ها در جامعه استفاده شد، ولی صد حیف که بعد از پایان دوران دفاع مقدس، نتوانستیم از ظرفیت به وجود آمده، استفاده درست و کافی را ببریم.

گرچه امروزه قدرت نمایی ناتوی فرهنگی در این عرصه به وضوح قابل مشاهده است، ولی به صورت جسته و گریخته می‌بینیم گروهی از جوانان خوش ذوق و با سلیقه، اقدام به تولید لباس‌هایی با تصاویر شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهدای هسته‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کرده‌اند که بسیار قابل تحسین است، امّا به دلیل عدم مدیریت و نبود سیاستگذاری درست که وظیفه اصلی عناصر فرهنگی است، شاید این حرکت هم به نتیجه لازم نرسد.

به نظر می رسد لازم است که مسئولان فرهنگی دراین زمینه با یک نگاه صحیح عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت به تدوین سیاست‌های کلان و شاخص‌های سنجش آن اقدام کنند و در نهایت طرح عملیاتی این پدیده را در اختیار عناصر فرهنگی جامعه قرار دهند.

  • .......




  • .......

  • .......



با توجه به پهنای باند اینترنت خود ، می توانید این فیلم را با کیفیت های مختلف زیر دریافت نمایید : 

  • .......
رهبرانقلاب خطاب به دولت فرمودند:  به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ی اروپایی موکول نکنید. بیاییم کارهایی ما داریم در داخل کشور، اینها را باید انجام بدهیم. آنها هم البتّه بایستی حتماً آن کار [خودشان] را بکنند منتها ما مشکلاتمان را به آن [بسته] موکول نکنیم.
رهبرانقلاب خطاب به دولت فرمودند: به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ی اروپایی موکول نکنید. بیاییم کارهایی ما داریم در داخل کشور، اینها را باید انجام بدهیم. آنها هم البتّه بایستی حتماً آن کار [خودشان] را بکنند منتها ما مشکلاتمان را به آن [بسته] موکول نکنیم.

گروه سیاسی-رجانیوز: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تیر ماه ۱۳۹۷ در دیدار هیئت دولت، با انتقاد از گره‌زدن مشکلات اقتصادی کشور به اموری که خارج از اختیار کشور خودمان است مانند برجام و بسته اروپایی چنین کاری را خلاف منافع کشور دانستند.
 
ایشان همچنین ضمن اشاره به دشمنی و خباثت اروپا در مقابله با ایران، رفتار اروپا و معطل کردن کشورمان در ارائه بسته اروپایی را پیش‌بینی کرده بودند.
از این رو، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب را در نماهنگ «معطل اروپا نمانید» منتشر کرد.
 
متن بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «کار را در محدوده‌ی مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا(۱) میخواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او میگوید خارج میشوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم. حالا هم «بسته‌ی اروپایی»؛ مردم را درباره‌ی بسته‌ی اروپایی شرطی نکنید. البتّه اروپایی‌ها مجبورند، ناچارند، چشمشان چهارتا! بایستی بگویند چگونه خواهند توانست از منافع ما دفاع کنند -که اسمش همان بسته است- امّا این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید؛ بسته‌ی اروپایی بیاید، نیاید. ما کارهایی در کشور داریم، مقدوراتی در کشور داریم، این مقدورات بایستی تحقّق پیدا کند؛ دنبال این مقدورات بروید؛ گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است.

 
آنها هم البتّه در همین زمینه دارند بدجنسی میکنند -البتّه من نمیخواهم درباره‌ی این بسته‌ی اروپایی و اروپا و مانند اینها وارد بشوم، وَالّا آنجا هم حرف زیاد است- و من به آقای رئیس‌جمهور هم گفتم که اینها همان نوامبری را که از اوّل گفتند، همان را دارند دنبال میکنند -که تا نوامبر ادامه بدهند- بعد که همه چیز تثبیت شد و تحریمها جا افتاد، بعد یک چیزکی مثلاً بدهند یا ندهند. دنبال این هستند و این، خباثت اینها است. در روزنامه خواندم که ترامپ گفته که من میخواستم به ترزا مِی(۲) سفارش کنم راجع به سخت‌گیری نسبت به ایران، [امّا] او به من سفارش کرد درباره‌ی سخت‌گیری راجع به ایران! اینها این [جور] هستند دیگر. آن وقت تلفن میزند به آقای دکتر روحانی و اظهار ارادت و اخلاص هم به ایشان میکند. اینها را بایستی این جوری و با این چشم نگاه کرد؛ اینها بدند، اینها خیلی بدند. بنده یک سینه حرف دارم در زمینه‌ی اروپایی‌ها ــ نه به خاطر سیاستهای امروزشان‌ ــ به خاطر ذات خبیثی که حکومتهای اروپایی در طول این چند قرن از خودشان نشان داده‌اند؛ خیلی حرف گفتنی اینجا زیاد است، نمیخواهیم حالا وارد آن مسائل بشویم. به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ی اروپایی موکول نکنید. بیاییم کارهایی ما داریم در داخل کشور، اینها را باید انجام بدهیم. آنها هم البتّه بایستی حتماً آن کار [خودشان] را بکنند منتها ما مشکلاتمان را به آن [بسته] موکول نکنیم.
 
من البتّه میگویم ارتباطات باید حفظ بشود؛ دوستانی که با من مرتبط بوده‌اند در این سالهای متمادی، میدانند که عقیده‌ی من در زمینه‌ی ارتباطات دیپلماسی این است که ارتباطات باید روزبه‌روز تقویت بشود و توسعه پیدا کند و فعلیّت پیدا کند و گسترش پیدا کند؛ عقیده‌ی من این است. عقیده‌ی من کنار رفتن و قطع کردن و مانند اینها نیست؛ جز در یک موارد معدودی مثل آمریکا، در غیر این موارد عقیده‌ام این نیست؛ رابطه با شرق تقویت بشود، با غرب تقویت بشود؛ هر چه میتوانیم تحرّک عملیّاتی و هدفمند دیپلماسی بایستی افزایش پیدا کند، یعنی تحرّک دیپلماسی کشور باید افزایش پیدا کند؛ تحرّک هدفمند.» 
 
۱) رئیس‌جمهور آمریکا
۲) نخست‌وزیر انگلیس
  • .......
مردم بدانند که پیوستن ما به FATF تحریمی را برنخواهد داشت و مملکت را به‌سمت ناامنی پیش خواهند برد. افرادی که دفاع می‌کنند باید پاسخگوی این موضوع در افکار عمومی هم باشند.
مردم بدانند که پیوستن ما به FATF تحریمی را برنخواهد داشت و مملکت را به‌سمت ناامنی پیش خواهند برد. افرادی که دفاع می‌کنند باید پاسخگوی این موضوع در افکار عمومی هم باشند.

گروه سیاسی-رجانیوز: حجّت‌الاسلام سیّد محمود نبویان، نماینده سابق تهران در گفت‌وگو با فارس، تمدید ۴ ماهه مهلت FATF به ایران را بسیار معنادار دانست و در مقدمه گفت‌وگو گفت: آمریکا، اسرائیل و سایرینی که دشمن مستقیم ایران هستند، عضو FATF هستند و همواره به‌دنبال این هستند که بهانه دست‌شان بیاید و ما را تحریم کنند.

 

تمدید ۴ ماهه مهلت ایران برای پیوستن به FATF معنادار است

وی ادامه داد: نکته بعد این است که مهلتی که قبلاً به ما داده بودند تا لوایح مرتبط با FATF را تصویب کنیم، چند روز قبل به پایان رسید. من از دوستانی که می‌گویند اگر به FATF نپیوندیم، منجر به تحریم‌های جدید می‌شود، این سوال را می‌پرسم که حال که مهلت ما تمام شد، چرا دشمنان ایران از این بهانه استفاده نکردند و ایران را تحریم نکردند؟

نبویان با بیان اینکه از خرداد ۹۵ که دولت روحانی پیوستن به FATF را امضاء کرده‌، مدام به ایران مهلت می‌دهند و چندماه چندماه فرصت ایران را تمدید می‌کنند، تصریح کرد: سوال این است که مگر آن‌ها به دنبال تحریم ما نیستند؟! پس چرا برای هفتمین یا هشتمین بار، مجدداً مهلت پیوستن ایران را تمدید کردند و چرا بهانه نگرفتند تا ایران را تحریم کنند؟

 

با FATF نه تحریمی می‌آید و نه تحریمی می‌رود

نماینده سابق مجلس در پاسخ گفت: جواب این است که اصلاً با FATF نه تحریمی می‌آید و نه تحریمی می‌رود. ملّت ایران توجه کنند؛ طبق خود بیانیه FATF، اگر ایران به تمام تعهداتش عمل کند، مطلقا تحریمی برداشته نمی‌شود.

نبویان با بیان اینکه در برجام، حداقل روی کاغذ نوشته بودند که تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما عمل نکردند، تصریح کرد: در FATF حتی روی کاغذ هم بحث تحریم مطرح نیست؛ متن بیانیه است که؛ اگر ایران تمام تعهداتش را انجام دهد، FATF گام‌های بعدی را در نظر خواهد گرفت. هیچ‌جا نیامده که تحریم را برمی‌داریم.

وی در همین زمینه یادآور شد: از آقای ظریف پرسیدند که آیا با پیوستن به FATF تحریم‌ها برداشته می‌شود؟ گفت که معلوم نیست؛ تضمین نمی‌دهیم.

 

شرکت‌های اروپایی به خاطر تحریم‌های ثانویه از ایران رفتند نه FATF 
نبویان تصریح کرد: یک بانک مهم اروپایی که با ما رابطه ندارند را بیاورید که بهانه‌اش این باشد که چون ایران، همه خواسته‌های FATF را برآورده نکرده، ما با آن همکاری نمی‌کنیم. شرکت‌های اروپایی مثل «شل» و «پژو» و از ایران رفته‌اند؛ اما هیچ‌کدام این استدلال را نیاورده‌اند که چون ایران CFT را قبول نکرده، ما رفته‌ایم.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه علت عدم همکاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ با ایران، تحریم‌های ثانویه آمریکاست، افزود: این‌ بانک‌ها از تحریم‌های آمریکا می‌ترسند و هیچ ربطی به FATF ندارد.

نبویان با طرح این سوال که آمریکا و اروپایی‌ها از بهانه FATF به دنبال چه چیزی هستند، گفت: اقتدار ملت ایران سه چیز بود؛ نخست بحث هسته‌ای که با برجام خدشه‌دار شد، سپس قدرت منطقه‌ای ایران و بعد امنیت ایران که قرار است با FATF از بین بروند.

 

FATF امنیت ایران را نشانه رفته است؛ در بیانیه FATF  اسم حاج قاسم به‌عنوان تروریست آمده

وی خاطرنشان کرد: زمستان ۹۴ قانون مبارز با تروریسم را در مجلس مصوب کردیم و در تبصره ۲ ماده ۱ آوردیم که مردمی که دارند برای استقلال خودشان و ضد اشغالگری می‌جنگند، تروریست نیستند؛ از جمله مردم فلسطین، مردم لبنان، مردم سوریه، عراق و یمن.

نبویان ادامه داد: غربی‌ها صریحاً گفتند آنچه تصویب کرده‌اید به درد ما نمی‌خورد و بروید تعریف‌تان را از تروریست عوض کنید. اتفاقاً این سری هم که تمدید کردند، باز همین را خواستند. خب ما اگر تعریف‌مان را عوض کنیم، چه کسی تروریست می‌شود؟ حماس و فلسطین و جهاد و سایر ملت‌های مقاوم منطقه. بعد چه کسی مدافع تروریست است؟ ملت ایران و حاج قاسم سلیمانی.

وی با بیان اینکه اسم حاج قاسم سلیمانی در قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است، گفت: همچنین ده‌ها بار اسم وی در لیست SDN آمریکا آمده و گفته شده که این فرد تحت تحریم ما است؛ چون مدافع تروریست‌ها است.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: دولت ما برای تامین نظر غربی‌ها لایحه‌ای به مجلس داد و مجلس هم متأسفانه تصویب کرد. حالا «مجمع» باید حواسش جمع باشد. در بیانیه عمومی FATF آمده که ایران حامی تروریست است و اسم حاج قاسم را هم آورده است. بعد آقایان رفتند تعهد داده‌اند که اموال اینها مصادره شود و قانوناً مصوب شود که این‌ها مجرم هستند.

 

برجام اقتصاد را نابود کرد؛ FATF امنیت را نابود می‌کند

نبویان گفت: بر اساس FATF اگر دادگاهی در آمریکا، آلمان، انگلیس یا هر کشوری دیگر، حاج قاسم را محکوم نکرد، به نفع ما تمام می‌شود؛ امّا اگر محکوم کرد، ایران باید نهایت همکاری قضایی را با دادگا‌های ‌آنها داشته باشد. آن‌ها گفته‌اند که اگر دادگاهی حاج ‌قاسم را مجرم اعلام کرد، باید او را تحویل دهید؛ آقایان هم تعهد داده‌اند و پذیرفته‌اند.


وی با بیان اینکه غربی‌ها از FATF اصلاً به دنبال تحریم نیستند، تصریح کرد: آن‌ها به دنبال زدنِ منطقه و امنیت ما هستند. ممکن است کسانی بگویند که ما حاج قاسم را تحویل نمی‌دهیم؛ اما او و مدافعان حرم را به خاک خودمان برمی‌گردانیم و در همین‌جا از آن‌ها محافظت می‌کنیم.

نبویان ادامه داد: اگر حاج‌قاسم و مدافعان امنیت را به خاک خودمان برگردانیم، معنایش این است که به جای اینکه با تروریست‌ها در عراق و سوریه مبارزه کنیم، باید در اهواز و تهران و در مجلس و سیستان و بلوچستان و در چابهار با آن‌ها بجنگیم؛ یعنی ناامن کردن کل کشور.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برجام نابودکننده اقتصاد شده، تصریح کرد: FATF هم قرار است به نابودی امنیت بیانجامد. بنابراین فلسفه تمدید مهلت ایران روشن شد؛ بدین نحو که اصلاً بحث تحریم مطرح نیست و امنیت ما را نشانه رفته است.

 

حامیان FATF تبعات امنیتی آن را نیز بپذیرند

نبویان تصریح کرد: دولتی‌ها، مجلسی‌ها و سایر آقایانی که موافق تصویب لوایح مرتبط با FATF هستند باید هزینه امنیتی که بعداً خواهیم پرداخت را به‌عهده بگیرند. مردم بدانند که پیوستن ما به FATF تحریمی را برنخواهد داشت و مملکت را به‌سمت ناامنی پیش خواهند برد. افرادی که دفاع می‌کنند باید پاسخگوی این موضوع در افکار عمومی هم باشند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به این ادعا که چین و روسیه هم همکاری با ایران را منوط به پیوستن به FATF دانسته‌اند، گفت: اولاً معلوم نیست که افرادی که این ادعا را مطرح می‌کنند راست بگویند. ثانیاً عین همین توجیهات را در مجلس نسبت به برجام مطرح می‌کردند؛ اینکه اگر برجام تصویب نشود وضع ما بدتر می‌شود، نمی‌توان نفت را فروخت و...

نبویان ادامه داد: نکته بعد اینکه چین و روسیه برای ما تعیین تکلیف نمی‌کنند. موقعیت ما با چین و روسیه فرق می‌کند. ما تبدیل به گروه ویژه شده‌ایم و گزارشگر حقوق بشر برای ما می‌آید؛ ما تحت تحریم‌ها هستیم.

 

مگر چین و روسیه در سال‌های اخیر با ما مشکلی داشته‌اند؟!
وی با بیان اینکه حتی اگر چین و روسیه هم چنین چیزی گفته باشند، راه‌حل خودش را دارد، گفت: راه‌حل این است که قانون داخلی‌اش را تصویب کنیم. مقام معظّم رهبری هم همین را گفتند و درست هم همین است. ضمن اینکه ما در ارتباط با پولشویی و مبارزه با تروریسم قانون داخلی تصویب کرده‌ایم.

نبویان با تأکید بر اهمیت استقلال کشور گفت: سازمان منافقین که ۱۷ هزار مردم ما را به شهادت رساندند، می‌شوند ضد تروریست نام می‌گیرند و دیپلمات‌های ما به خاطر اینکه به این‌ها چپ نگاه کرده‌ند احضار می‌شوند و دستگیر می‌شوند.

وی ادامه داد: آیا پنج ماه یا یکسال و یا پنج سال پیش، چین و روسیه با ما مشکلی داشتند؟ یکسال پیش که رئیس جمهور چین به کشور ما آمد، چرا قراردادهای زیادی را با او امضاء نکردیم؟ روس‌ها چند بار گفته‌اند ما اقلام کشاورزی را نیاز داریم؛چون اروپا ما را تحریم کرده است؟

 

راه حل اقتصاد خروج دلار از گردونه است نه پیوستن به FATF 

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه راه حل مشکلات کشور، برجام و پیوستن به FATF نیست، تصریح کرد: راه حل این است که وقتی مشکل ما دلار است، چرا روحانی و ظریف، کشور را از گردونه دلار خارج نمی‌کنند؟ چین اعلام کرده که حاضر هستم رابطه دوجانبه پولی داشته باشیم. آقایان بگویند چرا با چین رابطه نداریم؟ اصلاً ما دلار را برای چه می‌خواهیم؟ مشکل ما در تحریم این است که متکی به دلار هستیم.

نبویان خاطرنشان کرد: کشور چین با ۳۰ کشور رابطه دو‌جانبه پولی دارد.

 

کم‌یاب شدن «پوشک» و «گوشت» چه ربطی به FATF دارد؟!
وی، جلوگیری از واردات بی‌رویه را یک راه‌حل دیگر در ارتباط با مشکلات دانست و گفت: وقتی مدیریت درستی ندارید و یک زمان پوشک کم‌یاب می‌شود و یک وقت دیگر گوشت، چرا مشکلات را به موضوعاتی چون FATF مرتبط می‌کنید؟

نماینده سابق مجلس، خروج گوسفندهای ماده از کشور را مایه تاسف دانست و گفت: با این وضع، یکی دو سال دیگر ملّت ایران تمام گوشت مورد نیاز خود را باید وارد کند.

نبویان با اشاره به ناکارآمدی‌های دولت گفت: این دولت یا نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند؛ درواقع دولت، اصلاً این کاره نیست و متأسفانه آقای روحانی و وزرا نمی‌توانند کشور را اداره کنند. باید به آن‌ها گفت که اگر شما خراب نکنید و دست سوءاستفاده‌‌کنندگان را کوتاه کنید، این مشکلات پیش نمی‌آید.

وی ادامه داد: آیا این وضع گرانی و صف گوشت، در شأن ملّت ایران است؟ شما می‌گویید چند برابر گوشت وارد کرده‌ایم، گوشت‌ها کجاست؟ دولت این وسط چکاره‌ است؟ شما دلارها را گرفته‌اید تقسیم کرده‌اید؛ ۱۸ میلیارد دلار را ظرف یکماه بانک مرکزی هدر داد. محاکمه آقای عراقچی چه شد؟اینها چه ربطی به تحریم دارد؟ سکه‌ها را به کسانی داده‌اید؟ آقای روحانی اینها را حل کند و کارخانه‌های تعطیل‌شده را راه بیاندازد؛ بنابراین مشکل در درون کشور است.

  • .......

کانال تلگرامی دلنوشته های یک عراقی با انتشار تصویری به مناسبت سالگرد وفات شیخ مرتضی انصاری نوشت:

شیخ مرتضی انصاری از نوادگان جابر انصاری صحابه پیامبر گرامی واز مراجع وعلمای بزرگ دزفول که سال‌ها مقیم نجف اشرف بودند.
ایشان مؤلف دو کتاب بسیار معروف حوزه علمیه رسائل ومکاسب هستند.
شیخ مرتضی انصاری مانند چنین روزهایی یعنی ۱۷ جمادی ثانی ۱۲۸۱ قمری در نجف اشرف وفات یافتند وقبر ایشان در جوار باب القبله حرم مطهر حضرت امیر المومنین علیه السلام می‌باشد.

شیخ انصاری و احترام به مادر*

بمناسبت سالگرد وفات شیخ مرتضی انصاری این خاطره را نقل می‌کنم:

شیخ عادت داشت که در بازگشت از جلسه تدریس، نخست نزد مادرش می‌رفت و برای به دست آوردن دل او، با وی سخن می‌گفت. هم چنین از حکایتهای مردم پیشین و زندگی آنان می‌پرسید و مزاح می‌کرد تا مادر را بخنداند، سپس به اتاق عبادت و مطالعه می‌رفت.
مادر شیخ از زنان عابد بود، به گونه‌ای که نافله‌های شب را تا هنگام مرگ ترک نکرد و شیخ، سحرها نخست مقدمات نماز شب مادر را فراهم می‌نمود، حتی آب وضویش را در صورت نیاز، گرم می‌کرد، سپس خود به نماز می‌ایستاد.

  • .......


زن با لبخندی گفت: ولنتاین به معنای روز عشق است البته غربی است و تناسب و سنخیتی با فرهنگ ما ندارد....، اما اینکه چرا چهره شهر ما در این روز متفاوت می‌شود؟ پرسشی است که می‌توان درباره آن اندیشید که چطور این فرهنگ اروپائی و غربی در اندیشه و باور‌های مردم ما رسوخ کرده است و تب ابراز محبت و عشق را در جامعه در یک روز به خصوص ایجاد می‌کند؟
 
در سال‌های اخیر با ورود مدرنیته و گسترش روز افزون شبکه‌های مجازی مدل‌های جدیدی از شادی و ابراز محبت و عشق در بین نوجوانان و جوانان و به دنبال آن خانواده‌ها و حتی بزرگسالان شکل گرفته است که پیامد‌های این شیوه‌های نوین گاه آسیب‌های اجتماعی جدی را به دنبال دارد.
 
از آن جمله می‌توان به برگزاری مراسمات و مهمانی‌هایی اشاره کرد که همراه با رقص، آواز و موسیقی‌های مبتذل است و رشد قارچ گونه این شیوه‌های جدید در پیکره آداب و رسوم‌ها و مناسبات اجتماعی در واقع زنگ خطری است که سبب ترویج لودگی و ولنگاری‌های اجتماعی در سطحی می‌شود که نمی‌توان آن را کنترل و یا حتی مانعی برای آن شد.


آیا جامعه از فقر شادی و نشاط رنج می‌برد؟ 

از جمله دلایلی که می‌توان درباره روی آوردن جوانان به شادی‌های مصنوعی مانند رقص، آواز و موسیقی‌های مبتذل در دوران معاصر اشاره کرد در واقع تنهائی و گوشه گیری و عزلت آنان در درون خانواده است این زندگی ماشینی به نام تکنولوژی بسیاری از آداب و رسوم‌های قدیمی و در عین حال شادی انگیز و با نشاط ایرانیان را از یاد‌ها برده است.
 
حتی می‌توان ادعا کرد که آن‌ها را نابود ساخته است از دوران کودکی ام یادم است که همه خانواده پدری و مادری در یک محله ساکن بودند و هر هفته دورهمی‌ها و شب نشینی هائی با حضور بزرگتر‌ها و اعضای فامیل در منزل یکی از اقوام برپا بود که بهانه این نشست‌ها گاه جلسات مذهبی و گاه تماشای یک فیلم و یا فراهم سازی مقدمات عروسی و یا عزای درون فامیلی بود.
 
در این دورهمی‌ها خردسالان، بانوان، مردان، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هر کدام به سهم خودشان برای شروع هفته نو انرژی کسب می‌کردند و این نزدیکی اعضای فامیل لبخند و شادی حقیقی را برای جمع به ارمغان داشت و آنچه که امروز از آن دوران در ذهنم باقی مانده است خاطرات شیرین کودکی و دست نوازش پدربزرگ و مادربزرگ و عمو و بازی‌های کودکانه است.


شادی در گذشته 

متأسفانه در شرایط فعلی برای نسل نو در این منازل آپارتمانی دیگر جائی برای بازی‌های کودکانه و دورهمی‌های فامیلی نمانده است و یا بهانه مشکلات اقتصادی سدی در برابر همه تبادلات عاطفی درون فامیلی است.
 
به همین دلیل با کوچکترین جرقه‌ای از نماد شادی و عشق، ما شاهد دگرگونی در فرهنگ خودی شده ایم که نه تنها دستاوردی برای ما نداشته است بلکه گاه آنچنان سبب ابتذال و سقوط جوانان می‌شود که مسیر تباهی را به جای رشد و موفقیت انتخاب می‌کنند.
 
امروز به جای بازی‌هایی مانند هفت سنگ، لی‌لی و گل یا پوچ و ... اکثر افراد سر در گوشی موبایل دارند و بازی‌های موبایلی را انتخاب کرده اند که این انتخاب نادرست نیز مشکل دیگری است که سبب ترویج انزوا و گوشه گیری افراد و بعضا فرار از دروهمی‌های و جمع‌ها می‌شود که آسیب زا است.


آیا رقص و آواز تنها راه شادی است؟

پیامد‌هایی منفی این شادی‌های مصنوعی ما را بر آن داشت که با نگاهی به نظر اسلام درباره رقص و شادی و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) به کنکاشی نو از دریچه‌ای دیگر در دوران معاصر نسبت به این پدیده در حال رشد داشته باشیم تا دلایل این انتخاب اجتماعی قبیح بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. 

پیامبر (ص) ضمن حدیثی فرموده‌اند: «… العَیْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ…» مسلم است که حرکات زن و پسر رقصنده در هنگام رقص باعث تحریک غرایز شهوانی گردیده تماشاکننده را اغوا می‌کند و بر فساد می‌کشاند.
 
در واقع آنچه که سبب نکوهش رقص شده است پیامد‌های زشت و زننده بعد از آن است که رقص مقدمه این اعمال می‌شود وگرنه رقص‌های بومی ایرانیان در جشن‌های عروسی و مراسمات شادی با چارچوب بوده است که بدون استفاده از وسایل لهو و لعب زمینه‌ای برای فساد ایجاد نکرده اند. 

همچنان از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) حدیثی به روایت ابی هریره منقول است که ایشان زن‌های رقصنده‌ای را که با لباس‌های نازک وجود خود را برای مردم ظاهر ساخته و نمایش می‌دهند، موی‌های سر خود را به اشکال برانگیزنده و جالبی و درمی‌آورند و با رقصیدن و نمایش حرکات موزون، نظر جوانان را به خود جلب می‌نمایند و وسیلۀ اغوای‌شان می‌گردند و از این طریق جامعه را به فساد می‌کشانند، به عذاب خداوند وعده دادند و از اهل دوزخ معرفی داشته‌اند، چنانچه فرموده‌اند: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِیَاطٌ کَأَذْنَابِ الْبَقَرِ یَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلاَتٌ مَائِلاَتٌ رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لاَ یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلاَ یَجِدْنَ رِیحَهَا وَإِنَّ رِیحَهَا لَیُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ کَذَا وَکَذَا».


متوسل شدن به تحریک شهوت بدون چاره اندیشی برای پاسخ همان ابتذال است

دربارۀ کار‌های غیر مطلوب که فایده‌ای را دربر نداشته باشد، پیامبر (ص) با این فرمایش ما را برحذر می‌دارند: «مِنْ حُسْنِ إسْلَامِ الْمَرْءِ تَرْکُهُ مَا لَا یَعْنِیهِ».
از جمله دلایلی که سبب نهی شدن رقص از سوی پیامبر (ص) شده است این است که در واقع انسان موجودی هدفمند آفریده شده است و بهره مندی او از عقل و احساس که به وسیله کتاب و رسل به سمت هدایت است در جهت داشتن همین زندگی هدف مدار است که گاه حرکات و اعمال ناشایست و بدون سود و منفعت سبب تغییر جهت او از مسیر درست برای تعالی است و بیهوده زیستن در همه ادیان الهی نهی شده است از طرفی نیاز جنسی به عنوان یک موضوع فطری در وجود آدمی است و نمی‌توان منکر آن شد البته پاسخگویی و برآوردن این نیاز و در نهایت کنترل آن به شکل مطولب وجود دارد، اما متوسل شدن به تحریک شهوت بدون چاره اندیشی برای پاسخ همان ابتذال است.


فتوا‌های چندگانه مراجع درباره رقص

رقصیدن زن برای شوهر

سؤال: رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
پاسخ: حضرات آیات مکارم‌شیرازی و فاضل‌لنکرانی می‌فرمایند: «جایز است.» و آیت‌الله خامنه‌ای تأکید می‌کنند: «اگر رقص زن برای شوهر یا بر عکس، همراه ارتکاب حرامی (مانند موسیقی) نباشد، اشکال ندارد.»، اما آیت‌الله بهجت برخلاف سایرین معتقدند که: «اشکال دارد.»

رقصیدن زن برای زن و مرد برای مرد

سؤال: حکم رقصیدن زنان برای زنان و مردان برای مردان چیست؟
پاسخ: حضرات آیات بهجت، وحیدخراسانی و سیستانی معتقدند که «رقص زن براى زنان و مرد براى مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست.» آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در توضیح این مطلب می‌فرماید: «به‌طورکلى رقص نوعاً منشأ فساد و از بین رفتن حیاء است و احتیاط در ترک رقص و عدم حضور در مجلس رقص است.» همین‌طور آیت‌الله نوری‌همدانی نیز این عمل را دارای اشکال می‌دانند.

اما در مقابل، آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره می‌فرمایند: «دیدن رقص زن برای زن و مرد برای مرد در صورتی‌که مقدمات حرامی نداشته باشد، اشکالی ندارد.» آیت‌الله تبریزی نیز در همین راستا می‌فرمایند: «رقص زن بـرای زنـان در مجالس عروسی و مثل آن، چنان‌چه در معرض نگاه نامحرم نبوده و مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی لهوی و غیر آن نباشد، مانعی ندارد.»

رقصیدن زن برای خودش

سؤال: رقصیدن فرد در تنهایی یا جلوی آیینه چه حکمی دارد؟
پاسخ: آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: «به احتیاط واجب جایز نیست.»

شرکت در مجالس رقص

سؤال: حکم نشستن زنان در تالار‌ها و در چنین مجالسى چگونه است؟
پاسخ: آیت‌الله فاضل‌لنکرانی می‌فرمایند: «احتیاط در عدم حضور در مجلس رقص است.» آیت‌الله بهجت نیز معتقدند: «در صورتى‌که اگر جمع نشوند نمى‌خوانند و نمى‌رقصند؛ پس جمع‌شدنشان کمک بر این عمل است و اگر این عمل حرام است، کمک به آن هم، کمک بر گناه است.»

بنابر آنچه که در موارد فوق گفته شد این موضوع به خوبی روشن است که رقصیدن زنان در معابر و خیابان‌ها و در جلوی چشمان نامحرم امری نکوهیده است چراکه امکان ایجاد فساد و رواج ولنگاری را در جامعه به همراه دارد که سبب از هم پاشیدگی خانواده و از بین رفتن حریم‌های شخصی و روابط اجتماعی سالم می‌شود.

 
رقص و شادی در غرب

برخی از نگاه‌های غربی به این موضوع اصرار دارند که یکی از راه‌های شادی رقص و آواز و موسیقی‌های مبتذل و اختلاط زن و مرد در فضاهائی بدون چارچوب است که نسبت به این ادعا می‌توان گفت که این درمان مقطعی و تسکین زود گذر برای شادی‌های غیر واقعی است و برای افرادی مناسب است که می‌خواهند خودشان را گول بزنند و برای فرار از کاستی‌ها و گاه مشکلات اجتماعی و درون شخصیتی به سمت این انتخاب‌ها می‌روند و این رفتار‌ها تظاهر به شادی است نه خود شادی.

اینکه افراد جامعه به هر مناسبت غربی بهانه‌ای برای شادی و رقص پیدا می‌کنند و در عین حال اقدام به برگزاری مراسم‌ها و جشن هائی با شیوه غربی دارند دردناک است چراکه نشان دهنده فاصله گیری جامعه از فرهنگ خودی است و از طرف دیگر از این واقعیت حکایت دارد که مروجان فرهنگ اسلامی برای تبلیغ شیوه‌های شادی و زیست پاک بدون متوسل شدن به ابزار گناه کم کاری کرده اند و یا نتوانسته اند در راستای تبلیغ زندگی مؤمنانه توام با شادی تبیین مناسب و به جائی داشته باشند.


شادی واقعی 

در واقع برای رسیدن به شادی واقعی در شرایط فعلی نیاز است تا نهاد خانواده بیشتر از هر زمانی دیگری به شکل پویا و فعال وارد این عرصه شود چراکه همه نیاز‌های اعضای خانواده در سنین و رده‌های مختلف سنی با یکدیگر متفاوت است و در عین حال دختر بچه و پسر بچه خردسال به دنبال بازی با پدر و همسالان و همجنسان خود است و نوجوان دختر و پسر در کنار دوستی با پدر و مادر در فضای مدرسه و دانشگاه و جامعه قرار می‌گیرد و برداشت‌های متنوع از رفتار‌ها و انـتخاب‌های چندگانه دارد که اگر خط قرمز‌های درون خانوادگی مشخص و با زبان محبت برای نوجوان نهادینه شده باشد در نهایت انتخابی منطقی و عاقلانه با حفظ چارچوب‌های خانوادگی خواهد داشت و در عین حال پدر و مادر در روابط دوگانه به عنوان روابط همسری باید تلاش کنند که ضمن توجه به روحیات و علاقه مندی‌های طرفینی، در کنار برآورده سازی نیاز‌های زوجیتی بتوانند مثلث پدر و مادر و فرزندی شکل داده که مهمترین اضلاع این مثلث اعتمادسازی اعضای خانواده، توجه به سرگرمی‌ها و فراغت‌ها و شادی‌ها و در عین حال رشد و تکامل همه جانبه این سه ضلع است.

قرار نیست در روابط درون خانوادگی فقط یک ضلع رشد و پویائی داشته باشد و بقیه اضلاع متوقف شوند چراکه ساکن ماندن هر کدام از این اضلاع سبب عقب افتادگی و در نهایت فاصله فکری و اعتقادی و اخلاقی با سایر اعضای خانواده خواهد شد که آسیب هائی غیر قابل جبران را به دنبال خواهد داشت.

کلام آخر: شادی می‌تواند در یک کار گروهی و دسته جمعی با دوستان در قالب‌های هنری و تفریحی شکل بگیرد که بیشتر متناسب با نوجوانان و جوانان است البته بهترین شادی درونی زمانی حاصل می‌شود که این امر با معنویت گره بخورد در واقع ایمان به پروردگار سبب آرامش و آسایش انسان می‌شود.


نمی‌توان عبادت را با چماق و اجبار تجویز کرد

از طرفی نمی‌توان عبادت را با چماق و اجبار تجویز کرد، اما ارائه راهکار‌های نشاط آور مانند دغدغه کمک به همنوع، تشکیل گروه‌های همسال تفریح سالم در مراوده با افرادی که از سوی جوانان مورد پسند هستند و در عین آشنائی با دین و سیره پیامبر (ص) با ابزار‌های نوین ارتباط گیری با جوانان و نوجوانان و نحوه اثرگذاری مسلط باشند که بتوانند در همین گروه‌های همسال به شادی و تفریح هدفمند پرداخته شود از انتخاب‌های صحیح برای شادی سالم و هدفدار است. در واقع جامعه امروز ما که با مدرنیته آمیخته شده است نیازمند گزینه‌های جدیدی از اشکال و اقسام متنوع از شادی برای سنین متفاوت با حفظ چارچوب‌های دین مداری است./102/241/ح

 
یادداشت از: فاطمه ترزفان
  • .......