مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

بدون شک میان یهود و صهیونیسم تفاوت‌هایی هست، تفارق اصلی یهودیان ضد صهیونیست با صهیونیست‌ها بحث پیرامون آخرالزمان است که یهودیان ضد صهیونیست، صهیونیست‌ها را سنت شکن معرفی می‌کنند و معتقدند که نباید برای ظهور موعود یهود، دولت یهودی در فلسطین تشکیل می‌شود.[1]‌

صهیونیسم برگرفته از ریشه صهیون است که نام کوهی در کنار بیت‌المقدس است و به اعتقاد برخی، آنجا محل بنای معبد سلیمان می‌باشد. اما اعتبار دیگر صهیونیسم به تشکیل یک حنبش سیاسی است که به دنبال برپایی دولت مستقل برای ملت یهودی است.[2]

اسطوره

اسطوره مهم‌ترین شکل اندیشه گروهی است. از این رو تاریخ عمومی اندیشه، جایگاه ویژه‌ای دارد و چون تفکر جمعی همه جا هست، پس هنوز هم، گونه‌ای رفتار اسطوره‌ای در جهان نو باقی است؛ مانند بهره‌مندی از پرچم که به عنوان یک اسطوره در تاریخ هر ملتی از آن یاد می‌شود.[3]

در میان حکیمان مسلمان نیز اسطوره معنا شده است، دکتر پارسانیا معتقد است: اساطیر چون همه حقیقت را نمی‌گویند، نمی‌توانند واگویه صحیحی از جهان خارج باشند و انفصال اساطیر از جهان واقع، هر چند موجب انقطاع حکایت‌گری آنها از واقع می‌گردد، ولی نوع حاکی بودن ناقص را برای اساطیر باقی می‌گذارند.[4]

به واقع اسطوره حقیقت ندارد، بلکه افسانه‌ای است ساخته و پرداخته دست تاریخ‌شناسان یا ادیبان که ما در نسخه یونانی آن می‌توانیم به ایلیاد و ادیسه هومر اشاره کنیم که در آن از اسطوره‌هایی مثل کیوپید، برگ درخت زیگفریت و پاشنه آشیل اشاره کرد. در ادبیات فارسی نیز به شاهنامه می‌توان اشاره کرد که در آن به رستم، چشم اسفندیار، زال و ... اشاره دارد که همه اسطوره‌هایی هستند که خود فردوسی نیز در اشعارش معترف است که حقیقت ندارند.

که رستم یلی بود در سیستان - منش کرده ام رستم داستان[5]

اسطوره‌های صهیونیستی

برای قومی که واقعیتی ندارد، این اسطوره‌ها هستند که حکفرمایی می‌کنند. صهیونیسم بین‌الملل به واسطه اسطوره‌هایش سعی دارد تا برای رسیدن به آرزوی اسرائیل بزرگ تلاش کند. ما در این مجال سعی کردیم تا تعدادی از اسطوره‌های صهیونیستی را مورد بحث قرار دهیم.

الف) اسطوره ارض موعود، میرات نیاکان، سرزمین مادری، اسرائیل بزرگ و شهر زایان

یهودیان خود را از نسل حضرت ابراهیم معرفی کرده و می‌گویند که خداوند در تورات از رود نیل تا شط بزرگ و از آنجا تا شط فرات را بخشیده است[6]، خانم گلدامایر و مناخیم بگین از شخصیت‌های معروف صهیونیست می‌گویند: این زمین به ما وعده داده شده بود و ما بر آن حق داریم.

سرزمین موعود نزد صهیونیست‌ها بسیار مورد اهمیت است، نحملان براسلاو معتقد است: «هر کس می‌خواهد یک یهودی راستین باشد، باید به هر قیمت که می‌تواند به سرزمین فلسطین کوچ کند، زیرا خاک فلسطین به روح یهودی، تعالی می‌بخشد و عقاید و باورهای او را می‌سازد.[7]»

قرآن کریم درباره ارض موعود یهود به صورت تلویحی به این نکته اشاره دارد که «« یاقوم ادخلوا الارض المقدسة التى کتب الله لکم و لاترتدوا على أدبارکم فتنقلبوا خاسرین» یعنی «ای قوم بنى اسرائیل به این سرزمین مقدس که خدا برایتان مقدر کرده درآئید و از دین خود برنگردید که اگر برگردید به خسران افتاده اید.[8]»

زمانی که ارض مقدس فلسطین زمینه ساز حضور یهودیان در فلسطین بود که همراه با حضرت موسی از ظلم و جور به سوی حق سیر کردند. به همین خاطر خداوند متعال می‌فرماید که قبلا این سرزمین را به یهودیان داده بودیم، در سفر تکوین بخش 34 نیز منظور از سرزمین موعود را فلسطین و بخشی از اطراف سرزمین فلسطین ذکر می‌کند. قرآن به خاطر ظلمی که بنی اسرائیل روا داشتند، لیاقتی برای آنها قائل نیست تا وارد سرزمین موعود شوند، این مسئله در هشت آیه اول سوره اسراء به خوبی دیده می‌شود.

إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِیَسُوؤُا وُجُوهَکُمْ وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبیراً[9] اگر نیکی نمایید، به خودتان نیکی کردید و اگر بدی کنید به خود کرده‌اید، آنگاه زمان انتقام از ظلم‌های شما فرا رسد باز بندگانی قوی و جنگجو را برای شما مسلط می‌کنیم تا آثار بدبختی و اندوه در چهره شما ظاهر شود و آنها به مسجد الاقصی مانند بار اول داخل شوند و هرچه را بیابند هلاک و ویران سازند.

تفسیر المیزان درباره این آیه می‌نویسد: وقتی که برای بار دوم فساد و فسق خود را از حد گذرانده‌اید، زمان وعده دوم فرا می‌رسد و ما همان بندگان نیرومند خود را برمی‌انگیزانیم تا در اثر ذلت و مسکنت و خواری و بردگی، آثار حزن و اندوه را در چهره‌هایتان آشکار کنند و ذریه و فرزندان شما را بکشند و مانند نوبت اول وارد مسجدالاقصی شوند ... خداوند به این ترتیب آنها را مجازات می‌نماید.

مسکنت و خواری و بردگی ، آثار حزن و اندوه را درچهره هایتان آشکار کنند و ذریه و فرزندان شما را بکشند و مانند نوبت اول واردمسجداقصی شوند و مردم را کشته ، اموال را سوزانده و خانه ها را خراب و شهرها راویران سازند، و وقوع همه این امور به جهت اعمال ناپسندیست که خود آنها مرتکب شدند و خداوند به این ترتیب آنها را مجازات می نماید.[10]

در سینمای صهیونیسم غرب به عنوان سرزمین موعود تلقی می‌شود، در بیشتر کارتون‌ها و فیلم‌های سینمایی حرف از غرب زده می‌شود. در لوک خوش‌شانس، سندباد، هفت دریا و ربات‌ها می‌بینم که در شخصیتی همچون لوک خوش‌شانس قهرمان داستان پس از پیروزی‌هایش در غروبی زیبا به سمت خورشید (سرزمین موعود) می‌رود.

ب) اسطوره مادر، قبیله‌گرایی متعصّبانه

در ادیان و فرنگ‌های مختلف نقش مادر جایگاه مقدسی دارد اما در میان یهودیان مادر به دو عامل نقش ویژه‌ای دارد: 1- تمامی سبط حضرت یعقوب از چهار مادر و یک پدر می‌باشد: راحیل و لیه دختران لابان و دو کنیز این دو بانو 2- یاد‌ آوری سرزمین مادری. نکته جالبی که وجود دارد، این است که یهودیان بر خلاف اقوام دیگر نسب را از مادر گرفته و کسانی که مادرشان یهودی نباشد را به عنوان فرد یهودی قبول نمی‌کنند که به وضوح می‌توان این عمل را در فیلم هری‌پاتر مشاهده کرد، همین عامل باعث نژادپرستی آنها می‌شود.

پویانمایی هاچ زنبورعسل، حنا دختری در مزرعه، مهاجران، خانواده دکتر ارنست، آلیس در سرزمین عجایب و کریستف کلمب از جمله آثاری است که به این اسطوره قوم یهود اشاره دارد. استیون اسپیلبرگ در فیلم هوش مصنوعی نام شخصیت اول خود را دیوید گذاشت که یادآور داود نبی منجی بزرگ بنی اسرائیل است. دیوید، ربات انسان‌نمایی است که جایگزین پسر خانواده‌ای می‌شود که به اغما رفته است.

با بازگشت فرزند خانواده، قصد دارند تا ربات را دور بیاندازند، ولی او به مادر خانواده علاقه مند شده است و او را مادر خود می‌داند. فرشته آبی او را راهنمایی می‌کند که باید راه سختی را بپیماید و نهایتا پس از زحمت‌های فراوان و گذشت دو هزار سال باز مادر خود را پیدا می‌کند.

ج) اسطوره قوم برگزیده

ربی کوهن در کتاب تلمود می‌گوید: «ساکنان زمین دو گونه‌اند: اسرائیل و ملت‌های دیگر که مانند یک پیکر بدان نگریسته می‌شود. اسرائیل ملت برگزیده است و این عقیده‌ای است بنیادین[11]» یهودیان و صهیونیست‌ها اعتقاد زیادی بر برگزیده بودن خود دارند، ناهوم سوکولوف می‌گوید: «در میان ملل متمدن، بی‌گمان یهودیان خالص‌ترین نژادند[12]»

صهیونیست‌های نژادپرست به برخی متون مقدس تحریف شده‌ یهود استناد می‌کنند. شما منحصراً به خداوند خدایتان تعلق دارید و او شما را از میان قوم‌های روی زمین برگزیده است تا قوم خاص او باشید[13]؛  او از بین تمام مردم روی زمین، شما را انتخاب کرده است تا برگزیدگان او باشید… نه به دلیل بزرگ‌تر بودن شما از سایر اقوام، بلکه چون شما را دوست داشت و می‌خواست عهد خود را که با پدران شما بسته بود، به جا آورد[14].

در آثار سینمایی هم می‌توان به نقش این اسطوره یهودی پرداخت. در فیلم‌های ساخت اسرائیل می‌توان اشاره کرد به فیلم کن لایمل در تل‌آویو (Kuni Leml in Tel Aviv)، داستان واقعی میلیونری هشتاد ساله، به تصویر کشیده شده که میان یهودیان محبوب بوده است. او از مخاطبان جوان خود می‌خواهد که با همسران یهودی ازدواج کنند تا نژاد یهود خالص بماند و خون یهودی با غیریهود آمیخته نشود، سپس به «فلسطین» اشغالی بروند.[15]

ما در آثار سینمایی به فیلم ماتریکس می‌توانیم اشاره کنیم که تنها مردمان شهر زایان هوشیارند و همه در یک غفلت و خواب عمیقی فرو رفته‌اند و پندارشان این است که انسان‌اند و در میان بشر زندگی می‌کنند.

د) اسطوره ملت واحد یهود

یهودیان در یک دوره زمانی پراکنده شدند و صهیونیسم بین الملل برای جمع آوری یهودیان تلاش زیادی کرد. یهودیان در بغداد اقدام به بمب‌گذاری می‌کردند تا یهودیان عراق را به منطقه اراضی اشغالی گسیل دهند.[16]سپس نهاد رش گلوتا (پادشاهی در تبعید داوودی برای مهاجران یهودی)[17] را راه اندازی کردند که توانست آرام آرام رهبری واحد برای یهودیان پراکنده باشد.

در قرن‌های اخیر، اندیشه ملت اندام وار و واحد یهود، در باروری صهیونیسم سیاسی به رهبری تئودور هرتصل سهیم بوده است. در گسترش این اندیشه کسانی چون اسحاق نیوتون، ژان ژاک روسو و زیگموند فروید سهم ویژه‌ای دارند و در نوشته‌های کانت و فیخته هم یهودیان به عنوان ملتی اندام‌وار تصویر شده‌اند.[18]

اساسا ناسیونالیسم (ملی گرایی) پدیده‌ای کاملا غربی است که پس از انقلاب «فرانسه» در میان اقلیّت‌ها رشد یافت. در واقع، میهن پرستی و آرمان‌خواهی مشترک میان افراد گوناگون یک قوم را، ناسیونالیسم می‌نامند. آلبرت انیشتین از گسترش ناسیونالیسم یهودی بیمناک بود و همین حرکت، سبب تشکیل دولتی صهیونیستی شد. البته او در دوره‌ای از دولت اسرائیل حمایت می‌کرد.[19]

ه) اسطوره دولت الهی اسرائیل

یهودیان طرفدار صهیونیسم معتقدند که قبل از ظهور منجی باید حکومتی تشکیل دهند تا خود را برای بزرگ‌ترین جنگ آخرالزمان یعنی آرمگدون آماده کنند. در آمریکا حزب جمهوری خواه از طرفی و جریان صهیونیست مسیحی از طرف دیگر از این تفکر به شدت دفاع می‌کنند.

از طرف دیگر جریانی در مقابل این اندیشه قرار دارد که به ناتوری کارتا مشهور است. آنها خلاف این تفکر می‌اندیشند و این کار را اشتباه می‌دانند. به همین خاطر تجمعات و راهپیمایی‌های زیادی را علیه صهیونیست‌ها به راه می‌اندازند. صهیونیست‌ها تصرف کامل فلسطین توسط یهود را اندیشه‌ای الهی معرفی کرده و به آن تقدس بخشیده‌اند و تندروهایی چون ایگال عمیر، قاتل اسحاق رابین را تربیت کرده‌اند.[20]

ادامه دارد .../۹۱۸/ی۷۰۲/س

علی اصغر سیاحت هویدا

منابع

[1]  اسطوره‌های صهیونیستی سینما، محمدحسین فرج نژاد، ص50

[2] http://www.yahood.net/maghalat/bank2/d29/5.htm

[3] اسطوره، رویا، راز، میرچ ایلیاده، ص54

[4] نماد و اسطوره، حمید پارسانیا، ص6

[5] برخی این شعر را منتسب به فردوسی می‌دانند، هر چند برخی ادبیان معتقدند که برای فردوسی نیست

[6]-سفر تکوین (پیدایش)، باب 15، فقرا 15-21

[7]  اسطوره‌های صهیونیستی سینما، محمد حسین فرج نژاد، ص 49

[8]  سوره مائده، آیه 21

[9] آیه 7 سوره اسراء

[10] سایت تدبر در قرآن ذیل آیه 7 سوره اسراء، تفسیر المیزان

[11] تاریخ یک ارتداد، اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل، روژه گارودی، ص49

[12] مقاله واقعیت یهودی ستیزی، علیرضا سلطانشاهی، کتاب پژوهه صهیونیت

[13] عهد عتیق، سفر تثنیه، باب 14، فقره 2

[14] همان، باب 7، فقرات 8 – 6

[15] اسطوره‌های صهیونیستی سینما، محمدحسین فرج نژاد، ص95

[16] https://kheybar.net/1982/

[17] زرسالاران یهودی و پارسی، استعمار بریتانیا و ایران، ج1، ص 418

[18] مرتضی شیرودی، مقاله «مبانی سیاسی-اجتماعی صهیونیسم»، فصل‌نامه «کتاب نقد»، پائیز 1383، ش22، ص21

[19] اسطوره‌های صهیونیستی سینما، محمدحسین فرج نژاد، ص97

[20]  همان، ص100

  • .......
حرم سالار شهیدان و سقای تشنه‌لب سیاه‌پوش شد+عکس

در آستانه ماه محرم و عزاداری شهدای کربلا، حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) رخت عزا بر تن کرد.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، در آستانه ماه محرم، صحن و شبستان‌های حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) با پارچه‌های مزین به نام شهدای کربلا سیاه‌پوش شد.

از ماه‌ها قبل تولیت حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) سفارش سیاهپوش کردن این دو حرم را داده بودند که خیاط های کربلا در حال تکمیل پارچه‌های مزین به نام شهدای کربلا بودند که پس از آماده شدن این پارچه نوشت‌ها، صحن و شبستان حرم‌های کربلا برای عزاداری سید و سالار شهیدان رخت سیاه بر تن کرد.

هر ساله با نزدیک شدن به ایام محرم برنامه‌های متنوعی در کربلا برگزار می‌شود و علاوه بر سیاهپوش شدن حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)، بین‌الحرمین نیز سیاهپوش شده و چراغ‌های اطراف آن نیز از سبز به قرمز تغییر می‌کند. در ادامه تصاویری از سیاهپوش شدن حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را مشاهده می‌کنید.

 

 

  • .......

حمزة بن محمّد که نسبش به علیّ بن الحسین (علیه السّلام) می رسد در قم در ماه رجب به سال 339 روایت کرد از پدرش از یاسر خادم از امام هشتم و از پدران ایشان (علیهم السّلام) از حضرت امام حسین بن علیّ (علیه السلام) نقل فرمودند که رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله) به حضرت امام علیّ بن ابی طالب (علیه السّلام) فرمودند:

یا علیّ، تو حجت خدا هستی و تو باب (تقرّب) به خدا هستی و تو راه به سوی خدا هستی و تو آن خبر عظیم هستی و تو صراط مستقیم حقّ هستی و تو مثل اعلای الهی هستی. یا علیّ، تو امام مسلمین و امیرمؤمنین و بهترین وصیّین و اشرف صدّیقین هستی. یا علیّ تو فاروق اعظم (جداکننده حقّ از باطل) هستی و تو صدّیق اکبر هستی. یا علیّ تو جانشین من بر امّتم هستی و تو ادا کننده دیون من هستی و تو انجام دهنده وعده ‏های من هستی.

 یا علیّ تو پس از من مظلوم واقع خواهی شد و مورد ستم قرار خواهی گرفت. یا علیّ پس از من از تو کناره جویند، یا علیّ پس از من محجور و خانه ‏نشین گردی، خدا را گواه می گیرم و هر کس را که حضور دارد از امّت من که حزب تو حزب من است و حزب من حزب خدا است و حزب دشمنان تو حزب شیطان است. 

متن حدیث: 

حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ زَیْدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) بِقُمَّ فِی رَجَبٍ سَنَةَ تِسْعٍ وَ ثَلَاثِینَ وَ ثَلَاثِمِائَةٍ قَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ یَاسِرٍ الْخَادِمِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا (ع) عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) لِعَلِیٍّ (ع):‏ یَا عَلِیُّ أَنْتَ حُجَّةُ اللَّهِ‏ وَ أَنْتَ بَابُ اللَّهِ وَ أَنْتَ الطَّرِیقُ إِلَی اللَّهِ وَ أَنْتَ النَّبَأُ الْعَظِیمُ وَ أَنْتَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ وَ أَنْتَ الْمَثَلُ الْأَعْلَی یَا عَلِیُّ أَنْتَ إِمَامُ الْمُسْلِمِینَ وَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ خَیْرُ الْوَصِیِّینَ وَ سَیِّدُ الصِّدِّیقِینَ یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْفَارُوقُ الْأَعْظَمُ وَ أَنْتَ الصِّدِّیقُ الْأَکْبَرُ یَا عَلِیُّ أَنْتَ خَلِیفَتِی عَلَی أُمَّتِی وَ أَنْتَ قَاضِی دَیْنِی وَ أَنْتَ مُنْجِزُ عِدَاتِی یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْمَظْلُومُ بَعْدِی یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْمُفَارِقُ بَعْدِی یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْمَحْجُورُ بَعْدِی أُشْهِدُ اللَّهَ تَعَالَی وَ مَنْ حَضَرَ مِنْ أُمَّتِی أَنَّ حِزْبَکَ حِزْبِی وَ حِزْبِی حِزْبُ اللَّهِ وَ أَنَّ حِزْبَ أَعْدَائِکِ حِزْبُ الشَّیْطَانِ.

«عیون أخبار الرضا علیه السلام، جلد‏2 ، صفحه 6 - بحار الأنوار، جلد ‏38، صفحه 111»

  • .......

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون در یادداشتی به بررسی «علت‌های لجبازی‌های کودکان » پرداخته است.

چرا بچه‌ها لجبازی می‌کنند؟

گاهی اوقات علت "محرومیت" است؛

الف) محرومیت مطلق

گاهی اوقات به خانواده‌ها میگوییم: بچه‌هایتان را از چیزهایی که در اطرافتان هست و به عنوان نیاز محسوب میشود، محرومشان نکنید.

حتی در جاهایی باید زمینه‌های یک چیز را فراهم کنیم تا بچه احساس محرومیت نکند.

مثلا والدین می‌گویند: در بین فامیل‌های ما همه‌ی بچه‌ها تبلت دارند و وقتی فرزندمان را به مهمانی میبریم دچار سرخوردگی میشود.

ما چه کار باید بکنیم؟

ما دو راهکار را ارائه می‌دهیم:

برویم و بشویم یک فرد فعال در مهمانی؛

وقتی به مهمانی میرویم چندتا بازی فکری با خودمان ببریم و بچه‌ها را مشغول کنیم تا به سمت تبلت نروند. (شیوه حواس‌پرتی)

مدیریت بکنیم؛

یک تبلت بخریم برای خودمان و در مهمانی یک ساعت بدهیم به بچه و بازی کند تا احساس محرومیت نکند.

یک وقتی یک مادری می‌گفت: برای دخترم خواستگار آمده و آبروریزی میکند!

می‌گفت: وقتی خواستگارها می‌آیند یکی از موضوعاتی که صحبت میکند این است که:

آیا شما معتقد به تلویزیون هستید یا خیر؟ و میخرید یا خیر؟

پسر هم که می‌گوید: هرچه شما بگویی و دختر هم می گوید بخر!

چرا؟ چون‌ درمنزلشان تلویزیون نبود.

حالا به این دختر بگوییم که این صحبت را نکن. فکر می کنید نمی‌گوید، لجبازی می‌کند.

او را از یک چیز محروم کرده‌ایم.

امروزه خیلی چیزها هست، چه خوب چه بد ولی ما باید مدیریت خوب بکنیم.

محرومیت‌های مطلق را مدیریت کنیم، هرچندآسیب دارد، باید آسیبش را به حداقل برسانیم. به نوعی دفع بدتر به بد بکنیم.

ب) محرومیت‌ از عواطف؛

بچه‌ها نیاز به محبت دارند و ما باید این عواطف را تامین کنیم.

مقتضای سنی هم ندارد و در همه‌ی سنین این مشکل میتواند بوجود بیاید.

بین ما و بچه‌ها شباهت‌هایی وجود دارد.

آقا به همسرش محبت نمیکند و در نتیجه همسر لجبازی میکند.

در مورد بچه‌ها هم همینطور فقط باید افراط و تفریط نکنیم./

  • .......