مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

آخرین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

۳۴۳ مطلب توسط «.......» ثبت شده است


میثم مطیعی، از مداحان اهل بیت امسال نیز همانند سال‌های گذشته، اشعاری با مضامین سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی را در مراسم عید فطر، خواند.


8163502_142.mp4 | دانلود فیلم 



آمدی و دل ما بردی و رفتی ای ماه!
با تو خوش بود سحرهای «بِکَ یا الله»
 
چه سحرها، چه سحرهای خوشی بود و گذشت
چه خبرها، چه سفرهای خوشی بود و گذشت
 
نظر لطف خدا بود که افتاد به ما
تشنگی، فرصت سیراب شدن داد به ما
 
یاد جوع و عطشِ روز قیامت کردیم
یاد ظهر عطش‌افروز قیامت کردیم
 
گفته بودم دل من! ماه شو و روشن شو
رمضان است، ز مَن‌ها بگُذر، ایمَن شو
 
به خدا چلّه عشق است همین سی‌روزه
می‌توان بار سفر بست همین سی‌روزه
 
گفته بودم که فقط چند سحر فرصت هست
چند بار ای دل من! بغض تو این ماه شکست؟
 
روزی‌ات شد سفری در دل شب، با مولا؟
سفری تا سحرِ «فُزْتُ وَ رَبّ» با مولا؟
 
تشنگی ذکر لب ما شده بود این یک‌ماه
روزه شد روضه لب‌های اباعبدالله
 
سوختیم آه به یاد لب عطشان حسین
یاد لب‌های ترک‌خورده طفلان حسین
 
ای خوشا آنکه سبکبار به عید آمده است
آنکه با وعده دیدار به عید آمده است
 
آنکه عیدانه ز لبخند امامش دارد
چشم بر آمدن ماه تمامش دارد
 
تو عزیز دوجهانی و فقیریم، فقیر
یوسفا «أَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ»، تو ما را بپذیر
 
نوبهارا! دل پرخون چمن را دریاب
روزه‌داران فلسطین و یمن را دریاب
 
طاقت امت جدّت به خدا طاق شده
آه خونین‌جگران، شعله آفاق شده
 
کاش آیینه دل، مات جمال تو شود
عید ما رؤیت ابروی هلال تو شود
 
مادران شهدا! ‌عید مبارک باشد
ای خوشا صبر شما، عید مبارک باشد
 
همسران شهدا! همسفران شهدا!
عید شد، می‌رسد از فاطمه عیدی به شما
 
موسم بندگی یار مبارک باشد
مردم ای مردم بیدار! مبارک باشد
 
عید فطر آمده، باشیم به فکر فقرا
عید فطرآمده، «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا»
 
مردم ما دلشان صبر زلالی دارد
سفره کوچکشان نان حلالی دارد
 
همه هستند اگر نوبت ایثار شود
پای کارند اگر موسم پیکار شود
 
گله‌مندند ولی حُجب و حیایی دارند
مردم ما چه گذشتی، چه وفایی دارند
 
ای نشسته صف اول! صف ایثار آنجاست
آن سوی «نرده»... ببین... لذت دیدار آنجاست
 
نکند «نرده» میان تو و مردم باشد
دردِ دل‌ها پسِ این فاصله‌ها گُم باشد
 
دوستان! صدق و صفای دهه شصت چه شد؟
راستی حال و هوای دهه شصت چه شد؟
 
آن مدیران جوانی که جهادی بودند
بی‌تکلّف، ز همین مردم عادی بودند
 
شور آن شعله مگویید که خاموش شده
«اختلاس» آمده، «اخلاص» فراموش شده
 
ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز
مانده بر شانه تو بار امانت برخیز
 
عَلم داد برافراز، که ملت هستند
دل به شاهینِ ترازوی عدالت بستند
 
همتت قطع ید دانه‌دُرشتان باشد
وای اگر دزدی از این قافله آسان باشد
 
وای اگر توصیه و نامه پذیرد قاضی
داد و بیداد اگر رشوه بگیرد قاضی
 
شکر کن، این‌همه نعمت نرود از دستت
قدر دان، فرصت خدمت نرود از دستت
 
صف اول، صف خدمت، صف مردم‌داری
یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری
 
گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست
صف اول منشین، بین جماعت جا هست
 
سعی کن در سعه صدر شوی پیش‌قدم
رهبری گفت که من نیز صف اولی‌ام
 
گوش کن قصه پرغصه بیکاران را
شِکوه کارگران و کامیون‌داران را
 
چه شده ارز؟ که مات‌اند همه تاجرها
نرخ مسکن چه شد؟ آه از دل مستأجرها
 
کاش آرام کنیم این نگرانی‌ها را
سعی ما سد کند این موج گرانی‌ها را
 
معدن رنج، دل کارگران است هنوز
چشم مردم به عدالت، نگران است هنوز
 
میز را طعمه مکن ای که امیدی ست به تو
آن سوی میزِ تو چشمان شهیدی ست به تو
 
گره ار وا نکنی خود گره کار مباش
برنمی‌داری اگر بار کسی، بار مباش
 
همنشین با فقرا باش، همین است بهشت
خانه کن در دل ایتام چنین است بهشت
 
عید شد، آمدن عید مبارک بادت
وان مواعید که کردی، نرود از یادت
 
عید رسوا شدن دشمن پیمان‌شکن است
روز یکدل شدن و جشن خروش وطن است
 
شد عیان بر همه دنیا که چهل سال چرا
بود ورد لب ما، مرگ به تو آمریکا...
 
چند روزی به تو و عهد تو دادیم زمان
چند روزی محک تجربه آمد به میان
 
تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد
تا سیه‌روی شود هر که دُروغش باشد
 
هان! مپندار که پیمان‌شکنی آسان است
نقض این عهد میندیش که بی‌تاوان است
 
پنجه در پنجه مشو روبهکا! با شیران
آن که با آن طرفی، جان جهان است: ایران
 
یک‌شبه بر طمع خام شما پایان داد
موشک ما که در آفاق شما جولان داد
 
پشت گوشت بنویس این سخن، این سیلی را
که یکی گر بزنی، می‌خوری از ما ده تا
 
شریان‌های حیاتی جهان در کف ماست
تنگه هرمز و دریای عمان در کف ماست
 
صبر کن روز پریشان شدنت نزدیک است
لحظه سخت‌پشیمان شدنت نزدیک است
 
قفل تعلیق به امید خدا می‌شکنیم
هرچه زنجیر کشیدی همه را می‌شکنیم
 
چرخه هسته‌ای از نو به تکاپو افتد
آب رفته همه باز آید و در جو افتد
 
دست تو رو شد و شرّت کم و ننگت افزون
پنجه از دستکش مخملی‌ات زد بیرون
 
شرّ تو از سرمان کم شده حمداً لله
دشمنی‌هات مسلم شده حمداً لله
 
دولت ما شده هشیارتر، إن‌شاءالله
مجلس ما شده بیدارتر، إن‌شاءالله
 
دل به لبخند که بستیم؟ خدایا! توببخش
پای عهد که نشستیم؟ خدایا! توببخش
 
حیف از آن سعی و از آن آمدن و رفتن‌ها
که شده با لگد بوالهوسی باد هوا
 
دشمن است او، چه سگ زرد و چه روباه سیاه
دشمن است او، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه
 
باید این تجربه در «مدرسه تدریس» شود
سند محکم بدعهدی ابلیس شود
 
دل به لبخند که بستیم، عدو غدار است
وقت اظهار «اَشداءُ علی الکُفار» است
 
پس اگر ذکر تبرای کسی گشته قضا
حال فریاد کند مرگ بر آمریکا را...
 
گفته بودند که امضای فلان تضمین است
نه فلان ماند و نه امضاش، حقیقت این است
 
زان هیاهو چه به جا مانده به غیر از اسمش
جسدی مانده ز برجام و ز روح و جسمش
 
بوی فاسدشدنش نیز بلند است بلند
اُدکلن‌های اروپایی اگر بگذارند
 
اُدکلن‌های اروپایی بی‌خاصیتی
که ندارند به جز گیج شدن منفعتی
 
این اروپا مگر آن نیست که در سعدآباد
بست پیمان و بلافاصله دادش بر باد؟
 
ترس و ترساندنِ از جنگ غلط بود غلط
ترس، دروازه به تحریم گشوده‌ست فقط
 
مشکلی نیست که با همّت ما حل نشود
کارها کاش به برجام معطّل نشود
 
آنچه باعث شده تحریم شود طاقت‌سوز
اقتصادی‌ست که وابسته به نفت است هنوز
 
نفت ما جوهر امضا شدن تحریم است
نفت ما خونِ دمادم به تن تحریم است
 
تکیه بر همت خود کن که فرج خواهد شد
ما برآنیم که تحریم، فلج خواهد شد
 
پشت سر لشکر فرعون و مقابل، دریاست
ذره‌ای ترس به دل راه مده، حق با ماست
 
نیل اگر هست عصا در کف موسا هم هست
مژده «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی» آقا هم هست
 
باتوام ای سند جعلی باران دیده!
موریانه‌زده! طومارِ به هم پیچیده!
 
ای به هر جنگ جهان، نحسی نام تو دلیل
ننگ بادا به تو و مرگ به تو اسرائیل
 
ای که از عمر تو جز بیست خزان برجا نیست
حرص بیهوده نخور، نام تو در فردا نیست
 
از سوی کرب و بلا عازم راه قدسیم
روز پیکار همه عضو سپاه قدسیم
 
قدس ای قدس! پی یاری تو از همه سو
میرسد لشکر پیروز "رِجالٌ صَدَقوا"
 
می‌رسیم از ری و بلخ و نجف و شام و حجاز
صف به صف تا که بخوانیم به صحن تو نماز
 
مژده ای قدس که آیات رهایی با ماست
بزن ای قلب فلسطین که صدایت زیباست
 
رود، آن نیست که سنگی به رهش سد نشود
رود، آن است که در راه مردّد نشود
 
چشم این رود چهل‌ساله‌ به دریاست هنوز
یک جهان، نهر دعا پشت سر ماست هنوز
 
اولین بارقه صبح سپید است امید
نفس زخمی جانباز و شهید است امید
 
دشمنانی که گرفتند شهید از من و تو
وای از آن دم که بگیرند امید از من و تو
 
دل ما مانده به پیروزی فردا روشن
دل ما روشن و راه حججی‌ها روشن

 

  • .......

 رهبر معظم انقلاب و حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی، علوی گرگانی، شبیری زنجانی در آستانه عید سعید فطر میزان زکات فطره 97 را اعلام کردند.

بر اساس اعلام بخش وجوهات پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر 8 هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.

همچنین کفاره غیر عمد روزی 2500 تومان و مبلغ کفاره عمد روزی 150 هزار تومان تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اعلام کرد: مؤمنان مبلغ معادل یک صاع  (3 کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد وکفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

دفتر این مرجع تقلید همچنین تأکید کرد: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

این گزارش می افزاید، حضرت آیت الله مکارم شیرازی میزان زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم در تهران مبلغ هشت هزار تومان (8,000 تومان) و سایر شهرها مبلغ هفت هزار تومان (7,000 تومان) و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ بیست هزار تومان (20,000 تومان) اعلام کرده است.

همچنین مدیر دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی به خبرنگار رسا اعلام کرد: بر اساس نظر این مرجع تقلید زکات فطره برای کسانی که قوت غالب شان گندم می باشد برای هر نفر حداقل 8000 تومان و برای کسانی که می خواهند قیمت برنج پرداخت نمایند طبق قیمت برنج مصرفی سه کیلو گرم محاسبه شود.

حجت الاسلام شمس ادامه داد: البته طبق نظر معظم له قوت غالب ملاک نیست و کسی بخواهد فقط قیمت گندم را بدهد کفایت می‌کند؛ همچنین کفاره افطار روزه غیر عمدی برای هر نفر روزی 2000 تومان و کفاره افطار روزه عمدی برای هر روز 120000 تومان است.

دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی در اطلاعیه ای اعلام کرد: میزان زکات فطره برای هر نفر، سه کیلوگرم گندم است که مکلّف می‌تواند پول آن را طبق قیمت گندم در محل خودش محاسبه و به فقیر بپردازد؛ در بعضی شهرها مبلغ هر کیلوگرم گندم ٢٥٠٠ تومان است؛ فلذا دفتر معظم‌له میزان زکات فطره را به احتساب سه کیلوگرم گندم، ٧٥٠٠ تومان اعلام می‌نماید.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی نیز مبلغ ۸۰۰۰ تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

بر اساس نظر این مرجع تقلید کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به حساب گندم حدود ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد، همچنین مبلغ ۲۰۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۲۰۰۰۰ تومان را برای افطار عمدی تعیین شده است.

همچنین بر اساس اعلام دفتر حضرت آیت الله سبحانی به خبرگزاری رسا، میزان فطریه برای هر نفر در شهر مقدس قم 6 هزار تومان است که افراد برای احتیاط می توانند 7 هزار تومان پرداخت کنند، شهرهای دیگر هم باید قیمت  سه کیلو گندم را اساس همان محل پرداخت کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی نیز مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ هشت هزار تومان (۸،۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف اعلام کرده است.

همچنین مبلغ مربوط به  کفاره غیر عمد روزی 2500 تومان، کفاره عمد روزی 150 هزار تومان و حنث قسم  25 هزار تومان تعیین شده است.

دفتر حضرت آیت الله علوی گرگانی در اطلاعیه ای اعلام کرد: مبلغ فطریه برای هر نفر از گندم حداقل6000 تومان است و از برنج هم به ازای هر نفر سه کیلو از برنجی که غالبا مصرف می کنند داده شود و قیمت متوسط آن 30000 تومان است

  • .......

 یک فعال فضای مجازی در رشته توییتی درباره اینکه چرا رهبر انقلاب در ماجرای سعید طوسی وارد نشدند ولی در تجاوز به دانش آموزان وارد شدند، نوشت:

  • .......

در شامگاه نیمه رمضان جمعی از شاعران کشور به دیدار رهبر انقلاب اسلامیرفته و در شب شعری با حضور معظم‌له شرکت کردند.

در این دیدار قادر طهماسبی(فرید) از شاعران  معاصر قصیده‌ای در ستایش مولای متقیان علی(ع)، قرائت کرد. متن این اشعار به شرح زیر است.

هیچ کس نشناخت دردا درد پنهان علی(ع)

چون کبوتر ماند در چاه شب، افغان علی

ای غم از درد علی، بویی نیاوردی به دست

گرچه همچون عود عمری سوختی جان علی

ناله ی مجروح دارد ساز غم، امشب مگر

خورده زخم از ناطرازان فرق میزان علی؟

داده بود انگشتری را بر گدای دیگری

داد جان را بر شهادت، لطف حیران علی

از شکاف زخم، جان را داد با شرمندگی

بر فقیری چون شهادت، لطف عریان علی

سر برآورده ست چون خورشید از جیب فلک

ناله ی افتاده در چاه زنخدان علی

کشتزار آخرت را آبیاری کرده است

در بیابان غریبی، چشم گریان علی

چون علی نشناخت خود را در جهان، یک حق شناس

ماند در ابهام، سیمای درخشان علی

از علی کی زودتر ای صبح، سر برداشتی؟

 یک شب از بالین شب تا صبح پایان علی

گرچه ای بغض، آبرویت را علی هرگز نریخت

همچو سنگ آویختی دست از گریبان علی

چاشنی دارد اگر مرگ و حیات از شور عشق

آبرویش مایه دارد از نمکدان علی

از دهانی بر دهانی می رود چون بوی گل

قصّه ی از گوش های خلق پنهان علی

از می تکرارِ نامش، عاشقی سیراب نیست

کز خدا جوشیده نام حال گردان علی

در میان آید اگر پای عدالت می نهد

 داغ بر دست برادر، خشم سوزان علی

پرچم فتحی درخشان بود در روز نبرد

چون درفش صبح صادق، گَرد جولان علی

کودک باهوشِ عقل و علم بازیگوش را

 با هزاران خون دل، پرورده دامان علی

کودکستان شهادت، دوره ی آمادگی ست

 تا که روزی راه یابی در دبستان علی

در کویر خاک، باغ لاله پوش کربلا

 هست چشم انداز سبزی از گلستان علی

از تب حسرت، زلیخای شهادت، بارها

پیرهن ها چاک زد در یوسفستان علی

در میان تنگدستی ها، شهادت مرده بود

گر نبود او را دمادم روزی از خوان علی

کعبه از شوق لقای او گریبان چاک زد

هست یعنی کعبه هم از سینه چاکان علی

نقش آن چاک گریبان، ماند در بیت عتیق

تا نشانی باشد از زخم نمایان علی

ای شهادت یازده تنگ شکر بردی بس است

رو که تنگ آخرین ما راست از خوان علی

  • .......

مجله فارس پلاس؛ حمیدرضا تاجی: امتحانات پایان سال دانش آموزان کشورمان چند سالی است با ماه مبارک رمضان مصادف شده است. پیش از این 30 سال پیش بود که امتحانات خرداد در ماه رمضان برگزار می شد.

در سال 1366 دانش آموزان آن زمان یک هفته از امتحاناتشان را با زبان روزه برگزار کردند. اما سال 1364 وضعیتی مانند امسال داشت و اکثر امتحانات خردادماه با ماه مهمانی خدا متقارن شده بود.
حالا اکثر دانش آموزانی که سال 1364 با زبان روزه برگه های امتحانی خود را پر می کردند، پدر و مادرهایی هستند که فرزندانشان امسال وضعیت آن زمان آن‌ها را تجربه خواهند کرد.

* مدل مطالعه

فاصله 16 ساعتی اذان صبح(سحر) تا اذان مغرب(افطار) در کشورمان تکنیک‌هایی را می ‌طلبد تا دانش آموزان بتوانند به راحتی از پس این دو امتحان بر بیایند.
از آن جایی که نحوه مطالعه و امتحان دادن با زبان روزه به دغدغه دانش آموزان و اولیایشان تبدیل شده به سراغ یکی از کارشناسان آموزشی باسابقه رفتیم و از او در این باره راهنمایی خواستیم.
مجید قدرتی پور که در این سال‌ها مشاور بسیاری از دانش آموزان تهرانی بوده، معتقد است که نمی توان نسخه کلی و واحدی را برای مطالعه  همه دانش آموزان در ماه مبارک رمضان تجویز کرد و بسته به شرایط بیولوژیک هر دانش آموز می تواند نحوه مطالعه در این ماه عزیز متفاوت باشد.
او می گوید اگر دانش آموزی توانایی مطالعه در شب را دارد، پس از زمان افطار تا  اذان صبح(سحر) بهترین زمان برای مطالعه او می تواند باشد، به شرط این که در وعده افطار از خوردن غذاهای سنگین و چرب مانند کله پاچه و یا فست فود و ... خودداری کند.

این کارشناس آموزشی مدل دیگر مطالعه در ماه رمضان را این گونه تشریح می‌کند که دانش آموز پس از خوردن سحری مطالعه‌اش را آغاز کند و تا ظهر ادامه بدهد، ظهر با توجه به خستگی ناشی از روزه‌داری می‌تواند تا 2 الی 3 ساعت پیش از زمان افطار استراحت کند و 2 سه ساعت پایان روزه داری را نیز دوباره به مرور دروسش اختصاص دهد.

 

* تکنیک مطالعه

یکی دیگر از کارشناسان آموزشی درباره تکنیک‌های مطالعه در این ماه می‌گوید: برخی دانش‌آموزان عادت دارند که موقع درس خواندن راه بروند یا بلند بلند دروس را با خودشان تکرار کنند. این سبک مطالعه به ویژه در وضعیت روزه‌داری که انرژی فرد را دو برابر می‌گیرد اشتباه است و او را گرسنه و تشنه می‌کند، در این موقعیت مطالعه کردن با چشم در حالت نشسته توصیه می شود.

 

وی همچنین معقد است: کلاس فوق العاده، کلاس‌های غیردرسی، پارک رفتن، مهمانی رفتن و ... همه نیاز به رفت و آمد در هوای گرم خردادماهی دارد که انرژی را می‌گیرد و فرد را تشنه و گرسنه می‌کند. بهتر است این برنامه ها را موقتا تا پایان ماه مبارک و امتحانات تعطیل کرد.

* تغذیه
نکته دیگری که باید درباره امتحان دادن در ماه رمضان به آن توجه کرد، بحث تغذیه است. کارشناسان این علم به دانش آموزان توصیه می‌کنند که در وعده‌های خود حتما از مواد پروتئینی مانند گوشت استفاده کنند.

وعده‌ای که می خواهند پس از آن دانش‌آموزان مطالعه را آغاز کنند به هیچ وجه نباید سنگین و پرحجم باشد.

 

حدالمقدور از قندهای غیرطبیعی (نوشابه، زولبیا و بامیه و ...) پرهیز کنند و به جای آن از کشمش، خرما و مویز استفاده کنند.
مغزهای خوراکی(گردو، پسته، بادام و ...) در این زمان می‌تواند بسیار مفید باشد.
همچنین خودداری از چای و هندوانه در وعده سحر که ادرار آور هستند و جایگزین کردن تخمه شربتی و شربت خاک شیر و آبلیمو می‌تواند در کاهش تشنگی در زمان امتحانات کمک کند.

نکته پایانی آن که هرچند امتحان دادن و مطالعه با زبان روزه در خردادماه سختی‌های خودش را دارد اما موفقیتی که با این وضعیت بدست بیاید شیرین‌تر خواهد بود.

 

  • .......
نگاهی به رویدادهایی که در 6 سال گذشته درباره پرونده هسته‌ای ایران رخ داد، می‌تواند نشان دهد که چگونه مذاکرات هسته‌ای در این مدت به جلو رفت تا به تجربه ای تاریخی برای ملت ایران تبدیل شود.
نگاهی به رویدادهایی که در 6 سال گذشته درباره پرونده هسته‌ای ایران رخ داد، می‌تواند نشان دهد که چگونه مذاکرات هسته‌ای در این مدت به جلو رفت تا به تجربه ای تاریخی برای ملت ایران تبدیل شود.

گروه سیاسی_رجانیوز: «البتّه بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید، لکن تجربه‌ای است و پشتوانه‌ی تجربی ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد» این بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در آستانه مذاکرات هسته ای بود. موضعی که این روزها بیش از هر زمان صحت و روشن بینی رهبر انقلاب را آشکار می سازد.

 

به گزارش رجانیوز نگاهی به رویدادهایی که در 6 سال گذشته درباره پرونده هسته‌ای ایران رخ داد، می‌تواند نشان دهد که چگونه مذاکرات هسته‌ای در این مدت به جلو رفت تا به تجربه ای تاریخی برای ملت ایران تبدیل شود. 

 

17 خرداد 92: 

روحانی در سومین مناظره ریاست جمهوری: من گفته‌ام خیلی خوب است که سانتریفیوژها بچرخد اما به شرط اینکه صنعت،‌اقتصاد و زندگی مردم هم بچرخد.

 

 

 

 

 

 

 

 

علی اکبر ولایتی: جناب آقای جلیلی، بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست که شما بروید آنجا بگویید منطق ما قوی بود و آنها هم محکوم شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جلیلی: اگر اطلاعات دیگرتان مثل این اخبار سومی باشد که واویلاست، چون کاملا غلط هست

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

محسن رضایی: پرونده هسته ای را باید خاتمه بدهیم و  جلوی گذشت زمان را که غربی ها دنبال آن هستند خواهیم گرفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قالیباف: در سیاست خارجی ما کارنامه قابل قبولی در حوزه دیپلماسی که تحقق برنامه ما است نداریم و نداشتیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 خرداد 92: روحانی با ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ معادل ۵۰٫۷۱٪ آراء رئیس جمهور شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27 خرداد 92: اولین نشست خبری رئیس جمهور منتخب: دوره تعلیق غنی‌سازی گذشته است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهریور 92: وزارت خارجه مسئولیت پرونده هسته‌ای را برعهده گرفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 شهریور 92:

 رهبر انقلاب: . بنده معتقد به همان چیزی هستم که سالها پیش اسم‌گذاری شد «نرمش قهرمانانه»؛ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 مهر 92:

گفت و گوی تلفنی  روحانی با اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل/ روحانی:  در گفت‌و‌گوی تلفنی [ماه سپتامبر] که داشتیم،‌وی را فردی بسیار مؤدب و باهوش یافتیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 مهر 92:  

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکایی:فریب و نیرنگ بخشی از DNA ایرانیان است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 آبان 92 :

اظهارات مهم رهبر انقلاب در دیدار با دانش‌آموزان:

البتّه بنده همچنان که گفتم خوشبین نیستم؛ من فکر نمیکنم [از] این مذاکرات آن نتیجه‌ای را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید،لکن تجربه‌ای است و پشتوانه‌ی تجربی ملّت ایران را افزایش خواهد داد و تقویت خواهد کرد؛ ایرادی ندارد

 

 

 

 

 

 

 

 

3 آذر92:

انعقاد توافق موقت ژنو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26 آذر 92:

ظریف قهرمان قهرمانان دیپلماسی ایران نام گرفت!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 دی ماه 1392 :

حسن روحانی: «می دانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم قدرتهای بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران. توافق ژنو یعنی شکستن سد تحریم که بر ملت عزیز و صلح دوست ایران تحمیل شده بود.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واکنش قالیباف به توافق ژنو:

 خداوند را شاکرم که توفیق این پیروزی نصیب ملت ایران شد تا به قدرت های بزرگ و یکجانبه نگر این را بفهماند که با ظلم و زور نمی توان کاری را از پیش برد. 

 

 

 

 

 

 

 پاسخ رهبر انقلاب به پیام رئیس جمهور درباره توافق ژنو: 

دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید، در خور تقدیر و تشکر از هیأت مذاکرات هسته‌‌ای و دیگر دست‌اندر‌کاران است ./ روزنامه شرق:  فروپاشی سازمان تحریم آغاز شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واکنش علی لاریجانی به توافق ژنو:

از زحمات وزارت امور خارجه به خصوص  آقای ظریف که باعث کسب موفقیت در موضوع هسته ای شده است، تشکر می کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

واکنش علاء الدین بروجردی به توافق ژنو:

بروجردی تثبیت حق غنی سازی را تبریک گفت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هاشمی رفسنجانی:

 به رغم آن که فشارهای داخلی را شاهد بودیم که هر روز گوشه کنایه می زدند و تیم هسته ای را متهم می کردند اما تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان کار بسیار دشواری انجام دادند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حدادعادل: توافقات گام اول مثبت بوده است

 تصور می‌کنم این نتایجی که در مذاکرات هسته‌ای به دست آمده است در گام اول مثبت بوده است و این گام اول را نباید نفی کرد و برای برداشتن گام‌های بعدی با حفظ حقوق ملت باید اقدام کرد.

 

 

 

 

 

 

 

پیام صالحی به مناسبت توافق هسته‌ای

این دستاورد چشمگیر را به فرد فرد ایرانیان تبریک می‌گویم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 آذر92: 

آمریکا 4 شرکت خارجی و 5 نهاد ایرانی را به بهانه حمایت از برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 فروردین 93:

رهبر انقلاب در دیدار با مدیران سازمان انرژی اتمی: مسئولان باید درمورد دستاوردهای هسته ای تعصب داشته باشند/اگر برخی تصور میکنند هزینه دستاوردهای هسته ای،تحریمها و فشارها بوده،باید گفت: قبل از بهانه هسته ای نیز، تحریم و فشار وجود داشته.

 

 

 

 

 

 

11 تا 23 تیر ماه 1393: 

تمدید 7 ماهه توافق ژنو- حضور حسین فریدوندستیار ویژه رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 تیر 93:

  جریمه‌ی ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس به‌اتهام مراودات بانکی با ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25 دی ماه 1393:

پیاده روی ظریف و کری در کنار رودخانه ژنو در این گفتگوها به مدت 10 دقیقه تبدیل به یکی از جنجال‌برانگیزترین اخبار مذاکرات شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 اسفند 1393:

مذاکرات 4 روزه در ژنو سوئیس با حضور علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 فرودین 1394:

انعقاد توافق لوزان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13 فروردین 1394: 

حسن روحانی، رئیس جمهوری پس از صدور بیانیه تفاهم هسته‌ای سوئیس در صفحه توئیتر خود نوشت: «اکنون پای تلفن هستم و از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و همه مذاکره‌کنندگانمان به خاطر تلاش‌های خستگی ناپذیرشان تشکر کردم».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 فروردین 1394:

حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی: تأسیسات فردو با 1000 سانتریفیوژ فعال می‌ماند،رئآکتور اراک با فناوری مدرن‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و همه تحریم‌ها از روز اول اجرای توافق لغو می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 فروردین 1394:

"محمدجواد ظریف" در برنامه نگاه یک: بیانیه لوزان الزام آور نیست، 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16 فروردین 1394:

حسن روحانی: مردم ایران و کشورهای دوست از این توافق به دست آمده خوشحال¬اند و رقبای کم فکر و دشمنان جمهوری اسلامی ایران از نتایج حاصل شده ناخرسند هستند، همواره قرار ما لغو همه تحریم¬های اقتصادی، مالی و بانکی بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

16 فروردین 94 :

سرلشکر فیروزآبادی موفقیت تیم هسته‌ای در مذاکرات لوزان را به رهبر انقلاب تبریک گفت

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

17 فروردین 94 

لاریجانی: خوشبختانه لوزان «دورنمای خوبی» را نشان می دهد/ مردم خوشحال هستند

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

18 فروردین 94

سردار جعفری: تیم مذاکره کننده تا به امروز توانسته از حقوق ملت به شایستگی دفاع و «روی خطوط قرمز ایستادگی» کند

 

 

 

 

 

 

 

 

رهبر انقلاب 20 فروردین 94:  «اینکه حالا تبریک میگویند، به بنده تبریک میگویند، به دیگران تبریک میگویند، بی‌معنی است، چه تبریکی؟ آنچه تا کنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکره‌ی منتهی به توافق را تضمین میکند، نه محتوای توافق را تضمین میکند؛ هیچ کدام را؛ حتّی تضمین نمیکند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی بشود.»

 
 
 

19 فروردین 94:

اتحادیه اروپا تحریم¬های خود علیه بانک تجارت و ۳۲ شرکت کشتیرانی ایرانی را بازگرداند.

 

 

 

24 تیر 94:

انعقاد توافق هسته ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29 تیر ماه 1394: 

تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت درباره پرونده هسته‌ای ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شهریور 94

جلیلی در کمیسیون ویژه برررسی برجام:محرومیت ایران از صد حق هسته ایظریف در کمیسیون ویژه برجام: تمام تحریم ها لغو می شود و نه تعلیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 مهر 1394:

برنامه جامع اقدام مشترک در مجلس شورای اسلامی با دخالت مستقیم علی لاریجانی در 20 دقیقه تصویب شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26 مهر ماه 1394:

روز پذیرش برجام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27 مهر 94: 

یک روز پس از اجرای برجام؛ امریکا 11 ایرانی را تحریم کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 مهر 94:

از سردیس ظریف در حاشیه همایش روز ملی صادرات با حضور مسئولان کشور رونمایی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

29 مهر 94:

نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره الزامات اجرای برجام:  محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 آذر 1394:

اعلام نظر آژانش بین المللی انرژی اتمی درباره پی ام دی/ آژانس ایران را محکوم کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

28 آذر 94:

اوباما محدودیت ویزایی ورود ایرانیان به آمریکا را امضا کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 دی 94

کمال وندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی: کار ما تمام شد/ قلب راکتور اراک را خارج کردیم/ حفره ها با سیمان پر می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27 دی 1394:

روز اجرای برجام.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19 بهمن 94:

تقدیر روحانی از برجام آفرینان/  ۷۵۰ سکه طلا؛ هدیه روحانی به تیم‌ هسته‌ای

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 فروردین 1395:

رهبر انقلاب در جمع زائران حرم رضوی: کسانی که امید میبندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ی توافقی برسیم ... این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.

 

 

 

 

 

 

 

 

28 فروردین 1395

رئیس کل بانک مرکزی در شورای روابط خارجی آمریکا: تقریبا هیچ چیزی اتفاق نیافتاده است!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 بهمن 95

قالیباف: از تلاش شبانه روزی تیم مذاکره کننده که انصافا هر چه در توان داشتند به کار بردند تا «نتیجه مطلوبی» بدست بیاید تشکر می کنم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25 خرداد 1395:

رهبر انقلاب   رهبر انقلاب: در برجام طرف مقابل وظیفه‌اش رفع تحریم‌ها بوده که برطرف نکرده/ مسئله‌ی بانک‌ها حل نشده/ مسئله‌ی بیمه‌ی نفتکش‌ها در سطح محدودی انجام می‌شود/ پول‌های نفت و پول‌هایی که در دیگر کشورها داریم به ما داده نمی‌شود/ آمریکایی‌ها بخش مهمی از تعهداتشان را انجام ندادند اما ما پیش‌پرداخت‌ها را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی ۲۰ درصد و فردو و اراک را تعطیل کردیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 21 تیر1395

سفیر کره جنوبی در ایران: هنوز پول سفارت کره را قاچاق به ایران می‌آوریم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 مهر 1395 :

ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا: بانک‌های بین‌المللی از بازگشت به ایران هراس دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 17 مهر1395

دکتر طیب نیا: انتقاد از کند بودن روند انجام تعهدات غرب در موضوع همکاری‌های بانکی

 

 

 9 آبان 1395

اولین گزارش مجلس شورای اسلامی از اجرای برجام : نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی همچنان با مشکلات و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های گذشته روبه‌روست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 آبان 1395

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس: حساب بانکی سفارت ایران در لندن هنوز بسته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18 آبان 95:

پیروز ترامپ بر کلینتون و انتخاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 آذر 95 : تصویب تحریم‌‌ جدید هسته‌ای آیسا با 100 درصد آراء در مجلس سنای آمریکا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 29 دی 95

 وانگ یان گئو رئیس اتاق بازرگانی بین المللی چین: «برقراری ارتباط بانکی ایران منحصراً با یکی دو بانک دنیا است و ما هنوز منتظر خبر خوش لغو تحریم بانکی هستیم».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 9 بهمن 95:

ترامپ با صدور دستور اجرایی ورود ایرانیان به آمریکا را ممنوع کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 22 اسفند 1395

اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی ایران و چین: هیچ ال‌سی بعد از برجام برای صادرات بازگشایی نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 8 فروردین 96:

عضو اتاق بازرگانی آلمان: برخی از تحریم های دولت آمریکا که همچنان پابرجا باقی مانده است، هیچ بانک بزرگی مایل به مشارکت در پروژه ها و تجارت با ایران نیست.

 

 

 

 

 

 2 اردیبهشت 96

زنگنه: «مشکلات بانکی پس از برجام همچنان باقی است».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 مرداد 96:

سنای آمریکا با رای 98 درصدی مادر تحریم‌ها را به تصویب رساند.

 

 

 

30 شهریور 96:

در دومین نشست وزرای خارجه ایران و 5+1/ فدریکا موگرینی: هیچ نقضی وجود ندارد، توافق در حال اجرا است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21 مهر 96:

ترامپ در سخنرانی 18 دقیقه‌ای خود عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کرد.

 

 

 

 

 

 

5 آبان 96:

تصویب جدید‌ترین تحریم‌های ایران با نام «موشک بالستیک ایران و اجرای تحریم‌های بین‌المللی » .

 

 

 

 

 

 

 

13 آذر 96:

رای مثبت دیوان عالی آمریکا به اجرایی شدن فرمان ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا/ ورود ایرانیان به آمریکا به شکل رسمی ممنوع شد.

 

 

 

 

 

 

 

22 دی 96: 

هم زمان با تمدید توقف موقت تحریم‌ها، 14 شخصیت حقیقی و حقوقی ایران به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند/ رئیس قوه قضائیه در لیست تحریم‌ها قرار گرفت/ شرایط 4 گانه ترامپ برای باقی ماندن در برجام

 

 

 

2 بهمن 96:

توافق انگلیس با امریکا برای تشکیل کارگروه اصلاح برجام/ تیلرسون: گروه‌های کاری اروپا و آمریکا برای رفع نواقص برجام شروع به کار کرده‌اند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18 اردیبهشت 97:

خروج آمریکا از برجام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • .......


به گزارش مشرق، محمود خدادوست با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(ص) که فرمودند «روزه بگیرید تا تندرست بمانید»، ابعاد تندرستی در این حدیث را فراتر از بعد جسمانی و روانی دانست و گفت: به قول حکیم پارسی‌نویس، سید اسماعیل جرجانی، هم نفس بر بدن اثر می‌گذارد و هم بدن بر نفس، ولی به دلیل تسلط نفس بر بدن، اثر آن بیشتر بوده و چه بسا که با روزه گرفتن بیشتر به تندرستی روحانی رسیده و به سلامت جسمانی خود کمک کنیم.


وی با تاکید بر پیام اصلی طب ایرانی و اساس آن که حفظ و ارتقای تندرستی و اصلاح سبک زندگی است، افزود: با رعایت توصیه‌های طب ایرانی در ارتباط با ماه مبارک رمضان، سختی‌های ظاهری روزه‌داری کاهش یافته و روزه به واقع، سبب ارتقای تندرستی می‌شود و چه بسا در افرادی که پس از اصلاح مزاج معده روزه می‌گیرند، برخی مشکلات گوارشی نیز بهبود می‌یابد.

هرگز با آب یخ و نوشیدنی‌های سرد افطار نکنید

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر با فصول گرم و روزهای طولانی سال که بدن مدت زمان زیادی گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کند، تاکید کرد: یکی از توصیه‌های بسیار مهم این است که روزه‌داران تحت هیچ شرایطی، با آب یخ و نوشیدنی‌های سرد افطار نکرده و روزه خود را باز نکنند، چراکه به دلیل بالارفتن حرارت معده در اثر گرسنگی طولانی‌مدت، کارکرد معده برای هضم غذا، دچار اختلال می‌شود.

خدادوست با بیان اینکه در طب ایرانی و طبق آنچه قدیمی‌ها همواره سعی بر رعایت آن داشته‌اند، توصیه به مصرف یک استکان آب ولرم و خرما یا شیر گرم و خرما برای باز کردن روزه شده است، گفت: نوشیدنی ولرم باعث می‌شود حرارت بالای معده فروکش کرده و مصرف خرما نیز به دلیل جذب سریع قند آن، از ایجاد اشتهای کاذب که منجر به پرخوری و روی هم‌خوری در زمان افطار می‌شود، جلوگیری کرده و این امر، به صحت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

وی همچنین، بازکردن روزه با سکنجبین ولرم را برای افرادی که در هنگام افطار بسیار تشنه هستند، توصیه کرد و با اشاره به فاصله کوتاه بین افطار تا سحر و تاکید بر توجه به توصیه کلی در نظر گرفتن حداقل دو ساعت فاصله زمانی میان زمان مصرف غذا تا هنگام خواب، افزود: باید از مصرف چند نوع غذا با هم در وعده افطار پرهیز کرد و در فاصله بعد از افطار تا هنگام خواب که حداکثر یک تا دو ساعت است، مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند یک لیوان از مخلوط عرق کاسنی و شاه‌تره، به میزان مساوی از هر کدام، برای کاهش تشنگی‌های طول روز، توصیه می‌شود.

راهکار کاهش تشنگی و پیشگیری از پرخوری در ماه مبارک رمضان

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین یادآور شد: در طب ایرانی برای رفع تشنگی زیاد و پرهیز از پرخوری در ماه مبارک رمضان، مصرف یک لیوان فالوده خیار با سکنجبین که از خیار رنده شده و حل شده در سکنجبین به دست می‌آید و یا هندوانه با سکنجبین توصیه شده که به اصلاح کبد نیز کمک می‌کند.

وی با توصیه به استفاده از سبزی خوردن در وعده افطار برای جلوگیری از بروز یبوست و پرهیز از مصرف برخی غذاهای سنگین مرسوم در این وعده، تاکید کرد: در فصول گرم سال، هضم معده و عملکرد دستگاه گوارش ضعیف است و سنت مصرف حلیم، آش رشته و شله‌زرد در وعده افطار، مربوط به زمان تقارن ماه مبارک رمضان با فصول سرد سال است که دستگاه گوارش عملکرد بهتری داشته و هضم در معده با قدرت بیشتری انجام می‌شود.

افطار، سبک و سحری باید کامل میل شود

مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت خواب شبانه در ماه رمضان که هضم وعده افطار را آسان کرده و به باز شدن اشتها برای خوردن سحری کمک می‌کند، گفت: سحری باید کامل میل شود تا بدن بتواند ۱۵ تا ۱۶ ساعت گرسنگی در طول روز را تحمل کرده و قوای کافی نیز داشته باشد.

وی علت بی‌اشتهایی افراد برای خوردن سحری را پرخوری و روی هم‌خوری شبانه یا نخوابیدن در شب دانست و افزود: توصیه می‌شود افطاری، سبک و در حد مصرف نان و پنیر و سبزی یا گردو و یا غذاهای سبک باشد تا اشتهای فرد برای خوردن سحری در اثر پرخوری و روی هم‌خوری در وعده افطار، از بین نرود.

خدادوست با توصیه به زودتر بیدار شدن برای خوردن سحری در کسانی که اشتهای کافی برای این وعده ندارند، تاکید کرد: توصیه می‌شود روزه‌داران، بلافاصله بعد از خوردن سحری و تا حدود دو ساعت بعد از آن که غذا از معده عبور می کند، نخوابیده و از این فرصت برای انجام فعالیت‌های عبادی و دانشی خود بهره ببرند.

وی در خصوص خواب روز در ماه رمضان نیز گفت: از آنجایی که روز طولانی است و در طول آن روزه هستیم، خواب در طول روز، به شرط آنکه نزدیک غروب آفتاب نباشد، برای تجدید قوا و کاهش تشنگی و خشکی بدن با بازگرداندن مقداری رطوبت به آن، توصیه می‌شود.

  • .......

تصویری از خواهر اسماعیل هنیه در حال حمل لاستیک برای سوزاندن در نوار غزه در روز نکبت، فلسطینی ها برای در امان ماندن از تک تیر اندازهای رژیم صهیونیستی با سوزاندن لاستیک دید آنها را دچار مشکل می‌کنند.

  • .......

 25 اردیبهشت مصادف با سالروز لغو امتیاز تنباکو به‌واسطه فشار ناشی از فتوای میرزای  شیرازی مرجع وقت شیعیان جهان است.

دولت انگلیس در پی  سفر سوم ناصرالدین شاه  به اروپا در سال 1269 هجری شمسی که به‌تشویق وزیر مختار انگلیس در ایران، سر هنری درومند ولف انجام گرفته بود، فرصت مناسب را برای کسب امتیاز انحصار توتون و تنباکو به دست آورد و ماژور جرالد تالبوت از نزدیکان و مشاوران لرد سالیسبوری (نخست‌وزیر و وزیر خارجه انگلیس) را مأمور کرد تا زمینه انعقاد قرارداد انحصاری توتون و تنباکو با ایران را آماده کند.

 ناصرالدین شاه که برای تأمین هزینه سفرهای خود به اروپا با مشکلات مالی مواجه بود، پس از مراجعت از سفر اروپا به ایران قراردادی را با طرف انگلیسی  به امضا رساند که  براساس آن امتیاز تجارت توتون و تنباکو به‌مدت 50سال به ماژور جرالد تالبوت اعطا شد. مطابق با این قرارداد، شرکت رژی متعهد شده بود که به‌ازای انحصار خرید و فروش توتون و تنباکوی ایران به‌مدت پنجاه سال، سالانه مبلغ 15هزار لیره انگلیس به‌همراه یک‌چهارم سود خالص خود را به شاه بپردازد.

در سال 1269، روزنامه فارسی‌زبان اختر که در عثمانی (ترکیه کنونی) منتشر می‌شد، طی مصاحبه‌ای با تالبوت، تفاوت فاحش امتیاز دخانیات ایران را با امتیازی که کمپانی رژی از عثمانی گرفته بود، یادآور شد و با انتقادات گسترده از دولت، تبعات و پیامدهای قرارداد را برای مردم روشن ساخت. با توجه به این مطلب که توتون و تنباکو از مهمترین اقلام تجاری و صادراتی ایران بود و حدود 200هزار تن به کشت و خرید و فروش آن اشتغال داشتند، روز  15 اسفند سال 1269 تاجران توتون و تنباکو در حرم شاه عبدالعظیم بست نشستند و طی دادخواستی اعلام کردند به هیچ عنوان با شرکت رژی کنار نخواهند آمد.

نخستین اعتراض‌ها به‌رهبری روحانیت، توسط آیت‌الله سید علی‌اکبر فال‌اسیری داماد میرزای شیرازی و از علمای برجسته شیراز آغاز شد. علی‌رغم تمام خشونت‌های حکام، مقاومت مردمی ادامه یافت و قیام مردم شیراز به تبریز، مشهد، اصفهان، تهران و دیگر نقاط ایران گسترش یافت.

برخی علمای تأثیرگذار در به‌نتیجه‌رسیدن حکم تحریم تنباکو

در تبریز، مردم به‌رهبری آیت‌الله حاج میرزا جواد آقامجتهد تبریزی به مقابله با قرارداد برخاستند و ضمن کندن و پاره نمودن اعلامیه‌های کمپانی از روی دیوار، از پذیرفتن خارجیان نیز خودداری کردند. علمای اصفهان برای اولین بار در منطقه خود استعمال دخانیات و تنباکو را تحریم و کارکنان رژی را نجس اعلام کردند، بدین ترتیب تولیدکنندگان تنباکو، محصول خود را یا به‌آتش کشیدند یا بین فقرا تقسیم کردند و از معامله با کمپانی رژی خودداری ورزیدند.

در این ایام سید جمال‌الدین اسدآبادی نیز که به‌دعوت ناصرالدین‌شاه در تهران به‌سر می‌برد، به مخالفت علنی با امتیاز پرداخت و در پی صدور اعلامیه‌ای بر در مساجد، کاروانسراها و سفارتخانه‌ها با این مضمون که «به‌چه‌حقی خرید و فروش تنباکویی که خریدار و مصرف‌کننده آن ایرانی است به بیگانه واگذار شده است»، از ایران اخراج شد.

 آیت الله سید محمدحسن شیرازی معروف به میرزای شیرازی از همان ابتدا به‌واسطه نامه‌هایی که از علمای ایران دریافت می‌کرد و از طریق اخباری که آیت‌الله سید علی اکبر فال‌اسیری و آقامنیرالدین بروجردی اصفهانی به وی می‌رساندند، از این امتیاز مطلع شده بود، از این رو میرزا رضا، هم‌زمان با شروع ناآرامی در تبریز در 17 تیرماه 1270 هجری شمسی با ارسال تلگراف مفصلی به شاه، ضمن اشاره به مفاسد اجازه مداخله خارجی‌ها در ایران به اعطای امتیازات نیز توجه نمود و همه آن‌ها را منافی صریح قرآن، نوامیس الهیه و استقلال ایران خواند. شاه به تلگراف میرزا پاسخ نداد و برای توجیه اقدامات دولت و ذکر دلایل اعطای امتیاز و مشکلات ناشی از لغو آن، میرزا محمود خان مشیرالوزاره کارپرداز ایران در بغداد را نزد میرزای شیرازی در سامرا فرستاد.

در نهایت با مخالفت شاه با ملغی کردن امتیاز تنباکو، میرزا رضای شیرازی در فتوایی تاریخی، استعمال توتون و تنباکو را  در حکم محاربه با امام زمان علیه‌السلام اعلام کرد. "بسم‌الله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان صلوات الله علیه است.

حکم تحریم توتون و تنباکو که منتسب به میرزای شیرازی است

بلافاصله پس از صدور فتوا، مأموران حکومت موظف شدند که از انتشار این حکم و آگاهی مردم نسبت به آن ممانعت به‌عمل آورند اما این اقدام حکومت نیز فایده‌ای نداشت و مردم از همه اصناف حتی اقلیت‌های مذهبی مبارزه سیاسی علیه این قرارداد را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان‌ها را شکسته و توتون و تنباکو را به‌آتش کشیدند. حرم‌سرای شاه نیز از استعمال دخانیات پرهیز کردند. انیس‌الدوله، سوگلی ناصرالدین‌شاه دستور جمع‌آوری قلیان‌ها را صادر کرد.

سرانجام ناصرالدین شاه در 16 دی 1270 در دستخطی به امین‌السلطان لغو کامل امتیاز را اعلام کرد تا وی به آگاهی علما و مردم برساند. ولی مخالفان آرام نگرفتند و عزل امین‌السلطان که از نظر آنان حامی امتیاز بود و لغو تمام قراردادهایی را که با خارجیان منعقد شده بود خواستار شدند، بدین ترتیب درنتیجه لغو امتیاز تنباکو، حکم تحریم تنباکو نیز پس از 55 روز از سوی علما لغو شد.

بی‌تردید نهضت تنباکو پیامدهای مهمی نظیر استبدادگریزی، مقابله با استیلای بیگانه، همگانی بودن نهضت و اتحاد گروه‌ها و اصناف مختلف را در پی داشت. در واقع جنبش تنباکو اولین مقاومت همگانی مردم ایران در برابر بیگانگان و استبداد شاهی بود که نقش بسزایی در پیروزی جنبش‌های مردمی بعدی به‌ویژه نهضت مشروطه  داشت.

منبع: تسنیم
  • .......

امیرالمؤمنین چه کسی را حصر کرد؟      

 تا ریخ سیاسی اسلام گویای وقایع و حوادث پندپذیر و آموزنده برای بشریت می‌باشد. از جمله این‌ها می‌توان به برخورد امام علی (ع) با مخالفان و معاندان اشاره نمود. در دوران حکومت کوتاه امیر مؤمنان علیه‌السلام به دلیل مخالفت گروه‌های گوناگون با آن حضرت، زمینه نمایش سیره عملی رهبران الهی در برخورد با مخالفان بیش از زمان دیگر امامان علیهم‌السلام پدید آمد. لذا بررسی این دوره از تاریخ در ترسیم اصل فوق، اهمیت بسزایی دارد. زمانی که امیر مومنان علی (ع) در سال 35 هجری قمری حکومت را به دست گرفت عده ای به مخالفت و معاندت با حضرت برخاستند.[1] در همان دوران بود که مقابله با امیرالمؤمنین علی (ع) و حکومت او چهره ای نظامی و جنگ طلبانه به خود گرفت.

 
حضرت علی (ع) در دوران حکومت خود با سه گروه سرکش روبه‌رو شد که خواسته‌ی آن‌ها تکرار وضع زمان حکومت خلیفه سوم بود: بذل و بخشش‌های بی‌جهت، اسراف کاری، تثبیت حکومت افراد نالایقی چون معاویه و تحکیم فرمانروایی استانداران حکومت پیشین. در این میان ناکثین یا گروه پیمان‌شکن؛ با رهبری طلحه و زبیر که در سایه احترام عایشه، همسر پیامبر اکرم (ص)، و کمک‌های بی‌دریغ بنی امیه که در حکومت امام علی (ع) دستشان از همه جا کوتاه شده بود، سپاه بزرگی برای تصرف کوفه و بصره ترتیب دادند، خود را به بصره رساندند و آن را تصرف کردند. از طرفی قاسطین یا گروه ستمگر؛ که رئیس این گروه معاویه بود با فریب و نیرنگ، حدود دو سال و بلکه تا پایان عمر امام علی (ع)، فکر آن حضرت را به خود مشغول ساختند. در نهایت نیز مارقین یا گروه خارج از دین؛ که اینان همان گروه «خوارج» هستند تا پایان نبرد صفین در رکاب علی (ع) بودند و به نفع آن حضرت شمشیر می‌زدند، ولی فریبکاری معاویه سبب شد بر امام خود شورش کنند و گروه سومی تشکیل دهند که هم بر ضد امام، و هم بر ضد معاویه باشند. علی (ع) با این گروه در منطقه‌ای به نام نهروان[2] رو به رو شد و جمع آن‌ها را متفرق ساخت. اما سرانجام یکی از همین خوارج، او را به شهادت رساند.
 
امام علی (ع) در برخورد با مخالفان خویش سه راهبرد اساسی داشت: گفت‌وگو؛ مدارا؛ برخورد قاطع.[3] تلاش اولیه امیر مؤمنان، پاسخگویی به شبهات مخالفان بود و می‌کوشید راهی برای پایان‌بخشیدن مسالمت‌آمیز به نزاع و دشمنی بیابد. اگر از این راه نتیجه دلخواه به دست نمی‌آمد، با مخالفان خود، تا جایی که به امنیت و وحدت جامعه اسلامی آسیبی نمی‌رسید، مدارا از شدت و اتخاذ اقدامات قهرآمیز پرهیز می‌کرد. سرانجام اگر مخالفان دست به قیام علیه حکومت اسلامس می‌زدند و امنیت شهرها و راه‌ها را به خطر می‌انداختند، نوبت به برخورد قاطعانه می‌رسید. البته امام (ع) در این مرحله نیز هیچ گاه از ارشاد و راهنمایی دشمنان غفلت نمی‌کرد[4].
 
1-    گفت و گو: امام علی (ع) با طلحه و زبیر بارها به گفت‌وگو نشست و برای هدایت آنان از هیچ کوششی دریغ نورزید؛ به گونه‌ای که حتی به آنان پیشنهاد کرد بخشی از دارایی شخصی امام را از آن حضرت بگیرند و از زیاده‌خواهی و تصرف در اموال عمومی درگذرند. اما آنان همچنان برخواسته خود پای می‌فشردند و سهم بیش‌تری را از بیت‌المال می‌خواستند.[5] طلحه و زبیر عدالت امام را تاب نیاوردند و سپاهی عظیم برای مبارزه با آن حضرت آراستند؛ اما امیرمؤمنان همچون گذشته به روشنگری خویش ادامه داد و با فرستادن نامه‌ها و سفیران خود، از آنان خواست که دست از هواهای نفسانی خود بردارند و به عهد و پیمان نخستین خویش باز گردند.[6] در گیر و دار جنگ جمل نیز امام علی (ع) از ارشاد و راهنمایی دشمنان خویش دست نکشید و سرانجام با یادآوری حدیثی از رسول خدا (ص) زبیر را از ادامه جنگ منصرف کرد.[7] امام ‌(ع) در برخورد با معاویه نیز همین شیوه را در پیش گرفت و در چندین نامه، فضایل خویش را برشمرد و معاویه را به تقوای الهی و پرهیز از دنیاطلبی فراخواند و از دنبال کردن چیزی که شایستگی آن را ندارد، بر حذر داشت.[8]
 
2-    مدارا: امام علی (ع) نخست مخالفان سیاسی خود را از راه مذاکره، نصیحت می‌کرد و اگر این شیوه کارگر نمی‌افتاد، راه مدارا و بردباری را پیشه می‌گرفت برخی از یاران امام از وی می‌خواستند تا با کسانی که از بیعت با او روتافته‌اند، بصورت قهرآمیز رفتار کند و دست‌کم آنان را زندانی کند؛[9] اما امام این نظر را نمی‌پسندید و به‌صراحت اعلام می‌داشت که هر کس تا زمانی که به رویارویی علیه حکومت اسلامی برنخیزد، در امان خواهد بود.
 
3-    برخورد قاطع: هنگامی که مذاکره با مخالفان به جایی نرسید و برخورد مسالمت‌آمیز به سوء استفاده آن انجامید، امام علی (ع) دست به شمشیر برد و با همان قاطعیتی که در نبردهای صدر اسلام از خود به نمایش گذاشته بود، به رویارویی با جنگ‌افروزان پرداخت. نمونه‌ای از این قاطعیت و دلیری در پاسخ امیر مؤمنان به معاویه آشکار است: «گفتی که من و یارانم را پاسخی جز شمشیر نیست؛ راستی که خنداندی از پس آن که اشک ریزاندی. کی پسران عبدالمطلب را دیدی که از پیش دشمنان پس روند و از شمشیر ترسانده شوند!... زودا کسی را که می‌جویی تو را جوید، و آن را که دور می‌پنداری به نزد تو راه پوید. من با لشکری از مهاجران و انصار و تابعین آنان که راهشان را به نیکویی پیمودند، به سوی تو می‌آیم؛ لشکری بسیار ـ و آراسته ـ و گرد آن به آسمان برخاسته. جامه‌های مرگ بر تن ایشان، و خوش‌ترین دیدار برای آنان دیدار پروردگارشان. همراهشان فرزندان «بدریان» اند و شمشیرهای «هاشمیان» که می‌دانی در آن نبرد تیغ آن «رزم آوران» با برادر و دایی و جد و خاندان تو چه کرد و [ضرب دست آنان] از ستمکاران دور نیست [و امروزشان با دیروز یکی است]». [10]
 
لازم به ذکر است که مجازات حصر وطرد سیاسی یکی دیگر از راهبردهای اساسی بود که امام علی (ع) در خصوص برخورد با مخالفان خود اتخاذ نمود. بطوری که امام علی (ع) نزد عایشه که در بصره و در خانه عبد الله بن خَلف خُزاعی بود آمدند؛ امام علی (ع) فرموند: «ای حُمَیرا! ازاین حرکت دست برنمی‌داری؟ عایشه گفت: ای پسر ابی طالب! قدرت یافتی، پس نرمی به خرج ده! امام علی (ع) فرمود: به سوی مدینه حرکت کن و به همان خانه‌ات بازگرد که پیامبر خدا (ص) تو را دستور داد که در آن بنشینی.[11]
 
با مقایسه رفتار امیرالمؤمنین در برابر معاویه و مخالفینی چون عایشه، اصحاب جمل و خوارجیان می‌توان بدین پی برد که حضرت امیر (ع)، معاویه و دستگاه سیاسی حاکم بر شام را بعنوان فتنه اسلام قلمداد کرده[12] و در برابر ریشه‌کنی آن هیچگونه مصلحتی را نمی‌پذیرد در حالی که حضرت بعد از جنگ جمل و جنگ خوارج عفو عمومی صادر می‌نمایند بگونه‌ای که عایشه آن چنان تحت تأثیر برخورد کریمانه و بزرگوارانه حضرت علی (ع) قرار گرفت که پس از جنگ می‌گفت: «آرزو داشتم 20 سال قبل از آن حادثه مرده بودم.»[13].
 
امام جواد (ع) در پاسخ به سؤالات یحیی بن اکثم در باب تفاوت رفتار امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: «اما اینکه گفتی امیر مؤمنان (ع) اهل صفین را چه در حال پیشروی و چه در حال فرار می‌کشت و به مجروحان تیر خلاص می‌زد ولی در جنگ جمل هیچ فراری را تعقیب نکرد و هیچ مجروحی را نکشت و هر کس اسلحه خود را بر زمین گذاشت و یا به خانه‌اش رفت، امان داد به این دلیل بود که اهل جمل پیشوایشان کشته شده بود و گروهی نداشتند که به آن‌ها ملحق شوند و همانا به خانه‌هایشان بازگشتند بدون اینکه مخالف و محارب باشند و به اینکه از آنان دست برداشته شود راضی و خشنود بودند، پس حکم این‌ها این است که شمشیر از میانشان برداشته شود و از آزار و اذیتشان خودداری شود چرا که در پی اعوان و انصاری نیستند. ولی اهل صفین به سوی گروهی آماده و رهبری باز می‌گشتند که آن رهبر اسلحه و زره و نیز شمشیر برایشان فراهم می‌کرد، از بخشش‌های خود آن‌ها را سیراب می‌کرد، برایشان قرارگاه و منزلگاه آماده می‌کرد، از بیمارانشان عیادت می‌کرد و... بنابراین حکم آن‌ها یکسان نیست.»[14].
 
تعدد و گوناگونی برخورد امام علی (ع) در خصوص مخالفان حکومت خود اشعار بر ضرورت، اهمیت و جایگاه مصلحت در دستگاه سیاسی شیعه دارد. بطوری که حاکم جامعه اسلامی می‌تواند بر سبیل مصلحت حکم نموده و به جای اجرای مجازات اصلی معاندان و مخالفان، مجازات حصر و عدم دخالت آن‌ها در امور اجتماعی را در نظر بگیرد. آنچه در ماجرای عایشه همسر پیامبر صورت پذیرفت موید همین امر بود.
 
با توجه به آنچه که ذکر شد نگارنده اعتقاد دارد امام علی (ع) در خصوص برخورد مخالفان با تمسک به دو اصل اخلاق مداری[15] و عدم دستگیری مخالفان قبل از اظهار مخالفت[16]، با سیاست گفت و گو و مدارا، سعی در هدایت و زدودن پرده‌های جهل و نادانی آنان داشت بطوری که ایشان با این اقدام تلاش می‌نمودند تا زمینه‌های انحراف آن‌ها و کسانی که به دلیل ناآگاهی و بی خبری تحت تأثیر افکار آن‌ها قرار گرفته‌اند را از بین ببرند از این رو حضرت تا زمانی که مخالفان دست به قیام نزدند با کمال بزرگواری با آنان برخورد کرد. در پایان باید اشاره داشت که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران با تمسک به سیره علوی نیز چنین رفتاری را با مخالفان، معاندان انجام داده است بطوری که علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌توانسته با فتنه گران برخورد قاطع نماید اما به دلیل ناآگاهی، کج اندیشی و غفلت برخی از آنان؛ بر پایه مماشات و مسالمت با آنان برخورد نموده است، که این نوع برخورد اسلامی در جمهوری اسلامی بر گرفته از سیره رفتاری امام علی (ع) در برخورد با مخالفان خود است.*
 
پی نوشت ها:
 
[1]امام علی (ع) در خطبه 3 نهج‌البلاغه این موضوع را برای ما چنین بیان می‌کنند: فلما نهضت بالامر نکثت طائفة و مرقت اخری و قسط آخرون. (نهج البلاغه، خطبه 3)
 [2] نبرد صفین در منطقه‌ای میان عراق و شام بین علی (ع) و همین گروه به سرکردگی معاویه رخ داد که در آن، خون بیش از صد هزار مسلمان ریخته شد. در این نبرد که به جنگ جمل مشهور است، طلحه و زبیر کشته شدند و سپاهشان پراکنده شد و گروهی به اسارت در آمدند که بعداً مورد عفو امام (ع) قرار گرفتند.
[3]اطلاعات بیشتر در: احمدحسین شریفی و حسن یوسفیان، امام علی (ع) و مخالفان.
 http://imamalinet.net
[4]امام علی (ع) در مورد خوارج فرمودند: «الا ان لکم عندی ثلاث خلال ما کنتم معنا; ان نمنعکم مساجد اللهان یذکر فی‌ها اسمه و لانمنعکم فیئا ما کانت ایدیکم معنا و لا نقاتلکم حتی تقاتلوا (ابن اثیر, الکامل فی التاریخ, ج 2, ص 398) آگاه باشید تا با ماهستید (نه بر ما و مخالف مسلحانه) شما را از سه حق ممنوع نخواهم کرد: 1)- شما را از حضور در مسجد برای یاد خدا ممنوع نخواهیم کرد 2- حقوقتان را مادامی که با ما هستید قطع نخواهیم ساخت 3- تا وقتی که دست به سلاح نشدید با شما نخواهیم جنگید. لازم به ذکر است که شهید مطهری (ره) دو ویژگی گفت گو و مدارا را که در متن ذکر شد به نیروی جاذبه علی (ع) تعبیر می‌نماید و ویژگی سوم که عبارت باشد از برخورد قاطع را نیروی دافعه علی (علیه اسلام) می‌نامد. (مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی (علیه اسلام)، ص 50)
 [5] الموفق بن أحمد بن محمد الخوارزمی، المناقب، ص 178.
[6]ابن قتیبه، الامامة والسیاسة، ج 1، ص 70.
[7]بلاذری، انساب الاشراف، ج 3، ص 50 ـ 52.
 [8] ابن ابی‌الحدید، شرح نهج‌البلاغه، ج 16، ص 133.
[9]الدینوری احمد بن داوود، احمد، الاخبار الطوال، ص 143.
[10]نهج البلاغه، نامه 28.
[11]تاریخ الیعقوبی: ج 2 ص 183. در خصوص کیفیت ورود عایشه (همسر پیامبر اکرم (ص)) رک: مروج الذهب، مسعودی، ج 2، ص 377.
[12]. «الا و ان اخوف الفتن عندی علیکم فتنة بنی امیة فانها فتنة عمیاء مظلمة» (3) ولی فتنه و داستان خوارج آنقدر خطر بزرگی نیست، یعنی بزرگ است اما از آن بزرگ‌تر و خطرناک‌تر فتنه بنی امیه است. (نهج‌البلاغه فیض الاسلام، خطبه‌ی 92)
[13]. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، دارالکتب العلمیة، ج 1، ص 264؛ سیدمحسن امین، اعیان الشیعه، دارالتعارف للمطبوعات، ج 4، ص 307.
[14]. وسائل الشیعة، ج 11، ص 56، باب 24 من ابواب جهاد العدو، حدیث 4.
[15]حضرت علی (ع) درعهدنامه خود به مالک اشتر می‌فرمایند: مهربانی، عطوفت و نرم خویی با مردم را در دل خود جای ده [از صمیم قلب آنان را دوست بدار و به ایشان نیکی کن نسبت به ایشان به سان درنده ای مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری. زیرا مردم دو گروه‌اند، دسته ای برادر دینی تو هستند و گروه دیگر در آفرینش همانند تو. اگر گناهی از ایشان سر می زند، عیب‌هایی برایشان عارض می‌شود و خواسته و ناخواسته خطایی انجام می‌دهند، آنان را عفو کن و از خطاهایشان چشم بپوش همان گونه که دوست داری خداوند تو را ببخشد و از گناهانت چشم پوشی کند، (نهج البلاغه/ نامه 53)
[16]امیر المومنین علی (ع) فرمودند: «ای فرزند عباس! آیا به من دستور می‌دهی قبل از نیکی و احسان، به ظلم و گناه اقدام کنم و بر اساس گمان و اتهام قبل از ارتکاب جرم مؤاخذه کنم. (شیخ مفید، الجمل، مکتبة الاعلام الاسلامی، ص 166 ـ 167). برخی فقهای اهل سنت معتقدند: " قول صحیح از نظر ما این است که علی (ع) هیچ گاه مخالفانش را بدون اخطار اولیه نکشت، بعد از شکست آن‌ها را به بردگی نگرفت، اسیران را نکشت، فراریان و مجروحان را تعقیب ننمود و اموال مخالفان را ضبط و توقیف نکرد. " (قاضی ابو یوسف، الخراج، ص 59)

صادق آزادفر: دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه امام صادق

  • .......