مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

۱۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

حسن روحانی در سال جدید از آخرین ورژن خود رونمایی کرد. حذف صریح منتقدان گویا دستور کار جدید حسن روحانی در سال پیش‌روست. چندی پیش و در جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرهایی از درگیری لفظی روحانی با ضرغامی و حسن رحیم‌پور در رسانه‌ها منتشر شد. گویا این انتقادهای صریح به روحانی خیلی به مذاق جناب رییس جمهور خوش نیامده و در اقدامی گازانبری دستور داده‌اند که این دو منتقد را از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی حذف کنند.
حسن روحانی در سال جدید از آخرین ورژن خود رونمایی کرد. حذف صریح منتقدان گویا دستور کار جدید حسن روحانی در سال پیش‌روست. چندی پیش و در جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرهایی از درگیری لفظی روحانی با ضرغامی و حسن رحیم‌پور در رسانه‌ها منتشر شد. گویا این انتقادهای صریح به روحانی خیلی به مذاق جناب رییس جمهور خوش نیامده و در اقدامی گازانبری دستور داده‌اند که این دو منتقد را از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی حذف کنند.
گروه سیاسی-رجانیوز: حسن روحانی در سال جدید از آخرین ورژن خود رونمایی کرد. حذف صریح منتقدان گویا دستور کار جدید حسن روحانی در سال پیش‌روست. چندی پیش و در جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرهایی از درگیری لفظی روحانی با ضرغامی و حسن رحیم‌پور در رسانه‌ها منتشر شد. گویا این انتقادهای صریح به روحانی خیلی به مذاق جناب رییس جمهور خوش نیامده و در اقدامی گازانبری دستور داده‌اند که این دو منتقد را از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی حذف کنند. 
 
به گزارش رجانیوز حسن روحانی را می‌توان پارادوکسیکال‌ترین رییس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی نامید. رییس‌جمهوری که حتی به خودش هم رحم نمی‌کند و تمام سخنان و وعده‌های انتخاباتی‌اش را نیز به راحتی آب خوردن زیر پا می‌گذراد. او که زمانی در انتخابات با صدای بلند اعلام می‌کرد پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان، در این سال‌ها همت را بر شکستن دهان منتقدان گذاشته است. البته این مسیر قدرت‌طلبان در طول تاریخ است.
 
 روحانی وعده‌های بی‌شماری داده بود تا کرسی ریاست را به چنگ بیاورد و بعد از رسیدن به مطلوب، به راحتی خلاف همه‌ی آنها عمل کرد. روحانی همانطور که به تمام وعده‌هایش در زمینه اقتصاد و چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و رفع تحریم‌ها عمل نکرد از همان ابتدا نیز اراده‌ای بر آزادی بیان نداشت. از آنجا که تا می‌توانست فحش و ناسزا روانه‌ی منتقدان می‌کرد و مخالفان سیاست‌هایش را بی‌شناسنامه می‌دانست. این روش رییس جمهوری است که امروز در اقدامی کم سابقه دو نفر از اعضای رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی را که مستقیم از طرف رهبر معظم انقلاب انتخاب می‌شوند از جلسه کنار گذاشته و شرط اجرای جلسه را نبودن آن‌ها عنوان کرده است. 
 
جرم رحیم‌پور ازغدی و ضرغامی برای حذف، مخالفت با سیاست‌های رییس‌جمهور و بیان آن بوده! درحالی که همه ‌می‌دانند وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تایید و تعریف بی‌جا از رییس جمهور نبوده و اصلا جایگاه، جایگاه انتقاد است. اما گویی جناب روحانی گمان می‌کنند که مبرا از انتقاد هستند و هرکه انتقاد کرد بی‌شناسنامه است و باید سریع حذف شود. احتمالا روحانی خود را در جایگاه عصمت قرار داده است.
 
 
اصل ماجرا از چه قرار است؟
 
بعد از توقف چندماهه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی سعید‌رضا عاملی، دبیر جدید این شورا، که به تازگی بر این جایگاه تکیه زده، چندی پیش اعلام کرد که جلسه به زودی برگزار خواهد شد. این درصورتی است که همان زمان دفاتر دونفر از اعضای این شورا اعلام کردندکه آنها به جلسه دعوت نشده‌اند.
 
دفتر رحیم‌پور ازغدی در این‌باره اطلاع داده است: 
«در پیگیری‌ها پاسخ مشخصی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما داده نشد و تنها جواب دادند که دعوت نشدن آقای رحیم‌پور را پیگیری می‌کنیم و نتیجه آن را به شما اطلاع می‌دهیم.»
 
دفتر عزت‌الله ضرغامی نیز اعلام کرده است: 
«علاوه بر عدم دعوت از ضرغامی برای جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی به جلسه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی هم دعوت نشده است.»
 
ریشه این ماجرا باز می‌گردد به چند ماه پیش که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضرغامی از حسن روحانی سوالی را می‌پرسد و روحانی با عصبانیت می‌خواهد که ضرغامی جلسه را ترک کند. 
 
محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان، در یادداشتی در کانالش درباره این ماجرا نوشته بود: 
«آقای ضرغامی در جلسه اخیر شورای‌عالی فضای مجازی خطاب به روحانی گفته این حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیرواقعی و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است. در پاسخ روحانی نیز گفته؛ من نباید به شما جواب بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید. پس از آن، روحانی از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است»
 
در جریان بگومگوی ضرغامی با حسن روحانی درباره سخنان رئیس‌جمهوری درباره فیلترینگ و فضای مجازی شایعه‌ای منتشر شد مبنی‌بر اینکه به توصیه مقام معظم رهبری، ضرغامی از ادامه حضور در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی منع شده است. این شایعه برای اولین بار توسط سایت جماران منتشر شد و بعد از آن رسانه‌های حامی دولت آن را پمپاژ رسانه‌ای کردند.
 
سایت ایرنا نیز آن زمان و در ادامه‌ی شایعه سازی سایت جماران، با انتشار گزارشی مبنی‌بر اختلافات به‌وجودآمده میان رئیس‌جمهور و حسن رحیم‌پورازغدی و عزت‌الله ضرغامی در جلسات سال گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، نوشته بود:
 «رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پورازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند»
 
این شایعه به سرعت توسط دفتر عزت‌الله ضرغامی، تکذیب شد و صحت این تکذیبیه باعث شد سایت منتشرکننده این شایعه یعنی سایت جماران بابت انتشار آن عذرخواهی کند. 
 
این شائبه که آیا حسن روحانی به دنبال حذف منتقدان از شورای عالی انقلاب فرهنگی است یا نه تا امروز ادامه داشت. اما با عدم دعوت رحیم‌پور و ضرغامی به جلسه‌ی شورای امروز این ادعا ثابت شد که روحانی به دنبال حذف صریح منتقدان عملکرد ضعیف خود است.
 
به هرحال حسن روحانی و حامیان رسانه‌ای او باید درباره‌ی این اقدام غیرقانونی و خلاف روشن آزادی بیان توضیح داده و توبیخ بشوند. چراکه ادامه‌ی این دست اقدامات گازانبری توسط روحانی و حمایت رسانه‌ای از آن مسیر را برای بروز دیگر صفات دیکتاتورمآبانه جناب رییس‌جمهور هموار می‌کند!
  • .......

🍃

خاطره ای از همسر علامه طباطبایی از زبان همسر شهید مطهری

.

🔸به عمرم خانمی مثل ایشان ندیدم که اینقدر دغدغه همسرش را داشته باشد. می‌گفت: وقتی علامه در حال مطالعه است چای کمرنگ را به اتاق ایشان می‌برم و به علامه نگاه هم نمی‌کنم. چای را می‌گذارم و می‌آیم بیرون تا مبادا رشته افکارش پاره شود. .

.

🔹روزی مهمان خانم بودم. لباس‌هایشان خیلی مندرس و کهنه شده بود و ایشان نیاز داشت که لباسی برای خودش بدوزد. زمانی که علامه بیرون می‌رفت به ایشان گفت، از درس که بر می‌گردید در راه برای من پارچه بخرید. علامه برای ایشان سه متر پارچه خرید. پارچه را که دیدم به نظرم پارچه خوبی نیامد و اساسا برای لباس مناسب نبود. به خانم گفتم که به نظر من این پارچه مناسب پیراهن نیست و حتما خود خانم هم فهمیدند که این پارچه، برای لباس مناسب نیست. همسر علامه با لبخند و با تأکید خاصی به من گفت که «این را «حاج آقا» خریده‌اند و آنچه را که حاج آقا بخرند حتما خوب است. چرا به درد پیراهن نمی‌خورد؟!»‌‌ همان روز ایشان لباس ساده‌ای از آن پارچه دوختند و و بر تن کردند. این قدر ایشان به علامه با محبت و فداکاری برخورد می‌کردند و به خاطر محبتی که بینشان بود زندگی خوبی داشتند.

. ـ

🔸علامه بعد از فوت همسرشان بسیار متأثر شدند و تا مدت‌ها با صدای بلند گریه می‌کردند. تا چند سال هر وقت به منزل ایشان می‌رفتم، به خاطر دوستی که من با خانم داشتم، من را که می‌دیدند یاد همسرشان می‌افتادند و با صدای بلند گریه می‌کردند. .

.

🔹یادم هست علامه بعد از مرگ همسرشان گاهی که به منزل ما می‌آمدند و چای می‌خوردند می‌گفتند : «هیچ چیز مزه چای زعفرانی خانم را نمی‌دهد . البته این جمله را در زمان حیات خانم هم می‌گفتند.» .

.

▫️همسر علامه طباطبایی سال ۱۳۴۴ به دیار باقی شتافت . فراق این همسر فداکار، علامه را سخت تحت تأثیر قرار داد و درباره او چنین گفت «من برای مرگ همسرم گریه نمی‌کنم. گریه‌ام برای صفا و کدبانوگری و محبت‌های خانم است. در طول مدت زندگی هیچ‌گاه نشد خانم کاری بکند که من حداقل در دلم بگویم کاش این کار را نمی‌کرد، یا کاری را ترک کند که بگویم کاش این عمل را انجام داده بود».


⇱ ڪلیــڪ ڪنید  ⇩⇩⇩

🌸 eitaa.com/joinchat/3093102592Cc9d364a057

  • .......


 کیهان در گفت و شنود امروز خود نوشت:

گفت: حضور یکپارچه مردم ایران و نیروهای مقاومت از افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و… در مناطق سیل‌زده و

 کمک ایثارگرانه آنها به سیل‌زدگان بدجوری اجق وجق‌های کاسه‌لیس را عصبانی کرده و به پرت و پلا گویی انداخته است.


گفتم: یک وقتی با هزینه همین مردم برای خودشان برو بیایی داشتند و حالا که دیگر از رمق افتاده‌اند و کسی محلشان نمی‌گذارد، اینجوری ابراز وجود می‌کنند!


گفت: یکی می‌گوید اگر طلبه‌هایی که برای کمک رفته‌اند راست می‌گویند عمامه‌هایشان را بردارند! آن یکی می‌گوید عراقی‌ها همان‌ها هستند که با ما جنگیدند و...


گفتم: اگر طلبه‌ها عمامه‌شان را بردارند، همین کاسه‌لیس‌ها برای خوشامد آمریکایی‌ها می‌گویند چرا روحانیون برای کمک نرفته‌اند؟! و اگر عمامه داشته باشند می‌گویند چرا عمامه را برنمی‌دارند! به آن یکی هم باید گفت؛ نیروهای مقاومت عراق همان‌هایی هستند که با صدام می‌جنگیدند و شهید و مجروح می‌شدند و همان جوانان عراقی هستند که در مقابل داعش و آمریکا و آل‌سعود ایستاده‌اند و...


گفت: حیف نیست خودشان را هیزم آتش دشمن کرده‌اند؟!


گفتم: چه عرض کنم؟! باید بهشون گفت؛


وفا مجوی ز دشمن که پرتوی ندهد
چراغ موشی دشمن کنار لیزر دوست!

  • .......

مردم اهالی منطقه بروایه حد فاصل جاده اهواز - شوش به دلیل در امان بودن از آب گرفتگی به جنگل اطراف روستا پناه برده و در محاصره کامل سیلاب اند و راههای ارتباطی و امکان انتقال آنها به نقاط امن به دلیل همراه داشتن دام هایشان نیست. هرچند بسته های غذایی کم و بیش از سوی نیروهای امدادی و خیرین به آنها میرسد اما امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی کافی را ندارند.همچنین در روزهای پیش رو گرمای هوای منطقه مشکلات انها را دوچندان خواهد کرد./عکس: محسن کرامت، محمد جوادی معادی


  • .......

 حجت الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی، استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) در یادداشتی به بررسی و تبیین مسأله «زمان» پرداخته است که در متن آن تقدیم مخاطبان می‌شود.

بعضی از ایام از قداست ویژه‌ای برخوردار است. (تفسیر نور، ج ۱۰، ص ۴۷۲) تا حدی که خداوند بدان سوگند می‌خورد.

نکته تخصصی جهان‌شناسی و انسان‌شناسی

اگرچه در نگاه عادی ما آمدن شب و روز و گذر ایام صرفا یک پدیده مادی است که از گردش زمین به دور خورشید و به دور خودش حاصل می‌شود و گردش ماه نیز از این جهت خصوصیت خاصی ندارد و تفاوت ایام سال را صرفا بر اساس نسبت فیزیکی‌ای که بین زمین و خورشید است می‌فهمیم؛ اما تاملی در آیات و روایات، و تکالیفی که به تناسب ایام بر دوش انسان قرار داده شده، نشان می‌دهد که ظاهرا مطلب بدین سادگی نیست.

«وَ لَیالٍ عَشْرٍ»

در این آیه و بسیاری از آیات دیگر، زمان‌های خاصی دارای اهمیت ویژه قلمداد شده‌اند، که این اهمیت نیز صرفاً در گروی نسبت بین زمین و خورشید نیست؛ بلکه در درجه اول، با گردش ماه به دور زمین، این نسبت معلوم می‌شود تا با گردش زمین به دور خورشید. (شب قدر، ماه رمضان، دهه‌ای از ماه ذی‌الحجه، عید قربان، عید فطر، و ...؛ همگی با ماه قمری محاسبه می‌شوند، نه با سال شمسی)

محاسبات خدا و محاسبات ما

بله، می‌توان به سادگی گفت که، اینکه ماه قمری را معیار محاسبه ایام قرار دهیم یا سال شمسی، صرفاً یک قرارداد است و «صرفاً»، چون قرآن در میان قومی نازل شده که آن‌ها ایام سال را با ماه‌های قمری می‌شناختند، احکام شریعت خود را بر همان ماه‌ها منطبق کرده است. اما در این مدعا، هیچ دلیلی برای این «صرفاً» اقامه شده است.

بله، خداوند احکامش را متناسب با مخاطب نازل می‌کند، یعنی چنان نازل می‌کند که مخاطب بفهمد و بتواند عمل کند.
اما آیا مخاطب اسلام فقط مردم شبه جزیره حجاز بوده‌اند یا کل انسان‌ها؟

آیا خداوند قبل از اینکه شریعت خود (آن هم شریعتی که قرار است برای همه زمان‌ها و همه مکان‌ها باشد) نازل کند، نمی‌دانست که محاسبات مردم مناطق مختلف بر اساس چه معیاری است؟

آیا این احتمال نیست که خداوندی که به همه چیز عالم است شریعت خود را در جایی نازل کند که معیار محاسباتی آن‌ها عملا با معیاری که در متن واقعیت معنوی عالم منطبق است؟!

نکته دیگر اینکه اساساً آیا «زمان مطلق»‌ی هست که ما در آن واقع شده‌ایم؟ یا زمان هرکس به ازای خویش است؟ 
و یا زمان حقیقی ترکیبی از وضعیت فیزیکی و نسبت انسان‌ها (بویژه انسان خلیفة الله) با زمان‌های فیزیکی است؟ آیا محتمل نیست که هم یک زمان مجزا از آدمیان در کار باشد (که مثلا با نسبت‌های بین زمین و ماه و خورشید محاسبه می‌شود) و هم این زمان، یک نسبت واقعی با انسان‌هایی که در آن واقع‌اند دارد، و درهم تاثیر می‌گذارند.

یک بار دیگر بیاندیشیم:

آیا زمان‌های مختلف، تنها تفاوتشان در نسبت‌های فیزیکی و قراردادی‌ِ ماست، یا محتمل است که نسبت‌های معنوی‌ای نیز در پاره‌ای از زمان‌ها و بین انسان‌ها و زمان‌ها در کار باشد، که ما بی‌خبریم. (شبیه همین مطلب در مورد «مکان»‌ها قابل طرح است. آیا مکانی مانند «کعبه» که مقدس است، «صرفاً» بعد از اینکه کعبه بنا شد مقدس گردیده، یا اینکه اساساً آن مکان موضوعیتی داشته که کعبه را در همانجا بنا کردند؛ و یا اینکه هر دو مطلب صحیح است: یعنی هم موضوعیتی داشته، و هم با بناگذاری کعبه در آنجا موضوعیت اضافه‌ای پیدا کرده است)

  • .......

یک فعال رسانه‌ای در توئیتر درباره دلایل تحریم سپاه پاسداران از سوی دولت آمریکا، نوشت:

  • .......

همسر و فرزندان حضرت ابوالفضل (ع) چه کسانی بودند؟

محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه از زندگی حضرت ابوالفضل (ع) تا قبل از حادثه کربلا اطلاعات چندانی در دسترس نیست، گفت: «تا قبل از کربلا و روایت‌های مربوط به شهادت اطلاعات دقیقی از طول زندگی حضرت عباس (ع) وجود ندارد. فقط آنچه از این حضرت بر جای مانده این است که همسر ایشان، دختر عبدالله ابن عباس بود؛ اما اینکه زندگی ایشان چگونه می‌گذشت و چه اموراتی داشتند اطلاعات دقیقی وجود ندارد. حتی درباره تعداد فرزندان حضرت ابوالفضل (ع) نیز اختلاف نظر وجود دارد.»

چرا اطلاعات دقیقی از سردار بزرگ عاشورا در دست نیست؟

رجبی دوانی یکی از دلایلی که موجب شده اطلاعات دقیقی از زندگی آن حضرت باقی نماند را به خاطر فشار و تعقیبی که شیعه و پیروان اهل بیت (ع) دچار آن بودند دانست و گفت: «متاسفانه به سبب آنکه همیشه شیعه و پیروان اهل بیت (ع) در فشار، تعقیب و تقیه بودند؛ نتوانستند نکاتی ارزشمند از زوایای مختلف شخصیت‌های بزرگ خود ثبت و ضبط کنند و آنها را به یادگار بگذارند. از جمله درباره سردار بزرگ عاشورا و شخصیت عظیم حضرت ابوالفضل (ع).»

وی افزود: «درباره وجود مقدس ایشان جز موارد اندکی که به کلیات اشاره دارد اطلاعی در دست نداریم. مگر در ارتباط با واقعه جانسوز کربلا و نقش عظیم و مؤثر آن حضرت در یاری و فداکاری نسبت به امام حسین (ع).»

شخصیت حضرت عباس (ع)؛ مجموعه‌ای از تمام فضیلت‌ها

این کارشناس تاریخ اسلام با بیان اینکه حضرت عباس (ع) از نظر علم، عمل، اخلاق و ایمان شخصیت برجسته ای داشتند، گفت: «شخصیت حضرت عباس (ع)؛ مجموعه‌ای از تمام فضیلت‌ها را در برمی گیرد. از نظر علم، عمل، اخلاق و ایمان آن حضرت شخصیت برجسته ای بودند و می‌دانیم که کنیه آن حضرت «ابوالفضل» است. هرچند عده‌ای گفته اند ایشان فرزندی به نام فضل داشته که به نام او آن حضرت را ابوالفضل خوانده اند؛ اما اگر فرزندی به این نام نداشته باشد این کنیه بسیار با مسمایی است که تمام فضیلت‌ها را در خود گردآورده است.»

عابد و زاهد بودن؛ ویژگی بارز حضرت عباس (ع)

رجبی دوانی، عابد و زاهد بودن حضرت عباس (ع) را از دیگر ویژگی‌های بارز ایشان دانست و گفت: «آن حضرت بسیار عابد و زاهد بود. اگر چه دست پرورده سه معصوم عظیم الشأن امیرالمومنین، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بوده با این حال عنایت ویژه الهی نیز با آن حضرت بوده و به همین منظور عالم برجسته ای بار آمدند و در کنار علم بسیار؛ به عبادت فراون نیز مشغول بودند. لذا گفته شده که پیشانی حضرت عباس (ع) در اثر کثرت سجده و عبادت‌های فراوان اثر سجده‌ها را در خود داشته است.»

معرفت و شناخت اباالفضل العباس (ع) نسبت به امام زمان خود

مطیع کامل اوامر امام علی (ع) بودن، خصیصه دیگر آن بزرگوار است که رجبی دوانی به آن اشاره نموده و افزود: «نکته دیگر که درباره حضرت عباس (ع) لازم است گفته شود احترام فوق العاده آن حضرت به بزرگان خود مانند پدر و برادران خویش است. به خوبی دیده می‌شود که این حضرت مطیع کامل اوامر امام علی (ع) بودند. درباره یکی از فرزندان امیرالمومنین علی (ع) داریم که در جنگ صفین به نوعی گلایه‌ای دارد از پدر بزرگوار خود که چرا امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را کنار خود نگاه داشته و به میدان رزم نمی‌فرستند، اما من که برادر آنها هستم را چند بار به کام مرگ فرستادند. چنین مواردی که نشان تردید باشد در اعتقاد و باور حضرت عباس (ع) نسبت به فرامین پدر بزرگوارش یا دو امام بزرگ بر او باشد را هرگز نمی‌بینیم. آن بزرگوار چنان یقین و اعتقاد کامل به امر امامت پدر و برادران بزرگوارش داشته که ذوب در ولایت آن امامان عظیم الشان بودند و این مسئله را در قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و ایثار، جانبازی و اطاعت کامل حضرت عباس (ع) به شکل تکامل یافته اش می‌بینیم که نشان از معرفت و شناخت کامل آن حضرت به امام زمانش دارد.»

حضرت عباس (ع)، گره گشای مشکلات

یکی از القاب حضرت ابوالفضل (ع) باب الجوائج است، رجبی دوانی در این خصوص گفت: «می دانیم که لقب معروف حضرت عباس (ع) باب الحوائج است. یعنی کسی که به سبب جایگاهش نزد خداوند می‌توان با توسل به او گره‌ها از مشکلات را باز کرد. به تعبیر دیگر حضرت عباس (ع) کرامات فراوان دارد. طبیعی است که یک چنین جایگاهی صرفاً به خاطر جانبازی بزرگ حضرت عباس (ع) در کربلا حاصل نشده است. چرا که خیلی افراد دیگری در کربلا بودند که برای امامشان جانفشانی و ایثار کردند. از جمله سه برادر دیگر حضرت عباس (ع)؛ اما اینکه حضرت چنین جایگاه ویژه ای یافته است به سبب دارا بودن خصایص و فضیلت‌هایش در دوران زندگی بوده است.»

این کارشناس تاریخ اسلام افزود: «قطعاً حضرت ابوالفضل (ع) در دوران زندگی خود مانند پدر خویش به گره گشایی در کار دیگران و رفع مشکلات و حوائج مردم می پرداخته است که خداوند برای آن حضرت این وجه عظیم را پس از شهادتش تا دنیا دنیاست قائل شده که هر کس دست نیاز به سوی درگاه الهی با وسیله قرار دادن حضرت عباس (ع) دراز کند ناامید باز نخواهدگشت.»

حضرت ابوالفضل (ع)؛ بنده شایسته خداوند

رجبی دوانی با اشاره به لقبی که امام صادق (ع) با عنوان عبدصالح یعنی بنده شایسته خداوند به حضرت ابوالفضل می‌دهند، گفت: «حضرت عباس (ع) به سبب عظمت شخصیت و زندگی سالم و الهی که مورد نظر و خرسندی ذات اقدس الهی است به چنان جایگاهی می‌رسد که در زیارت ماثوره از امام صادق (ع) آن حضرت را عبد صالح خداوند می‌خوانند. امام صادق (ع) در آغاز زیارت حضرت عباس (ع) او را این چنین مورد خطاب قرار می‌دهند: «السلام علیک ایها العبد الصالح» سلام بر تو ای بنده شایسته خدا. می‌دانیم بالاترین مقام برای اولیای الهی آن است که به مقام عبودیت و بندگی خدا نائل شوند. حضرت عباس (ع) نیز از زبان امام معصوم و حجت بزرگ خداوند؛ عبدصالح تلقی شدند. این موضوع نشان دهنده این است که حضرت عباس (ع) در تمام دوران زندگی خود به گونه‌ای عمل کرده است که از منظر امام؛ او فردی است شایسته مقامی که انبیا و اولیای برجسته الهی برای او قائل شدند.»

جانم به فدایت ای برادر...

حجت الاسلام مهدی شریف، کارشناس امور مذهبی در مورد روایاتی که از ائمه معصومین در مورد حضرت عباس (ع) آمده است گفت: در مورد وجود مبارک حضرت عباس روایات متعددی وجود دارد که بررسی آنها به فهم مقام قمر بنی هاشم (ع) کمک می‌کند. روز تاسوعا روزی است که سیدالشهدا در کربلا محاصره شد و برخی مورخین آورده اند که دشمن شیپور جنگ را نواخت و قصد داشت به خیام امام حسین حمله کند. در اینجا امام، حضرت ابالفضل (ع) را جلو فرستاد و فرمود «اِرْکَبْ بِنَفْسی اَنْتَ یا اَخی حَتَّی تَلْقاهُمْ» یعنی جانِ من فدای تو. حجت خدا این تعبیر را درباره کسی به کار می‌رود که در اوج مقام و یگانگی و هم فکری با خودش باشد و آن شخصیت کسی جز قمر بنی هاشم نیست.

وی افزود: همین قدر می‌توان گفت که عباس (ع) این قابلیت را یافته است که حجت خدا به او این حرف را بزند. لذا او به مقاماتی از عصمت راه پیدا کرده و تالی تلو معصوم است.

بینش عمیق و ایمان راسخ ویژگی حضرت عباس (ع)

این کارشناس دینی ادامه داد: امام صادق (ع) نیز روایتی در مورد حضرت عباس (ع) دارند که می‌فرمایند «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّهِ و أبلی بَلاءً حَسَنا و مَضی شَهیدَا». این روایت در کتب مختلف روایی ما وجود دارد به این معنا که عموی ما، عبّاس، دارای بینشی ژرف و ایمانی راسخ بود؛ همراه با امام حسین (ع) جهاد کرد و نیک آزمایش داد و به شهادت رسید.

حجت الاسلام شریف گفت: لذا قمر بنی هاشم بصیرتی نافذ و ایمانی مستحکم داشت. ما باید ایمان را دسته بندی کنیم. طبق تعبیر قرآن عده‌ای تنها مسلمان هستند، عده‌ای وارد حریم ایمان شده اند ولی عده‌ای حقیقتاً مومن اند و ایمان آنها پایدار است. اتصال برخی به مقام شامخ امامت و ولایت به نحوی است که طوفان‌های حوادث نمی‌تواند آنها را تکان دهد.

وی افزود: امام صادق (ع) در مورد ایمان حضرت عباس (ع) تعبیر «صلب الایمان» به معنی ایمان محکم و راسخ را به کار برده اند. وقتی قمر بنی هاشم روز عاشورا به میدان رفت و وقتی دست راستش را قطع کردند رجز خواند که «والله اِن قَطعتم یَمینی انی احامی ابداً عَن دینی.» به خدا قسم اگر دست مرا قطع کنید من از حمایت دین خود دست بر نمی‌دارم.

امان نامه برای حضرت عباس (ع)

این کارشناس دینی ادامه داد: شمر ابن ذی الجوشن به خاطر یک قرابت و خویشاوندی دوری که با خاندان مادر قمر بنی هاشم داشت و هر دو از قبیله بنی کلاب بودند، برای عباس (ع) امان نامه می‌آورد. حضرت نه تنها امان نامه را نمی‌پذیرد بلکه برخورد بسیار تندی با شمر می‌کند. در نگاه اول حتی حاضر نمی‌شود که با آنها هم کلام شود و وقتی امام مسلمین به او فرمود که جواب شمر را بدهد حضرت با آن ملعون روبرو شود و امان نامه او را رد می‌کند.

عباس (ع) در بلاها و ابتلائات سربلند شد

وی گفت: امام صادق (ع) در ادامه روایتی که عرض کردم می‌فرماید «أبلی بَلاءً حَسَنا» یعنی قمر بنی هاشم یک بلاکش بزرگ روزگار بود. در روایات و در قرآن به موضوع ابتلاء اشاره شده که کسانی در مسیر ولایت و توحید قرار می‌گیرند از همه طرف بلا به سمت آنها سرازیر می‌شود. مؤمن هیچ گاه نباید دچار رفاه زدگی شود و همواره خدا او را در ابتلائات آزمایش می‌کند تا علو درجه به او بدهد. تعبیر قرآن این است که در این صورت فرد به مقام صابرین می‌رسد و لذا اجر به غیر حساب به او عطا می‌شود.

وی ادامه داد: لذا امام صادق می‌فرماید عباس (ع) به زیبایی از پس این ابتلائات و امتحانات بر آمد و در پایان به مقامی رسید که «مضی شهیدا» یعنی به مقام شهادت رسید. در روایت داریم که جایگاهی نزد خدا وجود دارد که فقط با شهادت حاصل می‌شود.

شریف گفت: تعبیر دیگری در روایات داریم که «ان العباسی العلی ذق العلم ذقا» لذا وجود مبارک حضرت عباس (ع) به عنوان یک عالم تمام عیار معرفی شده است. کسی که علم را همانطور که پرنده به اولاد خود غذا می‌خوراند از امیرالمومنین (ع) گرفته است. فرمود اگر کسی عالم به زمان خود باشد هیچ شبهه‌ای نمی‌تواند او را از مسیر خود خارج کند. لذا از خاندان عصمت (ع) در مورد حضرت عباس (ع) نقل شده است که فرموده اند: زق العلم زقا، یعنی همان طور که پرنده به جوجه خود مستقیماً غذا می‌دهد، اهل بیت (ع) نیز مستقیماً به آن حضرت علوم و اسرار را آموختند.

وی گفت: علامه محقق، شیخ عبدالله ممقانی، در کتاب نفیس تنقیح المقال، در مورد مقام علمی و معنوی ایشان گفته است آن جناب از فرزندان فقیه و دانشمندان ائمه (ع) و شخصیتی عادل، مورد اعتماد، با تقوا و پاک بود.

شهدا به مقام عباس (ع) غبطه می‌خورند

وی ادامه داد: مرحوم صدوق به اسناد خود روایت کرده که: حضرت علی بن الحسین (ع) به عبیدالله فرزند ابوالفضل (ع) نگاهی کرد، اشک چشمانش را گرفت و فرمود: روزی بر رسول خدا (ص) سخت‌تر از احد نبود که عمویش حمزه درآن شهید شد، وبعد از آن موته بود که عموزاده اش جعفربن ابیطالب شهید شد. سپس فرمود: لکن روزی چون روز حسین (ع) نبود، سی هزار مرد که گمان می‌کردند ازاین امتند دور او را گرفتند و هرکدام با کشتن او به خدا تقرّب می جستند، و او خداوند را به آنها یادآوری می‌نمود، ولی پند نمی‌گرفتند تا او را به ستم وظلم و عدوان کشتند.

وی گفت: لذا با توجه به این مقامات حضرت عباس (ع) و پایداری ایشان، می‌بینیم که امام سجاد (ع) در ادامه می‌فرمایند «انَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّهِ مَنزِلَةٌ یَغبِطُهُ بِها جَمیعُ الشُّهداءِ یَومَ القیامَةِ» یعنی برای حضرت عباس (ع) در روز قیامت مقاماتی است که همه شهدا به آن غبطه می‌خورند. همه شهیدان عالم وجود در روز قیامت آرزو می‌کنند که ای کاش مقام حضرت عباس (ع) را داشتند.

این کارشناس دینی گفت: در زیارتنامه ای که در لسان امام صادق (ع) در مورد حضرت عباس (ع) آمده است عبارات بسیار ویژه ای یافت می‌شود. سه امامزاده وجود دارند که از سوی معصوم برای آنها زیارتنامه بیان شده، یکی حضرت معصومه (س)، دیگری حضرت علی اکبر (ع) و در نهایت قمر بنی هاشم (ع) است. این نیز نشان دهنده جایگاه بسیار ویژه حضرت عباس (ع) نزد اهل بیت است.

وی تصریح کرد: عبارت «سَلامُ اللّه وَ سَلامُ مَلائِکتِهِ المُقرَّبِینَ وأنبِیائِهِ المُرْسَلِینَ وَ عِبَادِهِ الصّالِحینَ وَجَمِیعِ الشُّهداءِ والصِّدِّیقِینَ (وَ) الزّاکیاتُ الطَّیبَاتُ فِیما تَغتَدِی وَتَرُوحُ عَلَیک یابْنَ أمِیرِالمُؤمِنِینَ» که در زیارتنامه آن حضرت آمده است، امام صادق (ع) سلام همه انبیا و شهدا و… به قمر بنی هاشم عرضه می‌دارد.

شریف گفت: امیرالمومنین و بقیه ائمه ما فرزندان دیگری نیز داشتند اما چه باعث می‌شود ابالفضل العباس (ع) به این مقام برسد؟

مقامات حضرت عباس (ع) منحصر در ادب نیست

وی افزود: این مقام قمر بنی هاشم صرفاً به دلیل ادب آن حضرت نسبت به ائمه نبوده است. کسی که در خانه اهل بیت بزرگ شود طبیعی است که مؤدب باشد. ابالفضل العباس معلم ادب عالم وجود است ولی نباید مقامات آن حضرت را منحصر در ادب ایشان کرد.

با شهادت عباس ابن علی (ع) حرمت اسلام شکسته شد

وی ادامه داد: در زیارتنامه ایشان آمده است کسانی که تو را کشتند «وَانْتَهَکتْ حُرْمَةَ الاْسلامِ» حرمت اسلام را از بین بردند. امام صادق (ع) در این امر مبالغه نمی‌کند و حضرت عباس (ع) به عنوان یکی از نمادهای اسلام در جامعه آن روز مطرح بوده و وقتی او را به شهادت رساندند حرمت اسلام را از بین بردند.

این کارشناس دینی گفت: در عبارت دیگری از زیارتنامه حضرت عباس (ع) آمده است «َمَعَکمْ مَعَکمْ لا مَعَ عَدُوِّکم» یعنی زائر آن حضرت اعلام می‌کند که اهل همراهی با ایشان است و این همراه نمودن خود با قمر بنی هاشم موضوعیت دارد.

اطاعت؛ رمز عبد صالح شدن قمر بنی هاشم (ع)

وی ادامه داد: شاخصه اینکه ابالفضل عباس عبد صالح خدا شد، قابل توجه است. روایاتی در بحث مقام انبیا داریم که وقتی اهل بیت سلسله مراتب ابراهیم (ع) را بیان می‌کنند اول به مقام عبودیت اشاره می‌کنند. عبودیت مافوق مقام نبوت در درگاه خداست. چه شد که ابالفضل به این مقام رسید؟ به این خاطر که «الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ» آن حضرت اهل اطاعت پذیری بود و هیچ گاه روی حرف حجت خدا حرف جدیدی مطرح نکرده و خواسته خود را در محضر امام مطرح نکرده لذا به این مقام رسیده است. در قرآن و روایات هم داریم که اگر کسی بخواهد به مقام عبودیت برسد سوره نساء آیه ۶۹، «و مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً» اگر کسی اهل اطاعت از پیامبر و اهل بیت باشد در بهشت همنشین انبیا و اولیا و صالحین و… خواهد بود.

ابالفضل (ع) خواسته امام را بر خواسته خود مقدم کرد

حجت الاسلام شریف گفت: حضرت عباس شخصیتی است که خواسته‌های شخصی خود به خاطر کسب رضایت خدا و اهل بیت گذشته است. همه منافع و ایده آل های شخصی خود را کنار گذاشته است. جامعه متدین ما اگر قمر بنی هاشم را الگوی خود قرار داده باشند باید خواسته‌های خود را مطابق خواسته‌های اهل بیت قرار دهند و دست از خواهش‌های نفسانی بردارند. ریشه بسیاری از گرفتاری‌های ما در جامعه در ابعاد مختلف بخاطر پیروی عده‌ای از خواهش‌های نفسانی است که حاضر نیستند خواست خدا را در کار خود اعمال کنند.

وی در پایان تصریح کرد: لذا باید مثل حضرت عباس از خواسته‌های شخصی دست کشید و مطیع امر مولا بود. انسان باید قبل از انجام هر کاری به این مسئله فکر کند که امام او را می بیند و «عین الله الناظره» است. انسانی که امام را حاضر ببیند، رفتار خود را مطابق خواست او تنظیم می‌کند.

منبع: مهر
  • .......

  • .......

  • .......

مراقب سرقت رمز و پین کد از طریق حس‌گرهای تلفن همراه باشید

تحقیقات نشان داده است که افراد نفوذگر می‌توانند زمانی که صاحب گوشی در حال ورود به ناحیه کاربری خود در وب سایت‌ها و نرم افزار‌های مختلف است، رمزهای عبور وارد شده توسط کاربر را با استفاده از این حسگر‌ها حدس زده و از آن استفاده کنند.

تحقیقات انجام شده حاکی از این است که، تکنیک طراحی شده توسط افراد نفوذگر، دقت شگفت‌انگیزی دارد و این افراد می‌توانند زمانی که کاربر در حال وارد کردن اطلاعات کاربری خود است، زاویه و حرکت انگشتان وى را بر روی صفحه گوشی زیر نظر بگیرند. متاسفانه گوشی‌های تلفن همراه، جلوی دسترسی نرم افزار‌های مرورگر وب و دیگر برنامه‌ها به اطلاعات حسگرها را نمی‌گیرند.

 نتایج این تحقیقات برروی تعدادی گوشی‌ هوشمند نشان داده است، کدهای مخرب هم در برنامه‌های تلفن همراه و هم در وب سایت‌ها قابل بارگذاری‌اند بدین صورت که پس از اجرای برنامه مخرب و یا وب سایت آلوده در مرورگرهای موجود در گوشی هوشمند، نفوذگر مى‌تواند کلید‌های تایپ شده و یا رمز عبور را به سرقت برد. مشابه این کدها در سیستم‌های کامپیوتری وجود دارد که به آن کی‌لاگر گفته مى‌شود. با این تفاوت که در این کدها از حرکت سنسورها و همچنین از مسیر حرکت بروی صفحه نمایش براى سرقت اطلاعات استفاده می‌شود.

راهکارهای پیشگیری از سرقت رمز و پین کد

•    جهت پیشگیری از موارد فوق، مرورگر‌های خود را به آخرین نسخه بروزرسانی کنید.

•    همیشه نرم افزار‌ها و برنامه‌های کاربردی خود را از منابع معتبر تهیه و نصب کنید.

•    از برنامه‌های آنتی ویروس و فایروال مناسب در تلفن همراه هوشمند خود استفاده کنید.

•    قبل از نصب هر نوع برنامه حتی از منابع معتبر دسترسی‌های آن را چک کنید و دسترسی‌های غیر مرتبط به برنامه در حال نصب را مورد بررسی قرار دهید، به عنوان مثال یک نرم افزار دیکشنری نیازی به دسترسی به مخاطبین شما ندارد.

  • .......