مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

مرآت دز

اگر انبوه درختان قلم، دریا مرکب، جنّیان حسابگر و انسان ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی(ع) نخواهند بود

به پرسمان خوش آمدید
لطفا از توهین و تحقیر دیگران و بیان نظر بدون آدرس و نشانی اکیدا خودداری کنید. شرعا راضی نیستم.
هدف از راه اندازی این وبلاگ -به حول و قوه الهی- پاسخ به شبهات و سوالات می باشد.
و لذا قصد ما تنها کپی برداری نبوده، بلکه جامعه هدف ما نسل جوان است.

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۱ بهمن ۹۸، ۰۹:۵۵ - آموزش فروشندگی طلا و جواهر
    فوق العادست
نویسندگان

رحمت الهی

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶ ق.ظ


قال الصادق جعفر بن محمد علیه السلام اذا کان یوم القیامة نشر الله تبارک و تعالى رحمته حتى یطمع ابلیس فى رحمته 
امام صادق علیه السلام مى فرماید:
((وقتى روز قیامت فرا مى رسد خداوند رحمت خود را آنقدر وسعت و گسترش مى دهد که حتى شیطان نیز به رحمت او طمع مى نماید.))
توجه به رحمت و تفضل حضرت باریتعالى شخص با ایمان را به نجات از عذاب قیامت امیدوار مى نماید و به وى نوید عفو و بخشش مى دهد و توجه به عدل و دادگرى خداوند، براى مومن واقعى موجب خوف از عذاب قیامت است و او را با اقتضاى لغزش ها و گناهانى که دارد، دچار بیم و نگرانى مى نماید و این هر دو حالت لازم است در ضمیر افراد با ایمان باشد. یعنى هم به رحمت خداوند امیدوار باشند و هم از عذاب او خائف باشند.
بسم الله الذى لا اءرجو الا فضله و لا اءخشى الا عدله ؛ (1) 
((به نام خداوندى که جز به فضل او امید ندارم و جز از عدل او ترسى ندارم .))
اگر افراد در روز جزا مورد غضب و عنایت خدا واقع شوند و مشمول عفو و بخشش حضرت حق قرار گیرند، به آسانى از شداید قیامت رهایى مى یابند و در بهشت جاودان مستقر مى گردند. زیرا در زمینه رحمت و راءفت الهى ممکن است با کوچکترین مستمسک ، از بزرگترین لغزش چشم پوشى گردد و کوه گناه به کاهى از عمل صالح بخشیده شود و گناهکار را از کیفر و مجازات معاف سازند.
در این باره نمونه هاى بسیارى در خلال روایات اولیاى اسلام آمده است .
قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم :
حوسب رجل ممن کان قبلکم فلم یوجد له من الخیر شى ء الا اءنه کان یخالط الناس و کان موسرا و کان یاءمر غلمانه اءن یتجاوزوا عن المعسرین فقال الله عز و جل : نحن اءحق بذلک منه تجاوزوا عنه ؛ (2)
 
رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرموده :
((مردى از امم گذشته که داراى تمکن و ثروت بوده و در پیشگاه الهى مورد محاسبه قرار مى گیرد، در نامه عملش کار خوبى مشاهده نمى شود، جز آن که در معاملات و معاشرت هاى خود با مردم رعایت حال افراد فقیر و بى بضاعت را مى نمود و به غلامان خویش سفارش کرده بود که اگر افرادى به من مدیونند اما بى بضاعت و تهى دست هستند، از آنان مطالبه طلب ننمایید و از حسابشان چشم پوشى کنید.
آنها از مال دنیا دستشان خالى است ، چیزى ندارند و نمى توانند بدهى خویش را بپردازند.))
خداوند مى فرماید:
من به ارفاق نسبت به افراد تهى دست و بى بضاعت از او شایسته تر هستم و به فرشتگان و ماءمورین حساب مى فرماید:
((از وى بگذرید.)) یعنى هم اکنون این شخص با دست خالى در موقف حساب قرار گرفته و چیزى از اعمال خوب ندارد، شایسته است که مشمول عفو و بخشش قرار گیرد.
اگر خداوند اراده فرماید با مردم بر اساس عدل و داد رفتار نماید و تمام جزئیات کارهاى دوران عمر آنها را که در پرونده اعمالشان ثبت شده با دقت مورد رسیدگى قرار دهد، هرگز از گرفتارى و عذاب رهایى نمى یابند و به فلاح و رستگارى نایل نمى گردند.
آیا مى شود یک انسان ، هر قدر هم از گفتار و رفتار خویش مراقبت شرعى نماید، تمام عمر را بدون لغزش بگذراند و از عفو و بخشش الهى بى نیاز باشد؟
قرآن شریف به این پرسش پاسخ مى گوید:
و لولا فضل الله علیکم و رحمته ما زکا منکم من اءحد ابدا؛ (3) 
((اگر فضل و رحمت الهى شامل حالتان نشود، هیچ یک از شما به پاکى و رستگارى نائل نخواهید شد.))(4)


1- صحیفه سجادیه ، دعاى یوم الاحد. 
2- مجموعه ورام ، ج 1، ص 8. 
3- سوره مبارکه نور، آیه 21. 
4- معاد از نظر روح و جسم ، ج 2، ص 326.

  • .......

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی